Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Wahoo ELEMNT GPS

Gebruikersavatar
heinrich-gs
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 10 mei 2008 13:18
Locatie: Dalen

Gebruikersavatar heinrich-gs 11 nov 2017 21:28

Yep, is bij mij ook al een aantal keren voorgekomen. Ik kan het waarom en wanneer ook niet helemaal thuisbrengen, echter stoor ik mij er niet aan. Maar idd na een route aanpassing zou zomaar kunnen...
Bliede met mien fietse

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 12 nov 2017 10:20

Dat heb ik ook wel eens gehad en dat komt mijnsinziens doordat je in RWGPS een routepunt plaatst of verplaatst.
Je kunt deze wel opzoeken in de cuelist en daar verwijderen maar waarom?
Mij stoort het niet.
...

wdfl
Forum-lid
Berichten: 723
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 13 nov 2017 10:01

Oppbogga schreef: 12 nov 2017 10:20 Dat heb ik ook wel eens gehad en dat komt mijnsinziens doordat je in RWGPS een routepunt plaatst of verplaatst.
Je kunt deze wel opzoeken in de cuelist en daar verwijderen maar waarom?
Mij stoort het niet.
yep gebeurt ook wel eens, haal die er meestal wel uit.

iemand die andere teksten dan link of rechts al op zijn gps heeft gekregen.
met RWGPS kan je ook andere teksten zetten op je route (die tekstballonnetjes)
zou die willen aanpassen naar bv gevaarlijk punt, drukke weg oversteken, begin van een klim, ... maar al enkele keer getest maar komt nooit op het scherm :cry: :oops:
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 13 nov 2017 10:20

Moet je zelf een punt zetten op die plek. Dan krijg je een invul Pop-Upje waar je dan de tekst in kwijt kunt. Hier koffieadres of naam van de coffebar maar ander tekst kan natuurlijk ook 8-) .
...

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 13 nov 2017 13:25

Bij mij werkt het wel de quepoints.

wdfl
Forum-lid
Berichten: 723
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 13 nov 2017 22:50

damn, nog effe verder mee spelen dus
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 14 nov 2017 08:55

wdfl schreef: 13 nov 2017 22:50 damn, nog effe verder mee spelen dus
Verdiep je goed in de mogelijkheden van RidewithGPS zodat je de GPS routes perfect hebt, dan zal de Bolt het automatisch overnemen.
Met mijn Garmin 500/510 heb ik nooit de boel goed aan de praat gekregen maar met de Bolt/RWGPS wel...

rokl
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 dec 2017 10:25

rokl 03 dec 2017 10:44

Heb enkele dagen geleden een nieuwe Wahoo Elemnt gekocht maar naar een aantal testritten besloten deze retour te sturen. Het verschil met mijn goed werkende Edge 800 was niet groot genoeg om 300.- Euro te besteden. Bovendien liep ik tegen wat punten aan, die ik vervelend vond:

i) de 6 knoppen en dan met name de knoppen links en rechts hebben geen drukpunt. Ik weet nooit of ik de knop goed heb geraakt of niet. Met name met de "page" knop gebeurd het mij regelmatig dat ik twee keer op druk en dan in een dataveld beland dat ik niet wil. Omdat je niet terug kunt scrollen moet je door alle datavelden heen. Op de weg is dat voor mij geen probleem, maar op de MTB wel.

ii) je moet veel kracht op de knoppen zetten om een resultaat te krijgen. Een keer is het gebeurd dat bij druk op de zoom-in knop (rechts boven) de Elemnt uit de mount schot. Gelukkig kon ik hem net nog beet pakken.

iii) na uploaden van een rit op Strava toont Strava een te korte afstand. Afwijkingen kunnen oplopen tot 10% van de gereden afstand. Ik rij altijd met snelheidssensor en heb nooit afwijkingen gezien wanneer ik met de Edge 800 onderweg ben. Vreemd genoeg toont de Wahoo companion app de juiste afstand, maar uit de een of ander reden gaat er iets mis wanneer ik de FIT file naar Strava upload. Bij uploaden naar Golden Cheetah wordt de gereden afstand correct weergegeven, dus in overeenstemming met wat de Wahoo companion app toont.

Kortom: ik vind de Wahoo Elemnt duidelijk beter dan de Garmin Edge 800. Het display is veel beter afleesbaar dan bij de Edge 800; de navigatie loopt vlekkeloos en de turn-by-turn navigatie (ik plan mijn routes met Komoot) werkt perfect. Ook het volgen van je rit door mensen thuis gaat perfect. Aan de andere kant is het verschil tussen de Elemnt en de Edge 800 voor mij net niet voldoende groot om een werkende Garmin Edge 800 op zij te zetten en 300.- Euro voor een Wahoo Elemnt te betalen.

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 22 feb 2018 09:49

Goedemorgen.

Heb nu sinds een jaar een Wahoo Elemnt. bevalt op zich goed. Routes plannen etc. prima. Echter: Ik heb sinds deze winter nogal problemen met de Hoogtemeters. Normaliter kijk ik hier in NL nooit naar maar ik ben twee weken geleden naar Gran Canaria geweest en dar zijn de hoogtemeters niet belangrijk maar wel leuk. De afwijking tov werkelijk was in sommige ritten echt GROOT! Als beste voorbeeld: Op de laatste dag ging ik 's morgens nog snel een klein rondje voordat we de fietsen in moesten leveren, (voor de ingewijden: rondje GC504-GC503). Dat zijn +/- 500 HM. de elemnt gaf voor de hele rit welgeteld 300 Hm aan. Nu ben ik er sinds terugkomst op gaan letten en het schiet werkelijk alle kanten op. Vorige week woensdag een (muv van wat viaducten) een volledig vlakke rit.... 240 HM volgens de Elemnt.

Nogmaals, voor Nederland boeit me dat niet zoveel, maar als ik dit voorjaar weer de heuvels/bergen in duik wil Ik wel graag dat de HM ergens op slaan.

Iemand zelfde ervaring met de Elemnt? Is dat bij andere GPS meters beter? Kan ik dat ding "resetten"?
Graag jullie feedback
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Gebruikersavatar
Graham
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 27 apr 2013 21:33
Locatie: Rotterdam
Contact

Gebruikersavatar Graham 22 feb 2018 14:45

Niet veel ervaring mee in het buitenland maar dit is iets wat veel apparaten hebben die een barometer gebruiken voor hoogte meting. In NL is dit verschil daarom ook te verklaren door verschil in wind (windvlagen/rukwinden/etc). Zie meer info over hoe dat zit https://support.wahoofitness.com/hc/en- ... ride-data-

Je zou ook een ticket kunnen submitten bij Wahoo hierover incl je activity files. Dan kunnen ze je vast verder helpen.

Wat ik over het algemeen zelf doe bij extreme verschillen is de activiteit laten corrigeren aan de hand van GPS data (kan bij Strava oa). Dit is overigens alleen aan te raden bij extreme verschillen. Je kan het namelijk niet terug draaien en soms krijg je nog vreemdere resultaten. Nooit begrepen eigenlijk waarom Strava geen baseline maakt van hoogte aan de hand van gps en diverse barometrische metingen.

fsummer
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 mar 2010 20:56

fsummer 24 feb 2018 17:48

Is het mogelijk met de Wahoo Bolt de turn bij turn tekst uit te schakelen en de geluidjes aan te laten? Zo ja, hoe moet dat worden ingesteld?

Vind de wahoo een mooi apparaat maar wel wat klein. Kan de tekst van de navigatie amper lezen. Zeker niet als het vaak achter elkaar is.

Hoe doen jullie dat, op welke manier navigeren jullie?

Gebruikersavatar
Graham
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 27 apr 2013 21:33
Locatie: Rotterdam
Contact

Gebruikersavatar Graham 24 feb 2018 17:57

Bolt is natuurlijk wat kleiner dan de ELEMNT. Daarop heb ik dat probleem niet maar ik navigeer eigenlijk nooit op turn-by-turn, eerder op het kruimelpad zelf. Als je dan van de route rijdt gaat de top leds rood knipperen en krijg je ook een audio signaal te horen.

Je kan sowieso tijdens navigeren via de route pagina de route "Muten". Geen idee wat het in Nederlands is maar daarmee krijg je geen signalen in z'n geheel. Mogelijk dat er meer opties zijn dan die als je turn-by-turn route rijdt. Anders even in de App zelf kijken op je mobiel.

Plaats reactie