Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Remmen met 1 hand

Piet1980
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mei 2016 10:26

Piet1980 01 mei 2016 10:39

Beste lezer,

Ik mis sinds een aantal jaar mijn rechterhand en draag dagelijks een handprothese. Dit stelt mij in staat in een schakelauto te rijden en dagelijks met mijn stadsfiets te fietsen. Ik heb veel stevigheid aan mijn prothese terwijl ik fiets (ik pak met beide "handen" mijn stuur beet) maar ik ben genoodzaakt met 1 handrem te remmen (of met terugtraprem) omdat ik met mijn prothese deze knijpbeweging niet kan maken.

In principe laat ik mij zo min mogelijk beperken door mijn handicap maar het moet wel veilig blijven. Ik zou graag een wielrenfiets aanschaffen maar ik ben benieuwd of jullie ervaring hebben met het remmen met 1 rem. Kan ik bijvoorbeeld veilig fietsen met enkel een voor- of achterrem? Of, is het mogelijk zowel voor als achter te remmen met 1 hendel?

Ik hoop op dit forum wat advies / info in te winnen alvorens over te gaan tot koop.

Dank alvast,
Piet

oldsteel

oldsteel 01 mei 2016 10:47

lijkt mij, dat het technisch mogelijk is beide remmen met 1 hand te bedienen.
er zijn vast wel bedrijven die dit voor u kunnen doen.

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3078
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 01 mei 2016 10:48

Ik meen dat er op dit forum al eens een aanpassing voor het remmen met één hand op beide remmen voorbij is gekomen. Dat is echter al jaren geleden, dus dat wordt flink zoeken.

Anders zou ik het gewoon bij alleen de voorrem houden, die blijft toch het belangrijkst.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 01 mei 2016 10:50

Op zich is het technisch mogelijk om twee remmen met één hand te bedienen, zeker als het om een hydraulisch systeem gaat, al zal afstellen wel een dingetje worden.
Ik denk alleen dat je dit niet wil, als één van de remmen blokkeert ga je in 9 van de 10 gevallen onderuit.
Alleen achter is ook niet verstandig. Als ex-motorrijder ooit een keer met een fiets gereden met de achterrem rechts en toen moest ik ineens echt remmen, achterwiel blokkeert en op 5 cm een aanrijding met een vrachtauto voorkomen (hart zat in mijn keel).
Blijft alleen vóór over en dit voldoet in 99% van de gevallen.
Als je op het randje wil remmen is vóór én achter onafhankelijk natuurlijk beter, ik denk alleen dat je dat niet moet opzoeken.
Ik zou alleen vóór gaan remmen en met regen binnen blijven. Ook zou ik in een groep iets extra marge (= meer afstand) houden en vooral aan je fietsmaten uitleggen (mochten ze het nog niet weten) wat er met je aan de hand ( ;) ) is.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 01 mei 2016 10:52

Er zijn hulpstukjes waarmee je beide remmen met 1 hand kan bedienen, bijvoorbeel deze:
http://problemsolversbike.com/products/cable_doubler
Verder ben jij misschien een goede kandidaat voor schijfremmen i.v. m. de beschikbare handkracht.
Met hydrauliek is het ongetwijfeld ook gemakkelijk om 2 remmen aan 1 hendel te koppelen.
Het zal in het geval van kabels goed afgesteld moeten worden (verdeling remkracht)
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
rhino7
Forum-lid
Berichten: 1052
Lid geworden op: 08 dec 2011 11:50
Locatie: 0251

Gebruikersavatar rhino7 01 mei 2016 10:55

Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 01 mei 2016 10:59

mackersv2.0 schreef:Ik meen dat er op dit forum al eens een aanpassing voor het remmen met één hand op beide remmen voorbij is gekomen. Dat is echter al jaren geleden, dus dat wordt flink zoeken.

Anders zou ik het gewoon bij alleen de voorrem houden, die blijft toch het belangrijkst.
Inderdaad van medeforummer serbak
Hij heeft ook een eigen website hierover. gcoureur.cc Ik vermoed dat serbak zich in dit topic nog wel zal melden.

Edit: link naar website geactualiseerd.
Laatst gewijzigd door EmPeHa op 31 dec 2021 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3078
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 01 mei 2016 11:06

Ja, dat is hem.
Ik kon maar niet op de naam komen :)
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

sob
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 aug 2012 19:24

sob 01 mei 2016 16:11

Bij Kivada wielersport in Middelrode werkt een jongen (Rolf),hij heeft ervaring met dit probleem.
Mocht je er niet uitkomen dan kan je eens contact met hem opnemen voor info.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 01 mei 2016 16:11

En kun je wel schakelen met shifters? Hierbij gebruik je vooral rechts. Lijkt me verstandig om bij het oplossen van het remprobleem ook hier even naar te kijken. Electronisch schakelen met een extra sprint shifter lijkt me dan de beste oplossing. Mogelijk hebben andere forumleden nog meer suggesties. Er zijn voor de remmen ook oplossingen aangedragen die ik nog nooit had gezien.
o'7o

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3528
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 01 mei 2016 16:30

Extra tijdritschakelaar aan de kant waar je wel mee kunt schakelen...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 01 mei 2016 18:09

Ik ken iemand van een tijdritcompetitie in Kerken (Duitsland) met hetzelfde probleem. Hij heeft hier een erg goede oplossing voor. Ik heb hem zojuist gemaild, en gevraagd of ik zijn antwoord hier mag publiceren.

Dus als je even geduld hebt......

Plaats reactie