Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Monteren nieuw zadel, zelfde positie handhaven

Gebruikersavatar
Ritsuke
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 07 mei 2015 09:46
Locatie: België
Contact

Gebruikersavatar Ritsuke 02 mei 2016 16:10

Heeft iemand hier tips en tricks om een nieuw zadel (ander merk) te monteren zodat je toch dezelfde zitpositie blijft behouden? Hoe meet je bijvoorbeeld het best? Ik veronderstel niet van de top aangezien die kan variëren? Dus mijn afstand, zitpositie, ... moet dezelfde blijven ik wil gewoon een smaller en zachter zadel monteren. Zijn er bepaalde tricks and tricks?

Alvast bedankt!

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 02 mei 2016 16:25

Blijft toch een beetje proberen. Let in ieder geval op het volgende:

* De lengte van het zadel en de "hotspot" op het zadel kan anders zijn. De afstand van stuur tot voorkant of achterkant zadel is dus niet altijd een goede richtlijn.
* Zadels kunnen een hogere of lagere brug hebben. Dit heeft ook weer invloed op de afstand die je meet van puntje zadel tot stuur als je niet horizontaal meet, maar schuin naar de stuurpen toe.
* Als je nieuwe zadel zachter is en wat meer inzakt dan het oude kan ik me voorstellen dat je dit een fractie hoger zet om eenzelfde positie te bereiken.

dicksol
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 12 sep 2011 16:10

dicksol 02 mei 2016 17:22

Instructie die ik wel eens opgestuurd heb gekregen:

1 zet het zadel in de juiste hoek (dit kan je doen door een kleine waterpas en een afstand blokje)
2 na montage zet je het zadel op hoogte. de hoogte is gemeten vanaf hart trapas tot bovenzijde zadel midden.
3 midden zadel is precies het midden, een zadel is van 28 cm lang daarbij is 14 cm dus het midden, daar meet je op.
4 neem een schietlood (of een touwtje met iets zwaars eraan) en laat dit vanaf de punt van het zadel recht naar beneden hangen.
5 zorg ervoor dat de afstand tussen hart trapas en touwtje de juiste afstand is.
6 controleer het zadel nogmaals op hoogte en stel zonodig bij. hierna ook weer afstand trapas controleren totdat beide op de juiste maat staan.

KNJ
Forum-lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 15 aug 2011 12:29

KNJ 02 mei 2016 21:48

Ik zou eerder kijken naar het breedste punt van het zadel ipv midden of punt. Dit is uiteindelijk waar je het meest vertoeft en deze positie wil je hetzelfde hebben. Zadels kunnen immers langere neus hebben of langere uiteinde (bijv fizik arione)

Dus eerst meten van breedste punt huidige zadel (plak ev stuk tape dwars over zadel over volledige breedte) tot stuur en juiste hoogte zadel langs de zitbuis meten tussen top zadel en hart trapas.

Nieuwe zadel monteren, juiste hoogte zetten en breedste punt opnieuw afplakken en dit punt op dezelfde lengte van het stuur zetten als oude zadel. Dan zit je normaal even ver achter je trapas dan vorige zadel.
Cannondale supersix hi-mod dura ace
Cannondale caad10 sram red

Gebruikersavatar
Ritsuke
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 07 mei 2015 09:46
Locatie: België
Contact

Gebruikersavatar Ritsuke 03 mei 2016 08:06

Bedankt voor de input heren. Morgen eens proberen!

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1121
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 03 mei 2016 10:27

Je hebt een app: "Morgaw saddle adjust", hiermee kun je de hoek van je huidige zadel opslaan en de hoek van het nieuwe zadel hiermee exact hetzelfde zetten. Ook kun je een foto opslaan van de stand van de rail van je huidige zadel. Zo kun je eenvoudig terug naar de "oude" stand als je experimenteert met de stand van je zadel. App kost €0,99 en kun je het beste met een tablet doen.

Perez
Forum-lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 11 okt 2013 12:16

Perez 03 mei 2016 11:15

Ik zag vanochtend een filmpje over de app die @serbak noemt. Je zou daar eens naar kunnen kijken inderdaad.

https://youtu.be/RC9y92uB2xQ

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 03 mei 2016 13:35

Dat kan toch ook met de digitale "waterpas" die je gratis voor je smartphone of tablet kan downloaden.. Althans, die gebruik ik er enthousiast voor.

Gebruikersavatar
Ritsuke
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 07 mei 2015 09:46
Locatie: België
Contact

Gebruikersavatar Ritsuke 09 mei 2016 14:17

serbak schreef:Je hebt een app: "Morgaw saddle adjust", hiermee kun je de hoek van je huidige zadel opslaan en de hoek van het nieuwe zadel hiermee exact hetzelfde zetten. Ook kun je een foto opslaan van de stand van de rail van je huidige zadel. Zo kun je eenvoudig terug naar de "oude" stand als je experimenteert met de stand van je zadel. App kost €0,99 en kun je het beste met een tablet doen.
Hé, sowieso interessant. Bedankt!

RuudRuud
Forum-lid
Berichten: 664
Lid geworden op: 26 dec 2013 11:29

RuudRuud 09 mei 2016 14:26

Dan is het wel hopen dat je zadel dezelfde geometrie heeft... ;)

Leg er wel even een boek met harde kaft onder trouwens.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 09 mei 2016 15:05

Bij zo'n klusje gebruik ik drie stukken gereedschap.
- Meetlint om de afstand crankstel - bovenzijde zadel na te meten
- Waterpas, want het zadel moet 100% waterpas staan
- Schietlood, om ervoor te zorgen dat de afstand zadelpunt - trapas gelijk blijft.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 mei 2016 15:32

Schietlood kun je vervangen door eerst het zadel op hoogte te zetten en dan de afstand zadel stuur in te stellen.

Een waterpas is handig maar zonder vloer die waterpas is heb je er niks aan. Ik doe het altijd op het oog trouwens omdat ik altijd zadels het die achter hoger zijn.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie