Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

E-Bikes ,bedreiging of niet

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 23 okt 2011 23:36

Glenn_J schreef:Een koppel waarmee ik af en toe meerij hebben ook een e-bike.
Nu, als ze de zwaarste stand (3) opzetten en meetrappen dan gaat die vlot tegen de 30 per uur.
En zelfs nog sneller als ze harder trappen.
Er is niet aan gesleuteld en ze zijn nieuw aangekocht.
Lang kunnen ze dat niet doen natuurlijk vanwege een beperkte actieradius.
Vraag is, hoe komt dat of gebeurt dat meer?

Voordeel is wel, als de ketting onderweg breekt, wat de man heeft voorgehad.
Kan hij nog steeds trappen zonder ketting en bied zo ook voldoende ondersteuning.
Flyer heeft ook een fiets die harder dan 25km per uur gaat. Op een vlakke weg kan je daar toch een 37 a 38 per uur mee halen :D.
In principe mogen ze maar helpen tot 25 per uur, maar geen idee hoe de wetgeving juist is. Met de auto mag je ook maar 120 en die rijden ook harder dus ... ...

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 okt 2011 09:40

De wetgeving is hier zeer duidelijk in. Als jij harder dan 25 km/h met ondersteuning rijdt, dan is het voor de wet geen fiets meer, maar een motorvoertuig. Dan rij je dus onverzekerd op een motorvoertuig, veroorzaak je een ongeluk dan heb je een heel groot probleem.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

spiritwetteren
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 28 dec 2008 20:56

spiritwetteren 24 okt 2011 19:51

Normaal schakelt de motor uit bij 25 km/uur. Als het bergaf is, meewind en je trapt mee kan je inderdaad hogere snelheden rijden. Als ge op vlakke wegen tot 30 km/uur kan heb je geen e-bike nodig.
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?

Tinus96
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 nov 2011 21:03

Tinus96 30 dec 2011 15:14

Lijkt mij super voor mensen die graag willen mtb'en, maar niet genoeg power meer hebben, bijvoorbeeld mensen op leeftijd.

bubbaH
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mar 2016 09:59

bubbaH 14 mar 2016 10:06

leuk al die reacties , even een stukje realiteit... na een rondje op het parcours in mijn buurt en een goeie klap op de grond(ja ik droeg een helm)halsslagader kapot en twee weken later een herseninfarct . om te blijven fietsen is een e-mtb een uitkomst voor mij. ik moet nog serieus aan de bak om mijn maten bij te houden met een gemiddelde van 24 km/hdan maar een mietje, volgens mij ben je pas een mietje als je geen inlevingsvermogen hebt en mis je dus meer in je kop dan ik :twisted:

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 14 mar 2016 10:14

@bubbaH: auw! sterkte met herstel, gaat dit weer helemaal goed komen?

Vanmorgen was ik wel blij met een ebiker. Die kwam mij inhalen net op het moment dat ik liep te schelden op de koude wind, zodat ik toch een aardig stukje lekker uit de wind kon zitten. Wat mij dan wel verbaasde was dat hij het eerste de beste kruispunt (licht op rood) blind en zonder vaart te minderen overstak. Toen hij merkte dat hij mij "uit het wiel had gereden" (ik bleef gewoon voor rood wachten namelijk) ging hij meteen rustiger fietsen en kwam uit z'n ligstuurtje. :-?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 14 mar 2016 13:00

53x11 schreef:@bubbaH: auw! sterkte met herstel, gaat dit weer helemaal goed komen?

Vanmorgen was ik wel blij met een ebiker. Die kwam mij inhalen net op het moment dat ik liep te schelden op de koude wind, zodat ik toch een aardig stukje lekker uit de wind kon zitten. Wat mij dan wel verbaasde was dat hij het eerste de beste kruispunt (licht op rood) blind en zonder vaart te minderen overstak. Toen hij merkte dat hij mij "uit het wiel had gereden" (ik bleef gewoon voor rood wachten namelijk) ging hij meteen rustiger fietsen en kwam uit z'n ligstuurtje. :-?
Tssss. Het feit dat het een e-bike is maakt weinig uit. Als je door rood fietst en vervolgens kijken of iemand gelost is, is opzich al een beetje sneu. Onder het motto 'ik speel toch al vals met een motortje' kan door rood rijden er ook nog wel bij ;).

Ik vind het hele E-bike gebeuren maar een beetje vreemd, helemaal nu je het ook terug gaat zien in productie racefietsen. Aan de ene kant biedt het mensen op leeftijd of met een beperking de mogelijkheid om te blijven fietsen (al lijkt die groep maar een fractie E-bikers). In mijn ogen is het voor de meeste E-bikers gewoon lastig te accepteren dat het ook best een paar km/h langzamer mag of dat ze zonder motortje uberhaupt nooit op de fiets zouden stappen (liever lui dan moe).

Dit is een totaal ongefundeerde mening, maar ik wordt regelmatig op de gewone fiets ingehaald door 40-50 jarigen waarvan ik het vermoeden heb dat ze ook prima zonder motor kunnen. Ergens vind ik het ook weer gevaarlijk gezien ze op hun gemakkie 30 in het uur rijden zonder helm, ervaring of bezig te zijn met een sport (als wielrenner is je volledige focus op het fietsen).

Plaats reactie