Topic naar mijn hart!
Cancellara
Sammy Sanchez
Sagan
Technische tips:
-Blijf met je tengels van je remmen af. Serieus.
-Verplaats je gewicht. Als je 10 cm verder achterop je zadel gaat zitten kun je zó veel harder remmen. En dus later. NB: je moet dus wel lang van tevoren WETEN dat en wanneer je wilt gaan remmen, zodat je de tijd hebt om je gewicht te verplaatsen en je remkracht goed op te bouwen.
-Druk op je buitenste pedaal in de bocht. Veel mensen doen weliswaar hun binnenste pedaal omhoog omdat ze geleerd hebben dat dat moet, maar zitten nog steeds OP hun zadel in de bocht. Ofwel: aangrijpingspunt van de kracht van fietser op fiets ligt HOOG. Wil je niet. Ga echt op je buitenste pedaal staan, zodat er 2 millimeter ruimte tussen je zadel en je kont zit. Duw met de binnenkant van je buitenste dijbeen tegen de rand van je zadel voor extra controle.
-Doe gewoon normaal met je binnenste knie. Je zit op een racefiets, niet op een R1 of Gixxer.
-Kijk vooruit, en kijk met je binnenste wang door de bocht heen.
-Zet direct na een bocht keihard aan, daarna: zie volgende punt.

-De 'top tube tuck' loont! Bij 80 kilometer per uur is de luchtweerstand zo'n -2000 Watt (en de zwaartekracht levert dus 2000 Watt). Dan kun je heel moeilijk gaan zitten doen om daar nog 400 Watt bij te trappen, maar als je je frontaal oppervlak 20% kleiner kunt maken door op je bovenbuis te gaan zitten, levert dat net zo veel, zo niet meer op, en je wordt minder moe. Neem de tijd om te oefenen, zodat je makkelijk in en uit deze positie kunt komen. Leer aanvoelen hoe lang je nodig hebt om van uit de 'top tube tuck' weer helemaal in het zadel te komen, zodat je op tijd voor de bocht weer goed zit, maar ook niet onnodig vroeg.
-Gebruik de afdaling om te eten. Zorg dat je reepje/gelletje op een plek zit waar je erbij kunt, b.v. onder het elastiek van je broek.
-Leer springen. Wanneer je putten, gaten in de weg, stenen op de weg etc tegenkomt op hoge snelheid heb je niet altijd de tijd om er omheen te sturen. Springen dus, want bij 60+ wil je geen stootlek of erger hebben.
-
Locker bleiben, jah!