Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Pendelen met fiets haalbaar?

Tirritomba
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mei 2016 19:11

Tirritomba 13 mei 2016 20:47

Hoi

Volgend jaar moet ik voor mijn studie van half februari tot wrs eind mei elke dag 36 km (enkel) pendelen. Nu was ik aan het overwegen om deze afstand te doen met een racefiets, maar ben aan het twijfelen of deze afstand niet te veel zou worden elke dag. Het is immers elke dag 72 km fietsen naast een kanaal op een jaagpad, wat met wind op kop en regenweer zeer zwaar zou zijn. Ik heb wel 6 jaar lang elke dag 22 km (en 1 dag in de week 40 km) gefietst op een gewone stadsfiets, enkele trektochtjes door de Ardennen gedaan en fiets regelmatig..

Denken jullie dat dit een haalbare optie is of zou ik beter eens kijken naar een E-bike of andere opties zoeken? (wel geen station in de buurt) Trainen om dit aan te kunnen zal nodig zijn, maar dat zie ik op zich zitten.

Gebruikersavatar
gineau
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 24 jan 2010 21:25

Gebruikersavatar gineau 14 mei 2016 00:07

Gewoon doen denk ik!? :like: Het is een afstand die op zich geen lange training / voorbereiding vereist en toch een goede conditie geeft als je die elke dag (2x zelfs) rijdt. Het hoeft ook helemaal niet zo hard te gaan de eerste keren, toch? Dat overleef je wel.

Het is natuurlijk wel een commitment en in de periode die je noemt zal ons fijne hollandse weer niet altijd mee zitten. Heb je een alternatief achter de hand voor de slechte dagen? Een bus of een brommer... of een verzuimdag ( :roll: )...

Tirritomba
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mei 2016 19:11

Tirritomba 14 mei 2016 08:49

Bedankt voor de reactie. Het zal het Belgische weer zijn dat te trotseren is. ;) Douchen is trouwens 's morgens bij aankomst mogelijk. Een eventueel alternatief voor als het slechter weer is zou 18 km tot aan een station fietsen zijn, dat is dan toch al de helft minder.(ik weet nu nog niet zeker of ik van thuis uit een auto zou kunnen gebruiken) De fietsrichting is 's morgens in de richting van het oosten, dus ik vermoed vooral 's avonds wind tegen.

Mij leek die afstand ook niet overdreven, heb enkel geen ervaring met dat elke dag te doen.

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 14 mei 2016 09:38

Ik fiets een dergelijke adstand 3x in de week. Regelmatig langs het IJselmeer vol de wind tegen. Rustig aan fietsen met een lage hartslag is dan zelfs een hele goede training.
Maar goed, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. :lol:
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 14 mei 2016 10:22

Mijn woon werk is 42km (enkele rit) ik deed dat vorig jaar (zit nu met een spring knee) geregeld, maar bij echt elke dag trok ik dat niet goed. Zal er ook van afhangen of je genoeg uren slaap kan/wil pakken.
Afbeelding

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 14 mei 2016 11:30

Als het volgend jaar pas is, heb je zowat 10 maanden voorbereidingstijd.
Ik zou gewoon nu een keer om 6 uur opstaan en op de fiets stappen en dat ritje gaan maken op een zaterdag. Dan heb je de vermoeidheid van een week school/studie in je lijf en kun je goed voelen hoe dat is.
Wanneer het prima meevalt en je fietst van de zomer lekker wat dan moet het geen probleem vormen volgend jaar.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 mei 2016 12:44

Mits je een beetje budget hebt voor winterkleding ;) .
Campagnolo Ultra Dork

Tirritomba
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mei 2016 19:11

Tirritomba 14 mei 2016 15:22

Gerboon schreef:Als het volgend jaar pas is, heb je zowat 10 maanden voorbereidingstijd.
Ik zou gewoon nu een keer om 6 uur opstaan en op de fiets stappen en dat ritje gaan maken op een zaterdag. Dan heb je de vermoeidheid van een week school/studie in je lijf en kun je goed voelen hoe dat is.
Wanneer het prima meevalt en je fietst van de zomer lekker wat dan moet het geen probleem vormen volgend jaar.
Goed idee, ik zal dit komende weken eens uitproberen. :) Budget voor warme kledij zal er zijn :)

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 14 mei 2016 18:59

Wat zijn je opties? Moet je elke dag heen en terug fietsen, of zijn er andere opties of combinaties met openbaar vervoer en auto?

Tirritomba
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mei 2016 19:11

Tirritomba 14 mei 2016 19:16

Een andere optie is 18 km fietsen tot aan het station en dan verder met de trein. Misschien dat ik wat kan afwisselen afhankelijk van het weer en de vermoeidheid van de benen. :)

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 14 mei 2016 20:32

Heen fietsen, terug met de trein en dan vanaf station laten ophalen door familie? Fiets op kantoor laten. Volgende dag omgekeerde volgorde. (Moet je wel liefhebbende familie hebben).

Tirritomba
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mei 2016 19:11

Tirritomba 16 mei 2016 13:33

Dan lijkt me 's morgens 18 km heen en 's avonds 18 km i.c.m. de trein wel handiger enkele dagen in de week. :)

Plaats reactie