Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Nieuwe fietshandschoenen ivm tintelende handen

JCS88
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 mei 2014 16:25

JCS88 26 mei 2016 16:35

Goedemiddag,

Ik fiets alweer een paar jaar en heb allerlei verschillende handschoentjes gehad. Op mijn vorige fiets zelfs een stuk van het stuur voorzien van dubbel stuurlint om het zachter te maken, maar: nog steeds tintelende handen, met name mijn rechter hand.

Wat voor fietshandschoenen raden jullie aan? En hoe vaak kopen jullie nieuwe? Hoe weet ik dat een fietshandschoen die ik test in de winkel echt goed genoeg zit?
En dan nog een andere vraag: de maat van fietshandschoenen, zou het schelen in het comfort als ik ze net iets groter of net iets kleiner zou kopen?

Is er iemand met een vergelijkbaar probleem die door bijvoorbeeld een bepaald merk handschoenen hier geen last meer van heeft?

Ik word het getintel in mijn hand namelijk zo langzamerhand echt wel zat aan het worden... :(

Groeten, Jasper

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 26 mei 2016 16:44

Zit het probleem wel in je handschoenen?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 26 mei 2016 18:06

Heb je tintelingen in je pink of juist richting je wijsvinger. Handschoentjes met kussentjes willen nog wel eens helpen, alleen zitten die kussentjes niet altijd op de juiste plek. (Meestal ergens in de muis van je hand, daar heb je weinig aan als het juist je pink is die gevoelloos wordt)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 26 mei 2016 20:51

afrit13 schreef:Zit het probleem wel in je handschoenen?
+1.

M.a.w.:
- Is het de houding van je handen?
- Is het de houding van je polsen?
- Is het de houding van je armen?
- Heeft het te maken met de stand/hoogte van je stuur en de handgrepen?


Afbeelding

Waar zitten de klachten?

JCS88
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 mei 2014 16:25

JCS88 27 mei 2016 09:28

--> Afrit13: terechte en interessante opmerking om eens over na te gaan denken en om mee langs de fietsenmaker te gaan.

--> Nee_Nee: hand-ig dat overzicht, maakt het een stukje makkelijker omschrijven. ;)
De tinteling zit 'm in de Ulnaris en trekt, met name bij kouder weer, soms wel eens mijn hele hand door.
Voor wat betreft mijn positie, ik heb mijn handen bijna altijd bovenop mijn shifters. Ik probeer wel regelmatig te wisselen, maar merk tochwel dat ik steeds automatisch mijn handen daar weer neerzet.

--> 53x11: adviseer jij eigenlijk om handschoentjes te zoeken die het kussentje op de plek hebben zitten waar de tinteling zit, dus iets meer richting mijn pink?

Het rare is overigens dat ik die tinteling bijna altijd alleen rechts heb. Ik rij zonder horloge of ander bandje om mijn arm/pols. Kan het zijn dat mijn shirt rondom mijn bovenarm te strak zit? Voor mijn gevoel niet namelijk....

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2253
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 27 mei 2016 09:41

Ik heb ook vrij gevoelige handen en na lang Roeckl te hebben gehad gebruik ik nu Gripgrab Progel. Die lijken beter te bevallen, maar een echte duurtest heb ik nog niet gedaan. Ik ben ook vooral nieuwsgierig hoe ze zich houden na tig keer wassen.

Gebruikersavatar
TheTourist
Forum-lid
Berichten: 406
Lid geworden op: 04 nov 2014 13:29

Gebruikersavatar TheTourist 27 mei 2016 10:11

Ik heb ook bij langere ritten te maken met een tintelende pink, maar dan alleen links. Dus ik volg dit draadje graag voor een eventuele oplossing..
Canyon Endurace CF SL 8.0 Disc 2019

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 27 mei 2016 10:53

De door de schepper aangelegde elektrische bedrading komt uit je rug. Als je op éen specifieke plek tintelingen hebt, kan het stroomdraadje (de zenuw) ergens jutteren. Zo simpel is het. Soms helpt een bezoekje aan de manueel therapeut of chiropraktort

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 27 mei 2016 10:59

Ik kan alleen uit eigen ervaring putten. Ik fiets bijna altijd met weinig gevoel in mijn handen. Met name mijn pinken scheiden er vaak ergens halverwege een tochtje mee uit. De oorzaak zit (denk ik) in beklemmingen van de zenuw op verschillende plekken in rug en schouder, fysiotherapie helpt een beetje, maar niet heel erg. Een handschoen met een kussentje bij de pink is dus vooral symptoombestrijding, maar het helpt wel!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

JCS88
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 mei 2014 16:25

JCS88 27 mei 2016 16:32

Nee_Nee schreef:De door de schepper aangelegde elektrische bedrading komt uit je rug. Als je op éen specifieke plek tintelingen hebt, kan het stroomdraadje (de zenuw) ergens jutteren. Zo simpel is het. Soms helpt een bezoekje aan de manueel therapeut of chiropraktort
Kan het echt zo zijn dat ik er nooit last van heb, tenzij ik aan het wielrennen ben?

JCS88
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 mei 2014 16:25

JCS88 27 mei 2016 16:33

Woefdram schreef:Ik heb ook vrij gevoelige handen en na lang Roeckl te hebben gehad gebruik ik nu Gripgrab Progel. Die lijken beter te bevallen, maar een echte duurtest heb ik nog niet gedaan. Ik ben ook vooral nieuwsgierig hoe ze zich houden na tig keer wassen.
Laat je het even weten hoe ze bevallen? Ben er wel nieuwsgierig naar. Roeckl zag ik al voorbij komen op internet.

Gebruikersavatar
J.Edge87
Forum-lid
Berichten: 940
Lid geworden op: 21 jul 2015 12:57

Gebruikersavatar J.Edge87 27 mei 2016 16:37

Ben ook benieuwd ja. Heb er ook last van.
is het fietsen aan het her-ontdekken

Plaats reactie