rob74 schreef: ↑02 nov 2019 10:23 De knie moet naar buiten. punt.
Waarom? Ik zal het proberen uit te leggen met een wat extremer voorbeeld. Kijk bijvoorbeeld eens naar hoe moto GP rijders door de bocht heen gaan. De snelheden liggen veel hoger, maar het lijkt heel erg veel op dalen op de fiets. Even als voorbeeld een bocht naar links. De middelpunt vliegende kracht wil ons dan naar buiten (rechts dus) toe gooien. Omdat tegen te gaan, gaan we hangen in de bocht. De zwaartekracht heft de middelpunt vliegende kracht op. Hoe rapper door de bocht hoe meer middelpunt vliegende kracht, hoe verder we de fiets schuin moeten leggen. Totdat we bij het punt komen dat de wielen geen grip meer hebben en onder ons vandaan schuiven. Je zie bij die moto GP rijder dat hij half naast zijn motor gaat hangen. Op die manier helpt hij de zwaartekracht een handje. De motor kan iets minder schuin (meer rechtop) de bocht door en de kans op een schuiver is kleiner.
Naast onze fiets gaan hangen is bijna een onmogelijkheid, maar met een knietje naar buiten help je de zwaartekracht een beetje en kan de fiets een paar graden meer rechtop blijven. Het scheelt lang niet zoveel als wat die moto GP rijder aan het doen is, maar alle beetje helpen.
Het grote afdalingstechniek topic
+1
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 7956
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
In dit filmpje zie meesterdaler Cancellara bezig. Meteen in de eerste beelden zie hoe hij bijna als een Pavlov reactie zijn knie naar buiten steekt in de bocht
https://youtu.be/NpbfsgRjtuA
https://youtu.be/NpbfsgRjtuA
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"
…"
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6086
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Ik blijf erbij dat 't echt weinig uit maakt en je moet doen waar je je goed bij voelt.
Dat gewicht verplaatsen.., om hoeveel kg hebben we het... Over welke afstand en tov welk totaal systeem gewicht. Volgens mij echt heel weinig.
Als je dan toch vergelijkt met een motorrijder. Bij de lessen leer je juist om te klemmen met je benen aan je tank, als je een bocht neemt. Voor een zo stabiel mogelijk geheel systeem. Dat motogp rijders dat niet doen heeft inderdaad te maken met de limiet waarop ze zitten icm hun kunde. Zitten we op de racefiets op diezelfde limiet? Rijden we in een criterium de laatste haakse bocht voor een eindsprint ook met de knie de bocht instekend? Waarom daar niet en in een afdaling wel?
En 1 groot verschil met motoren. Die hebben mechanische grip. Aandrijving van het motorblok in de bocht. Dat hebben we op een fiets niet. Die motor richt zich na een bocht weer op door te acceleren. Op een fiets kan dat niet.
Dat gewicht verplaatsen.., om hoeveel kg hebben we het... Over welke afstand en tov welk totaal systeem gewicht. Volgens mij echt heel weinig.
Als je dan toch vergelijkt met een motorrijder. Bij de lessen leer je juist om te klemmen met je benen aan je tank, als je een bocht neemt. Voor een zo stabiel mogelijk geheel systeem. Dat motogp rijders dat niet doen heeft inderdaad te maken met de limiet waarop ze zitten icm hun kunde. Zitten we op de racefiets op diezelfde limiet? Rijden we in een criterium de laatste haakse bocht voor een eindsprint ook met de knie de bocht instekend? Waarom daar niet en in een afdaling wel?
En 1 groot verschil met motoren. Die hebben mechanische grip. Aandrijving van het motorblok in de bocht. Dat hebben we op een fiets niet. Die motor richt zich na een bocht weer op door te acceleren. Op een fiets kan dat niet.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- Goudhaantje
- Forum-lid
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52
Over de knie naar binnen of naar buiten verschillen de meningen nogal. Ik heb ooit geleerd van Aart Vierhouten dat je je fiets zoveel mogelijk moet 'omarmen'. Dus nooit de knie naar buiten maar juist zo dicht mogelijk bij het frame moet houden. Ook onderstaande artikelen geven een wisselend inzicht:
https://www.sheldonbrown.com/brandt/descending.html
http://kennis.knwu.nl/uploads/PDF-besta ... rennen.pdf
Ik denk dat je vooral moet doen waar je je goed bij voelt.
https://www.sheldonbrown.com/brandt/descending.html
http://kennis.knwu.nl/uploads/PDF-besta ... rennen.pdf
Ik denk dat je vooral moet doen waar je je goed bij voelt.
U zit aan den duim te lurken.....MarkVeenstra schreef: ↑02 nov 2019 13:11 CUT
. Die motor richt zich na een bocht weer op door te acceleren. Op een fiets kan dat niet.
Dat neem je waar , maar dat kan natuurlijk niet, hij richt zich op omdat de bocht voorbij is.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6086
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Keezx schreef: ↑02 nov 2019 14:04U zit aan den duim te lurken.....MarkVeenstra schreef: ↑02 nov 2019 13:11 CUT
. Die motor richt zich na een bocht weer op door te acceleren. Op een fiets kan dat niet.
Dat neem je waar , maar dat kan natuurlijk niet, hij richt zich op omdat de bocht voorbij is.
Want de motor weet uit zichzelf wanneer die bocht klaar is...
Het is gewoon zoals het je geleerd wordt in het motorrijden. Zorgen dat je tractie hebt in de bocht (dus niet je gas dicht, altijd vermogen op het achterwiel hebben). En de bocht uit licht accelereren.
Met het acceleren vergroot je je boogstraal.., uiteraard kijk je als berijder na een bocht ook weer waar je heen gaat en richt die motor zich ook op omdat je als bereider je motor stuurt. Maar dat accelereren draagt zeker bij.
En als je het niet geloofd, neem een paar motor lessen
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
De component zwaarte kracht veranderd niet als je naast je motor of fiets gaat hangen, je gewicht verandert immers niet. Een fietsband krijgt volgens mij niet minder grip als je fiets schuiner ligt.
Natuurkundig zie ik de verklaring hierboven niet staan.
Natuurkundig zie ik de verklaring hierboven niet staan.
als je naast je fiets naar binnen in de bocht hangt (knie of lichaam) is de centrum van de massa wel meer aan de binnenzijde van de bocht en dus per definitie iets lager als je schuin de bocht hangt. Omdat je hele systeem (van massa's) in evenwicht is (je valt niet naar binnen, noch naar buiten) staat je fiets meer 'rechtop' door de bocht. De vraag is dan of er een verschil zit in de zijwaartse grip van een band tussen een wiel die rechtop staat of onder een hoek staat. Als je wang bv. minder zijwaartse grip heeft, kan het dus verstandig zijn je fiets meer 'rechtop' te fietsen en je centrum van de massa in de bocht te hangen.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6086
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Als dat zo zou zijn, is elke bocht tegen oneindige snelheid te nemen.
Echter, blijkt een scherpere bocht tegen een lager snelheid genomen te moeten worden. Doe je dat niet, vlieg je de bocht uit.
Dat werkt dus ook andersom, als je al in een bocht zit en je verhoogd je snelheid, neemt je boogstraal toe. Mits al het andere gelijk blijft natuurlijk (dat je niet schuine kon of meer neerwaartse druk kon creëeren).
Google eens op een clotoide, om een idee te krijgen van de weg die je dan gaat afleggen.
Overigens zit in ons wegontwerp voor autosnelwegen, bijvoorbeeld bij op en afritten, maar ook in verticale zin bij viaducten en bruggen, dit principe van clotoide in de ontwerpregels. Die boogstralen hebben nooit een constante straal. Maargoed dat is een heel ander onderwerp
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Geheel toevallig komt dit er net op.. Knie gaat hier ook naar buiten. Ik doe het ook zo.
https://www.facebook.com/11266585555581 ... 051221580/
https://www.facebook.com/11266585555581 ... 051221580/