Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Het grote afdalingstechniek topic

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1118
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 02 nov 2019 11:35

+1
rob74 schreef: 02 nov 2019 10:23 De knie moet naar buiten. punt.

Waarom? Ik zal het proberen uit te leggen met een wat extremer voorbeeld. Kijk bijvoorbeeld eens naar hoe moto GP rijders door de bocht heen gaan. De snelheden liggen veel hoger, maar het lijkt heel erg veel op dalen op de fiets. Even als voorbeeld een bocht naar links. De middelpunt vliegende kracht wil ons dan naar buiten (rechts dus) toe gooien. Omdat tegen te gaan, gaan we hangen in de bocht. De zwaartekracht heft de middelpunt vliegende kracht op. Hoe rapper door de bocht hoe meer middelpunt vliegende kracht, hoe verder we de fiets schuin moeten leggen. Totdat we bij het punt komen dat de wielen geen grip meer hebben en onder ons vandaan schuiven. Je zie bij die moto GP rijder dat hij half naast zijn motor gaat hangen. Op die manier helpt hij de zwaartekracht een handje. De motor kan iets minder schuin (meer rechtop) de bocht door en de kans op een schuiver is kleiner.

Naast onze fiets gaan hangen is bijna een onmogelijkheid, maar met een knietje naar buiten help je de zwaartekracht een beetje en kan de fiets een paar graden meer rechtop blijven. Het scheelt lang niet zoveel als wat die moto GP rijder aan het doen is, maar alle beetje helpen.
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7950
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 02 nov 2019 11:38

In dit filmpje zie meesterdaler Cancellara bezig. Meteen in de eerste beelden zie hoe hij bijna als een Pavlov reactie zijn knie naar buiten steekt in de bocht

https://youtu.be/NpbfsgRjtuA
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 nov 2019 13:11

Ik blijf erbij dat 't echt weinig uit maakt en je moet doen waar je je goed bij voelt.

Dat gewicht verplaatsen.., om hoeveel kg hebben we het... Over welke afstand en tov welk totaal systeem gewicht. Volgens mij echt heel weinig.

Als je dan toch vergelijkt met een motorrijder. Bij de lessen leer je juist om te klemmen met je benen aan je tank, als je een bocht neemt. Voor een zo stabiel mogelijk geheel systeem. Dat motogp rijders dat niet doen heeft inderdaad te maken met de limiet waarop ze zitten icm hun kunde. Zitten we op de racefiets op diezelfde limiet? Rijden we in een criterium de laatste haakse bocht voor een eindsprint ook met de knie de bocht instekend? Waarom daar niet en in een afdaling wel?

En 1 groot verschil met motoren. Die hebben mechanische grip. Aandrijving van het motorblok in de bocht. Dat hebben we op een fiets niet. Die motor richt zich na een bocht weer op door te acceleren. Op een fiets kan dat niet.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 204
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 02 nov 2019 13:39

Over de knie naar binnen of naar buiten verschillen de meningen nogal. Ik heb ooit geleerd van Aart Vierhouten dat je je fiets zoveel mogelijk moet 'omarmen'. Dus nooit de knie naar buiten maar juist zo dicht mogelijk bij het frame moet houden. Ook onderstaande artikelen geven een wisselend inzicht:
https://www.sheldonbrown.com/brandt/descending.html
http://kennis.knwu.nl/uploads/PDF-besta ... rennen.pdf

Ik denk dat je vooral moet doen waar je je goed bij voelt.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 nov 2019 14:04

MarkVeenstra schreef: 02 nov 2019 13:11 CUT

. Die motor richt zich na een bocht weer op door te acceleren. Op een fiets kan dat niet.
U zit aan den duim te lurken.....
Dat neem je waar , maar dat kan natuurlijk niet, hij richt zich op omdat de bocht voorbij is.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 nov 2019 16:28

Keezx schreef: 02 nov 2019 14:04
MarkVeenstra schreef: 02 nov 2019 13:11 CUT

. Die motor richt zich na een bocht weer op door te acceleren. Op een fiets kan dat niet.
U zit aan den duim te lurken.....
Dat neem je waar , maar dat kan natuurlijk niet, hij richt zich op omdat de bocht voorbij is.

Want de motor weet uit zichzelf wanneer die bocht klaar is... :roll:

Het is gewoon zoals het je geleerd wordt in het motorrijden. Zorgen dat je tractie hebt in de bocht (dus niet je gas dicht, altijd vermogen op het achterwiel hebben). En de bocht uit licht accelereren.
Met het acceleren vergroot je je boogstraal.., uiteraard kijk je als berijder na een bocht ook weer waar je heen gaat en richt die motor zich ook op omdat je als bereider je motor stuurt. Maar dat accelereren draagt zeker bij.
En als je het niet geloofd, neem een paar motor lessen ;)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 nov 2019 18:07

Allemaal bullshit man.
Acceleratie of motorkracht heeft er niks mee te maken, heb ik geen les voor nodig, is simpele fysica.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 nov 2019 18:23

De component zwaarte kracht veranderd niet als je naast je motor of fiets gaat hangen, je gewicht verandert immers niet. Een fietsband krijgt volgens mij niet minder grip als je fiets schuiner ligt.

Natuurkundig zie ik de verklaring hierboven niet staan.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7950
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 02 nov 2019 18:37

Zullen we het wel gezellig houden? Iedereen in zijn waarde laten en zo laten dalen/bochten nemen als hem goeddunkt.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

jberends
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 04 sep 2019 16:03

jberends 02 nov 2019 18:55

als je naast je fiets naar binnen in de bocht hangt (knie of lichaam) is de centrum van de massa wel meer aan de binnenzijde van de bocht en dus per definitie iets lager als je schuin de bocht hangt. Omdat je hele systeem (van massa's) in evenwicht is (je valt niet naar binnen, noch naar buiten) staat je fiets meer 'rechtop' door de bocht. De vraag is dan of er een verschil zit in de zijwaartse grip van een band tussen een wiel die rechtop staat of onder een hoek staat. Als je wang bv. minder zijwaartse grip heeft, kan het dus verstandig zijn je fiets meer 'rechtop' te fietsen en je centrum van de massa in de bocht te hangen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 nov 2019 19:21

Keezx schreef: 02 nov 2019 18:07 Allemaal bullshit man.
Acceleratie of motorkracht heeft er niks mee te maken, heb ik geen les voor nodig, is simpele fysica.
Als dat zo zou zijn, is elke bocht tegen oneindige snelheid te nemen.

Echter, blijkt een scherpere bocht tegen een lager snelheid genomen te moeten worden. Doe je dat niet, vlieg je de bocht uit.
Dat werkt dus ook andersom, als je al in een bocht zit en je verhoogd je snelheid, neemt je boogstraal toe. Mits al het andere gelijk blijft natuurlijk (dat je niet schuine kon of meer neerwaartse druk kon creëeren).
Google eens op een clotoide, om een idee te krijgen van de weg die je dan gaat afleggen.

Overigens zit in ons wegontwerp voor autosnelwegen, bijvoorbeeld bij op en afritten, maar ook in verticale zin bij viaducten en bruggen, dit principe van clotoide in de ontwerpregels. Die boogstralen hebben nooit een constante straal. Maargoed dat is een heel ander onderwerp ;)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1750
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 02 nov 2019 22:11

Geheel toevallig komt dit er net op.. Knie gaat hier ook naar buiten. Ik doe het ook zo.

https://www.facebook.com/11266585555581 ... 051221580/

Plaats reactie