Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Het grote afdalingstechniek topic

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 30 okt 2019 12:00

scepticus schreef: 30 okt 2019 10:35 Tevens bijna vlieg op de voorruit @ 5:17 :?
Die zou wat mij betreft wel iets meer angst mogen hebben :o
Puur geluk dat er geen tegenligger aankomt en geen vangrail staat.

Gebruikersavatar
midstar
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:40
Locatie: Heerhugowaard
Contact

Gebruikersavatar midstar 31 okt 2019 21:24

Dat knietje naar buiten brengen is vrij normaal, draait je fiets veel beter af, en meer controle.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 okt 2019 21:43

Volgens mij heeft het geen enkele functie, maar is het gewoon een kwestie van gewoonte.

Persoon in het filmpje daalt steeds met z'n handen op de shifters, dat is ook niet aan te raden, risico op Jens Voigtje blijft aanzienlijk.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7953
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 31 okt 2019 22:09

Knietje naar buiten is je zwaartepunt verleggen leerde mijn opa mij ooit
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 01 nov 2019 10:01

Enzzo schreef: 31 okt 2019 22:09 Knietje naar buiten is je zwaartepunt verleggen leerde mijn opa mij ooit
Daar is het knietjesdebat weer.

Mij is altijd geleerd dat de voornaamste reden om de knie niet naar buiten te steken (naast de esthetische redenen) is dat wanneer je onderuit schuift terwijl je je knie naar buiten steekt je met je kniegewricht als eerste op het asfalt komt.
Als je je been naar binnen houdt kom je met de zijkant van je been op het asfalt.
In het eerste geval zou je makkelijker een blessure op kunnen lopen, en in het laatste geval alleen een paar flinke schaafplekken omdat je de klap over een groter en zachter oppervlak verdeelt.

Maar goed, dat zou ook lariekoek kunnen zijn, ik het het gelukkig nooit uitgeprobeerd ;) .

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 01 nov 2019 10:05

Alsof je controle hebt over hoe je valt (of te pletter slaat). M.a.w. inderdaad lariekoek

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 01 nov 2019 10:07

vermeulen schreef: 01 nov 2019 10:01
Enzzo schreef: 31 okt 2019 22:09 Knietje naar buiten is je zwaartepunt verleggen leerde mijn opa mij ooit
Daar is het knietjesdebat weer.

Mij is altijd geleerd dat de voornaamste reden om de knie niet naar buiten te steken (naast de esthetische redenen) is dat wanneer je onderuit schuift terwijl je je knie naar buiten steekt je met je kniegewricht als eerste op het asfalt komt.
Als je je been naar binnen houdt kom je met de zijkant van je been op het asfalt.
In het eerste geval zou je makkelijker een blessure op kunnen lopen, en in het laatste geval alleen een paar flinke schaafplekken omdat je de klap over een groter en zachter oppervlak verdeelt.

Maar goed, dat zou ook lariekoek kunnen zijn, ik het het gelukkig nooit uitgeprobeerd ;) .
Knie naar buiten zorgt (zoals hierboven al gezegd) dat je het gewicht beter kan verdelen en je beter druk kunt zetten op het buitenste pedaal. Als je een bocht op snelheid goed instuurt, zorg je er voor dat je veel druk zet op het buitenste pedaal en ondertussen je gewicht de bocht in gooit. Daarbij kan de knie helpen. Ondertussen stuur je met je stuur naar de buitenkant van de bocht, je stuurt dus tegen de richting in.

Wanneer je onderuit gaat, maakt het echt niet uit of je knie naar buiten of binnen staat, door de schrik reactie zal je positie van je been toch veranderen voor je de grond raakt. edit: Wat Nee_Nee dus ook al zegt.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6084
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 01 nov 2019 11:24

Euhm, die knie gaat toch juist naar binnen toe? (binnenkant van de bocht).

Maargoed, die knie uitsteken is een teken van angst of voorzichtigheid. (statement, maar in mijn ogen moet je vooral dalen waar je jezelf het meest veilig en comfortabel bij voelt, dus dat mag best met dat knietje naar binnen toe).
Ik geloof niets in het gewicht naar binnen verplaatsen en beter de bocht ronddraaien, want de massa van je knie en de uitslag (10 cm oid) is miniem.
Druk zetten op je buitenste pedaal kan je ook helemaal prima doen terwijl je je binnenste knie gewoon bij je frame houdt. Kwestie van je buitenste voet naar beneden drukken..., jezelf iets lichter maken van je zadel. En dan pak je wel het voordeel van beter de bocht door draaien.

Je massa bij het centrum houden heeft wel als voordeel dat je het systeem van fiets en berijder stabieler houdt. Minder risico op gekke bewegingen van je fiets. Vergelijkbaar met een motorrijder incl passagier waarbij de passagier goed aansluit en meekijkt de bochten door. versus de passagier die losjes achterop als een zoutzak. In dat laatste geval is het veel lastiger om netjes en relaxed mooie bochten te draaien. Bij een racefiets en fietser met wel of niet een knietje naar buiten is dat effect natuurlijk veel kleiner... maar het zal er wel zijn.

Motorcoureurs gaan ook met de knie naar binnen.., maar die liggen in een hoek van 60 graden of meer (tov de loodrecht.., dus <30 graden tov wegdek).., die gebruiken de knie met de slijtpads, puur voor hun referentie van hoe diep/scherp/plat ze in de bocht zitten. (motogp rijders komen soms zelfs met elleboog richting het asfalt).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 01 nov 2019 12:45

MarkVeenstra schreef: 01 nov 2019 11:24 Euhm, die knie gaat toch juist naar binnen toe? (binnenkant van de bocht).
Ik bedoelde met knie naar buiten, meer de stand tov van centrum rijder/fiets.. hij wijst idd naar de binnenkant van de bocht, maar dat had je zelf ook wel door ;)

Ik heb zelf geen idee hoe ik mijn knie doe bij scherpe snelle bochten, maar volgens mij steekt die wel een beetje naar buiten. Dat komt vooral doordat, als je diep zit met het binnenste pedaal omhoog, de knie een beetje in de weg zit, dan steek je hem iets naar binnen. Althans zo gaat het vaak bij criteriums.

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 01 nov 2019 18:11

ik gebruik enkel de knieen i.c.m. recht op zitten om af te remmen voor scherpe bochten (meer wind vangen). Verder is het gewoon goed blijven zitten en je gewicht op het buitenste pedaal naar beneden zetten.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 02 nov 2019 10:23

De knie moet naar buiten. punt.

Waarom? Ik zal het proberen uit te leggen met een wat extremer voorbeeld. Kijk bijvoorbeeld eens naar hoe moto GP rijders door de bocht heen gaan. De snelheden liggen veel hoger, maar het lijkt heel erg veel op dalen op de fiets. Even als voorbeeld een bocht naar links. De middelpunt vliegende kracht wil ons dan naar buiten (rechts dus) toe gooien. Omdat tegen te gaan, gaan we hangen in de bocht. De zwaartekracht heft de middelpunt vliegende kracht op. Hoe rapper door de bocht hoe meer middelpunt vliegende kracht, hoe verder we de fiets schuin moeten leggen. Totdat we bij het punt komen dat de wielen geen grip meer hebben en onder ons vandaan schuiven. Je zie bij die moto GP rijder dat hij half naast zijn motor gaat hangen. Op die manier helpt hij de zwaartekracht een handje. De motor kan iets minder schuin (meer rechtop) de bocht door en de kans op een schuiver is kleiner.

Naast onze fiets gaan hangen is bijna een onmogelijkheid, maar met een knietje naar buiten help je de zwaartekracht een beetje en kan de fiets een paar graden meer rechtop blijven. Het scheelt lang niet zoveel als wat die moto GP rijder aan het doen is, maar alle beetje helpen.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7953
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 02 nov 2019 11:35

Heel goed uitgelegd en sprekend voorbeeld. Mijn opa (die dit ook altijd vertelde) was naast wegcoureur ook baanrenner en fervent motorrijder, hij wist dus waar hij het over had. Van hem heb ik het fietsen geleerd en het virus overgeërfd.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Plaats reactie