Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

E-Bikes ,bedreiging of niet

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 22 jul 2010 21:43

ReinR schreef:ik wist dat niet van die begrenzing: maar dan is het toch helemaal geen probleem? zoveel krachtiger kan het toch niet zijn? 25 km is geregeld een wat langzaam tempo en ben je dus sneller op een gewone fiets. Met die begrenzer dan kunnen ze ook gewoon meedoen met wedstrijden en wordt het alleen maar gezelliger op de mtb routes.


Gaat 's mountainbiken in plaats van boswielrennen dan. 25 Per uur en meedoen aan wedstrijden gaat sowieso niks worden. Het wedstrijdgemiddelde op een supersnel parcours als Berlicum ligt bij de elites op een km of 28/29 per uur, op een zwaarder parcours gaat dit al snel rond de 22 komen, waardoor je met 25 per uur véél sneller bent dan de concurrentie. Oneerlijk dus.

Voor op de routes wat mij betreft een best goede ontwikkeling, maar dan alleen voor mensen die niet de mogelijkheid hebben om te mountainbiken zonder trapondersteuning. Iemand die te lui is om te zweten en dus een E-bike koopt is IMHO behoorlijk triest, en verdient door de medebiker ook als zodanig bejegend te worden.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 22 jul 2010 23:53

En die begrenzing is niet te kraken?(Je scootertje was immers ook begrenst toen je het kocht)
Kwestie van tijd,tuningspulletjes en wat handigheid en het gaat 30 tot 40 per uur.

Wat mij meer stoort is de vergelijking met MTB ,wat toch echt iets heel anders is.
Zij is ook tegen

kukelekupers
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15

kukelekupers 23 jul 2010 10:09

FW schreef:Die dingen zijn begrenst op 25km/u dus zo hard ga je er niet mee. Zo lang ik nog boven de 25km/u kan trappen zal je mij er in elk geval niet op zien (en als ik dat niet meer trek stop ik denk ik zelfs met fietsen)


Hoe weet jij dat ze tot max. 25kmpu ondersteunen?
En is dat niet genoeg vaart, bergop in de Alpen? Bij een klim van 5 uur kan ik wel wat extra power gebruiken..
Natuurlijk kun jij dat met ruim 30kmpu, zonder trap-ondersteuning ;)


simen schreef:Wat mij meer stoort is de vergelijking met MTB ,wat toch echt iets heel anders is.


Wat is er anders aan?

Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 23 jul 2010 10:24

Ik denk dat de prijs van terreinwaardige e-bikes zo hoog is dat het voorlopig nog wel mee zal vallen met de verhuur (en verkoop) ervan.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

reinr
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 31 dec 2006 16:30
Locatie: Lelystad
Contact

reinr 23 jul 2010 10:57

he sky,
wat is: :P ?

reactie op andere posts:
volgens mij zijn kopers van een e-bike minder goed in staat om op een normale mtb te fietsen. dus dat geeft die gebruikers een extra kans. dus leven en laten leven, toch?
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 24 jul 2010 00:16

KukeleKupers schreef:
FW schreef:Die dingen zijn begrenst op 25km/u dus zo hard ga je er niet mee. Zo lang ik nog boven de 25km/u kan trappen zal je mij er in elk geval niet op zien (en als ik dat niet meer trek stop ik denk ik zelfs met fietsen)


Hoe weet jij dat ze tot max. 25kmpu ondersteunen?
En is dat niet genoeg vaart, bergop in de Alpen? Bij een klim van 5 uur kan ik wel wat extra power gebruiken..
Natuurlijk kun jij dat met ruim 30kmpu, zonder trap-ondersteuning ;)


simen schreef:Wat mij meer stoort is de vergelijking met MTB ,wat toch echt iets heel anders is.


Wat is er anders aan?

Afbeelding


Kijk ,jij ziet de verschillen in een oogopslag,ik ook.
Maar wij zijn waarschijnlijk allebei fanatieke sportfietsers.
Ik denk niet dat de gemiddelde bosbezoeker dit onderscheid kan maken.
Die veegt de fietsers en de e-biker die hem straks met 40 per uur voorbij scheurt op één hoop,bij het bordje bospiraten.
Je krijgt dan de verwijten naar je hoofd geslingerd waar je eigenlijk als fietser niets mee te maken hebt of aan kan doen.
Zij is ook tegen

mtbfool
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 23 mei 2007 20:14
Locatie: Helmond

mtbfool 25 jul 2010 09:44

Heb al eens getest met een Flyer E mountainbike en dat gaat als een speer.
Ding rijdt simpel 40 KM per uur en in het bos goed 35.
Das hard zat en leuk is het ook wel.
Voor mensen die minder goed ter been zijn is het een uitkomst zeker als ze in bergachtig gebied wonen.

Grtz; mtbfool
250 KM vaste mtb route rond Helmond.
jvandijk1962@gmail.com
http://www.offroadbikers.eu

rubencornelisse
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 11 jan 2007 22:45

rubencornelisse 27 jul 2010 12:01

e-bikes zijn voor halve invaliden of voor mietjes. Fietsen is een sport die je prima op hoge leeftijd nog kan uitvoeren; kijk maar hoeveel oude mannen nog mee fietsen in extreme ritten als bijvoorbeeld PBP.
Sport is uitdaging/inspanning/grenzen verleggen/afzien, ik zou me kapot schamen op zo'n ding.
Tip: als je makkelijk hard wil gaan haal dan je motorrijbewijs en koop een motor...
Er zal hopelijk een verbod komen op alle gemotoriseerde voertuigen in het bos dus ook e-bikes. Een motor op een sportfiets is gewoon not-done...tenzij je echt hulpbehoevend bent.

Gebruikersavatar
Edwin
Admin
Berichten: 1497
Lid geworden op: 09 okt 2006 18:11

Gebruikersavatar Edwin 27 jul 2010 12:20

rubencornelisse schreef:e-bikes zijn voor halve invaliden of voor mietjes. Fietsen is een sport die je prima op hoge leeftijd nog kan uitvoeren; kijk maar hoeveel oude mannen nog mee fietsen in extreme ritten als bijvoorbeeld PBP.
Sport is uitdaging/inspanning/grenzen verleggen/afzien, ik zou me kapot schamen op zo'n ding.


Extreem kort door de bocht dit.
Hoe zit het dan met vering? Versnellingen? 10 speed? Laten we anders met houten wielen blijven rijden om vooral goed af te kunnen zien :)

Met e-bikes zal het net zo gaan als met alle voorgaande innovaties....langzaam wennen we er aan en dan zullen we de voordelen ervan gaan zien.
Mij lijkt het bijvoorbeeld wel leuk als ik ipv 100km eens een rit van 150km door bergachtig gebied kan doen doordat ik wat energie overhoud door de hulpmotor. Per saldo zal ik aan het eind even moe zijn, alleen heb ik dan wel 50km meer afgelegd.
Afbeelding | Afbeelding

rubencornelisse
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 11 jan 2007 22:45

rubencornelisse 27 jul 2010 14:08

Sorry, maar ik zou er gewoon niet gezien op willen worden. Die 150 km lukt ook wel zonder motor. Ik ben liever kapot op het einde van de dag maar trots dat op ik op eigen kracht alles heb gedaan.
Met deze innovatie (op racefietsen/mtb's wel te verstaan) heb ik helemaal niets...
De andere innovaties die je noemt zijn hier echt niet mee te vergelijken en vind je in elke sport (materiaal innovaties, carve ski's, beter gevormde surfboards zeilen, etc). Deze innovaties zorgen ervoor dat je hogere prestaties levert maar wel met eigen vermogen.
Juist fietsen is een sport van afzien en grenzen verleggen en een hulpmotor helpt mij daar juist niet mee.

thja14
Forum-lid
Berichten: 436
Lid geworden op: 20 feb 2008 09:48

thja14 27 jul 2010 14:28

Ik rijd motor en fiets, maar houd die twee wel graag uit elkaar.
Bij fietsen hoort voor mij alles zelf doen.

Ik denk er niet aan mijn twee grote passies (na mijn vriendin) te gaan combineren.
Passie voor het fietsen en de fietsen.

eelcoz

eelcoz 27 jul 2010 14:38

.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 20 nov 2011 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie