Pagina 1 van 2
Tussenvorm triathlonfiets en "gewone" racefiets
Geplaatst: 08 mei 2016 08:52
door Saint
Ik ben een vervent mountainbiker en ik heb een beetje hulp nodig als het om racefietsen gaat.
Op zich zou ik het kunnen verkopen (bij de vrouw) te gaan kijken voor een andere fiets

Maar nu ben ik sinds kort begonnen met het traithlon gebeuren.
Het is dan ook logisch dat ik ook naar die fietsen kijk.
Maar als ik met de eigenaren van die fietsen spreek hoor ik elke keer het zelfde. De fiets wordt eigenlijk alleen met de wedstrijden gebruikt. Voor het trainen hebben ze er nog een "normale" racefiets bij staan. De triathlon/tijdrit fietsen zijn niet comfortabel. Voor mij is het niet de bedoeling om een hoop geld uit te geven voor 4-5 wedstrijden per jaar.
Wat mij ook opvalt is dat in het gewone wielrennen de renners ook op "gewone" fietsen rijden en niet op de tijdrit frames.
Hierdoor kom ik op drie vragen/opties:
* Is er een tussen vorm? Dus een soort fiets tussen de triathlon/tijdrit en de gewone racefiets.
* Zou ik gewoon voor een goede racefiets moeten gaan met een tri stuur?
* Een set dikke 60mm velgen in mijn oude Cannondale Six (alu frame, vorken carbon) steken.
Samen met de forum leden op te zetten lijst:
Wat ik nu tegen ben gekomen:
Giant Propel
Canyon Aeroad
Kuota Kharma
Ridley Noah
Olympia Boost
Merida Reacto.
Felt AR
Thanks!
Re: Tussenvorm triathlonfiets en "gewone" racefiets
Geplaatst: 08 mei 2016 10:43
door prjz
Ik heb zelf aan triathlons gedaan. Op een gewone racefiets met opzetstuur en een speciale zadelpen waarbij het zadel extra ver naar voren kan worden geplaatst. Op zich geen prettige houding op in te trainen, maar je moet die houding natuurlijk wel trainen, vooral voor de langere afstanden.
Extra hoge velgden? Hm, al die triatleten rijden daar tegenwoordig mee, maar wanneer geeft dit nu extra tijdwinst? Je moet dan al gauw 40 km per uur kunnen rijden. Ik zou het geld liever in een fiets steken dan in dure hoge carbonvelgen.
Re: Tussenvorm triathlonfiets en "gewone" racefiets
Geplaatst: 08 mei 2016 11:49
door ted038
Tussenvorm is toch de aero variant?
Iets als de giant propel of canyon aeroad . Bijna ieder merk heeft er wel een variant op
Re: Tussenvorm triathlonfiets en "gewone" racefiets
Geplaatst: 08 mei 2016 12:00
door Saint
Gisteren reed ik 34 gemiddeld over de 40 km. langs het Amsterdam Rijnkanaal. Eerst 6 km snelheid winnen dus.
Dan zou het wellicht een verstandige keuze zijn om een goede racer te kopen met een Aero design.
Omdat ik nergens echt de categorie Aero fietsen vind ga ik gokken.
Maar valt het onderstaande frame ontwerp er onder?
Het wiel staat (wellicht optisch) wat verder naar voren en valt mooi in de zitbuis.
Ook de speciaal gevormde zadelpen lijkt mij een goede aanwijzing
Wat denken jullie?
Re: Tussenvorm triathlonfiets en "gewone" racefiets
Geplaatst: 08 mei 2016 12:34
door Douglas
Een aero fiets lijkt mij dan de beste oplossing. Je kunt er dan eventueel een TT stuur opzetten of een racestuur met opzetstuk. Ik zou er alleen geen al te hoge velgen op zetten maar 6cm kan primavoor normaal gebruik.
In een ander topic over de giro werd ook geconstateerd dat er een renner in de Giro proloog was die op een aero fiets reed in plaats van een TT fiets. Zie link en dan de foto van de renner op de De Rosa.
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... &start=108
Re: Tussenvorm triathlonfiets en "gewone" racefiets
Geplaatst: 09 mei 2016 06:26
door Saint
Wat ik nu tegen ben gekomen:
Giant Propel
Canyon Aeroad
Kuota Kharma
Ridley Noah
Olympia Boost
Merida Reacto.
Maar eigenlijk de enige "redelijk" betaalbare is de Giant Propel. De rest zit echt wel minimaal 1500 euro hoger in de prijs.
Laat de aanvullingen maar komen smile Maken wij er een mooie lijst van.
Re: Tussenvorm triathlonfiets en "gewone" racefiets
Geplaatst: 09 mei 2016 06:41
door Wolfhound32
Merida Reacto is ook aero en heeft een mooie vanaf prijs.
https://www.12gobiking.nl/p/merida-reac ... -team-2015
Re: Tussenvorm triathlonfiets en "gewone" racefiets
Geplaatst: 09 mei 2016 19:49
door Jo O.
Ik doe zelf ook triathlon:
Als het is om sneller te rijden volgend advies:
koop een tweede zadelpen die ver genoeg naar voor kan met een specifiek tijdritzadel
bv
http://www.wiggle.com/ism-pn11/
en een tijdritstuur , liefst met een ski bend (je polsen zullen me dankbaar zijn)
bv
http://www.wiggle.com/profile-t3-plus-aerobars/
Zo nu kan je gunstige positie aannemen die nog redelijk comfortabel is.
80% van je optimalisatie is nu klaar.
Nu nog slim doseren dmv een powermeter.
heb je nog geld over: (in deze volgorde)
-Skinsuit
-Tijdrithelm als indien het weer het toelaat.
bv
http://www.ekoi.fr/en/configurateur-cas ... ?idModel=5
-wielen:
http://www.swissside.com/shop/category/ ... ollection/
-tijdritframe
Tijdritframe/ aero wegframe zou bij mij als laatste komen.
Als het is om een nieuwe fiets te kopen:
kies wat je het mooiste vind binnen je budget
Re: Tussenvorm triathlonfiets en "gewone" racefiets
Geplaatst: 09 mei 2016 20:15
door vincent75
Hup hup, opzetstuurtje er op en gaan.
Re: Tussenvorm triathlonfiets en "gewone" racefiets
Geplaatst: 17 mei 2016 16:36
door Caspador
Ik weet toevallig dat Scholten Cycling in Dalen (Drenthe) nog meerdere Giant Propel Advanced SL modellen heeft staan. Zijn maximaal één seizoen gebruikt door de profrenners van Giant-Alpecin en zijn in die tijd professioneel onderhouden door de mecaniciens. Nog beter is als je een reservefiets van het team op de kop kunt tikken. Daar is hooguit een trainingskampje mee gereden.
De fietsen zijn allemaal afgemonteerd met Dura Ace Di2. Volgens de site moet een exemplaar tussen de € 3095 en de € 3395 gaan kosten.
http://www.scholten-cycling.nl/teamfietsen-giant/
Re: Tussenvorm triathlonfiets en "gewone" racefiets
Geplaatst: 18 mei 2016 18:33
door franskem
Re: Tussenvorm triathlonfiets en "gewone" racefiets
Geplaatst: 20 mei 2016 14:05
door krokie
Die cube is misschien wel het beste idee voor jouw doel. Carbon zou nog leuker zijn.
Voor wat betreft de aero optie:
Mijn ervaring is dat een aero fiets juist lastig is om te bouwen (Heb een propel en rijd daar sporadisch een triatlonnetje mee). Een opzetstuur is het beste idee voor de tijdrit, dat scheelt minuten op de 40km. Daarvoor zal je verder naar voren willen zitten met een iets hogere zadelhoogte. Bij die mooie aero seatposts kan dat lang niet altijd en moet je voor veel geld een zero setback kopen.
Bij de Giant bijvoorbeeld kan dat wel maar die hebben van nature geen steile zitbuis.
Beste is 2 fietsen. (Dat ombouwen is erg vervelend steeds) Wil je dat niet dan volstaat een normale racefiets met ronde seatpost -kun je omdraaien of wisselen voor een goedkope straight- met opzetstuur prima.