Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Welke racefiets is geschikt?

tba
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 jul 2010 01:19

tba 21 jul 2010 00:18

Hallo,

Ik ben, net als zovelen, op zoek naar een nieuwe racefiets. Ik ben een absolute beginner, heb gisteren voor het eerst 1,5 uur op een racefiets gereden. Dat is gelukkig goed bevallen, dus durf ik er wel geld aan uit te geven :)

Liefst wil ik binnen nu en een week of 2 tot 3 een fiets hebben gekocht, zeker gezien het feit dat we tegen het einde van het seizoen aan lopen en de beschikbaarheid bij veel merken snel minder wordt. Bovendien is het nu perfect fietsweer!

Afgelopen weekend ben ik de eerste paar fietsenzaken langs gegaan om te oriënteren, in de tussentijd heb ik ook de nodige info opgezocht op internet en met wat mensen gesproken die zelf ook een racefiets hebben.

Ik heb bij een van de fietszaken een meting laten doen m.b.v. een BioRacer systeem:

- Binnenbeenlengte: 89.4 cm
- Romplengte: 61.2 cm
- Armlengte: 69.6 cm

Ik ben 1.89m en weeg rond de 79kg.

Volgens het velletje wat ik meegekregen heb, waar bikefitting.com op staat, heb ik framemaat 58 nodig.

Het proefritje van gisteren was op een fiets met framemaat 57, stuurpen van 120mm (afstand zadel / voorkant stuur was nagenoeg gelijk aan hetgeen volgens de meting moest) en een zadelhoogte van 77.5cm (i.t.t. de 78.6cm die het volgens de meting moest zijn).
Omdat ik nog geen schoenen voor klikpedalen heb, heb ik met gympen gereden. Mogelijk dat ik met de juiste schoenen 1cm hoger sta. Ik vond, ondanks dat het zadel 1cm lager stond dan volgens de meting moest, dat ik bij bergop net iets teveel moest strekken wat ik nogal in mijn knieen voelde. Ook mocht de zithouding iets minder gestrekt. Allemaal maar marginaal, maar indien mogelijk zou dat wel prettig zijn.

Daarmee geef ik denk ik al aan dat ik liefst een beetje comfortabele houding wil, voor zover mogelijk op een racefiets natuurlijk :)

Ik ga de fiets met name gebruiken om 2x per week een stuk te toeren, daarnaast om af en toe met de fiets naar het werk te rijden. Ik schat in dat ik 100 - 200km per week ga rijden, bij goed weer.


Qua budget dacht ik in eerste instantie aan € 1250,- voor enkel de fiets, zonder pedalen. Omdat ik wel hou van wat duurder materiaal, wil ik dat evt. opschroeven tot max. € 1400,-.

Ik ben niet echt goed bekend met Campagnolo groepen, focus dus voornamelijk op Shimano. Hoewel ik vermoed dat een Shimano 105 groep goed genoeg is voor mij, ga ik toch liever voor Ultegra 6700 afmontage (of iets vergelijkbaars van Campagnolo). Ik vind de huidige 105 5600 groep niet zo mooi en bovendien vind ik het lelijk dat de kabels voor het stuur lopen (niet meer het geval bij de 105 5700 groep, maar die krijg je volgens mij op 2010 modellen nog niet).

Tot nu toe "zwalk" ik zowat dagelijks van de ene fiets naar de andere :)
Ik vind het echt lastig om te kunnen bepalen welke fiets geschikt zou kunnen zijn. Ik laat me tot nu toe leiden door plaatjes / kleurstelling en de afmontage. Uiteraard wil ik ter plekke een stukkie kunnen rijden voor het gevoel (valt me op dat sommige FM's daar al moeilijk over doen!?).

De fietsen die ik tot nu toe in gedachten heb gehad:

- Canyon Roadlite 7.0
- Trek 2.5
- Jan Janssen Tour de France met Ultegra
- Cube Streamer 2010
- Stevens Aspin CT


De Canyon valt eigenlijk inmiddels af omdat ik besloten heb om geen fiets via internet te bestellen aangezien ik niet zo'n sleutelaar ben en graag in een winkel de fiets wil uitzoeken / bestellen. Bovendien vond ik de Canyon, na het zien van bijv. de Cube, nogal saai qua uiterlijk (niet geheel onbelangrijk).

De Cube vind ik erg mooi en goed geprijsd, alleen valt het me tegen dat ze hem in 2010 minder afmonteren dan in 2009 (toen volledig Ultegra). De FSA cranck die er nu op zit, zou minder zijn dan de Ultegra. Al vraag ik mij wederom af of ik daar iets van zou merken.

De Trek vind ik in het echt schitterend (op het plaatje niet), maar die is eigenlijk te duur met een adviesprijs van € 1600,-. Bij Math Salden kost ie € 1250,- dus dat scheelt aanzienlijk, maar ik heb er na een kort bezoekje geen vertrouwen in dat ik daar met een goed gevoel een fiets ga kopen. Prima voor accessoires, maar ik wil er geen fiets kopen.

De Jan Janssen heb ik nog niet in het echt gezien, maar ziet er op het plaatje goed uit. Niet spectaculair, maar gewoon eenvoudig goed/mooi. Lijkt me een kwalitatief goede fiets, al baseer ik dat alleen op het feit dat ik de Jan Janssen van mijn zusje (die overigens duurder was dan dat Tour de France model) erg mooi en vooral degelijk vind.

De Stevens heb ik ook nog niet bewust in het echt gezien. Ik zeg bewust, omdat ik in Oostenrijk super veel mensen met een Stevens heb zien rijden, maar toen niet op het model heb gelet. Op het plaatje ziet ie er erg strak uit.
Lijkt me een mooie, goede fiets met een goeie prijs/kwaliteit verhouding.



Zoals gezegd baseer ik mijn "gevoelens" tot nu toe met name op het uiterlijk i.c.m. het "uitrustingsniveau". Ik heb eigenlijk geen flauw idee in hoeverre de genoemde modellen qua frame geometrie afwijken en welke fiets(en) een meer race (liggend) of meer tour (ietsje meer rechtop) zit hebben. Uiteraard valt er veel af te stemmen met zadel- en stuurpen lengtes, maar liefst koop ik een fiets die qua frame zo goed mogelijk in de buurt komt.


Kan hier iemand iets zinnigs zeggen over de geschiktheid van de genoemde fietsen? Evt. alternatieven in de genoemde prijsrange zijn uiteraard erg welkom (een Red Bull van Rose is op zich een goed alternatief, maar ik heb geen zin om 165km enkele reis te gaan rijden naar Bocholt)!


Alvast erg bedankt voor het meedenken en het doornemen van dit stukje proza :)
Stevens Aspin CT 2010

cdale
Forum-lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 05 jan 2007 00:33

cdale 21 jul 2010 01:39

Eigenlijk geef je zelf al het antwoord.

Koop gewoon wat je het meest aanspreekt (in de juiste maat) bij een race-specialist.
De merken die je noemt zijn allemaal prima.

Fine-tuning/opwaarderen van je fiets kan altijd later nog.

Ook te overwegen zijn nog merken als: Bianchi, Cannondale, Specialized....

Let wel even goed op de gemonteerde wielen.
En wil je dubbel, compact of triple?

Als beginner ga je niet direct verschil merken tussen 105 en Ultegra.
Uiterlijk vind je belangrijk. Dan moet je voor Ultegra gaan.

En die waslijnen zijn echt zo erg niet ;)

tba
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 jul 2010 01:19

tba 21 jul 2010 02:21

Cdale schreef: Fine-tuning/opwaarderen van je fiets kan altijd later nog.
Zeker, ik sluit ook niet uit dat er later nog wat bijgesteld moet worden. Daar kom je toch pas echt achter als je wat km's hebt gereden. Maar zoals gezegd koop ik wel bij voorkeur direct een fiets waarvan de frame geometrie het beste bij mij en mijn gebruiksdoel past.
Op de sites van de diverse fabrikanten staat vaak wel frame geometrie informatie, maar dat zegt me eerlijk gezegd niet zoveel. Ik kan daar niet zo eenvoudig uit opmaken welk frame nu klein/compact of wat langer gerekt is (hoe groot/klein de verschillen ook zijn) en bij wie het stuur hoger of dichterbij staat...
Vandaar de vraag of iemand daar zicht op heeft bij de genoemde fietsen.

Ook te overwegen zijn nog merken als: Bianchi, Cannondale, Specialized....
Thanx, ga ik ook nog naar kijken. Specialized wilde ik sowieso nog bekijken aangezien een collega een fiets van dat merk heeft en daar heel tevreden over is.
Let wel even goed op de gemonteerde wielen.
Welke tips of aandachtspunten heb je voor me? De wielen zijn nl. niet de eerste onderdelen die ik als leek zou gaan vervangen. Ik weeg m.i. niet veel (zeker niet voor mijn lengte), dus neem aan dat elk wieltje dat wel moet aankunnen.
Tegen de tijd dat het gewicht van de wielen mij wat gaat uitmaken, ben ik denk ik al aan een nieuwe fiets toe :)
En wil je dubbel, compact of triple?
Daar ben ik niet over uit. Mij lijkt compact voldoende hier in het Heuvelland, maar als er een fiets met triple te koop is, neem ik die en ga ik niet extra betalen voor ombouw naar compact.
Als beginner ga je niet direct verschil merken tussen 105 en Ultegra.
Uiterlijk vind je belangrijk. Dan moet je voor Ultegra gaan.
Dat dacht ik zelf ook al dat ik dat verschil niet zo direct ga merken, maar zoals ik al zei vind ik mooi(er) materiaal interessant. Wordt daardoor waarschijnlijk voor een beginner wel onnodig duur, maar ik ga ervan uit dat ik de komende jaren plezier heb van die fiets dus gaat het om eenmalige aanschafkosten.
En die waslijnen zijn echt zo erg niet ;)

Misschien zijn ze als waslijn inderdaad wel handig onderweg ;)
Stevens Aspin CT 2010

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 21 jul 2010 02:23

Volgens mij heb je toch echt wel een 60cm nodig. Ik zelf ben 1.91 met een bbl van 92 en pas net op een 60 (zitbuis is 59).

Als ik jou was zou ik voor de aspin gaan (zwart=triple, wit=compact). Mooie fiets, goede afmontage en je kan voor reparaties bij de fm terecht (rij zelf trouwens een canyon).

tba
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 jul 2010 01:19

tba 21 jul 2010 10:20

gaisdergerman schreef:Volgens mij heb je toch echt wel een 60cm nodig. Ik zelf ben 1.91 met een bbl van 92 en pas net op een 60 (zitbuis is 59).
Volgens het meetsysteem op de website van Canyon zou ik inderdaad framemaat 60 moeten hebben. De BioRacer meting is overigens gedaan bij het Canyon testcenter en daaruit bleek dat ik toch een 58 moest hebben met een 120mm stuurpen.
De fiets waar ik van de week op heb proefgereden, maat 57, voelde ook niet te klein aan.

Hoe universeel bruikbaar is zo'n BioRacer meting?
Ik focus nu dus op basis van die meetgegevens op een framemaat 58. Uiteraard laat ik bij de FM waar ik uiteindelijk een fiets vind die volledig bevalt (qua kleurstelling / afmontage) nog een meting doen zodat de fiets perfect kan worden afgesteld. Maar het is altijd maar de vraag of ze een 58 én 60 klaar hebben staan om te proberen.
Als ik jou was zou ik voor de aspin gaan (zwart=triple, wit=compact). Mooie fiets, goede afmontage en je kan voor reparaties bij de fm terecht (rij zelf trouwens een canyon).


Bedankt voor de tip. Ik vind de compact het mooist, dus die zou het dan moeten worden. Ik heb alleen nog geen flauw idee of ik daar genoeg aan heb hier in de heuveltjes. Ik lees vaak dat mensen andere cassettes met andere verhoudingen laten monteren, maar om dat vooraf te kunnen beoordelen heb ik nog veel te weinig ervaring.
Stevens Aspin CT 2010

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 21 jul 2010 15:59

Je bent erg goed bezig! Probeer in ieder geval op alle fietsen eens te fietsen zodat je bij elke fiets een gevoel krijgt.
Om een goed gevoel te krijgen over de lengte van de frames moet je van verschillende merken eens de (virtuele) bovenbuis lengte en balhoofdbuis lengte met elkaar vergelijken.
Trek mt 58: 57.2 en 19, mt 60 58.6 en 21.0
Cube mt 58: 56.0 en 16.5, mt 60 57 en 18.5
De Cube maat 60 is dus eigenlijk nog net wat kleiner dan de Trek mt 58!
Beide fietsen zijn wel vergelijkbaar van geometrie, je krijgt dezelfde balhoofdbuis bij een bepaalde bovenbuis lengte.
Een wat comfortabelere geometrie vind je bij de Secteur van Specialized. Bij een bovenbuis van 56.5 krijg je al een balhoofdbuis van 19 (mt 56), een maat groter is de bovenbuis 58.2 maar de balhoofdbuis al 22.5!
Zo moet je eigenlijk een beetje gaan puzzelen met wat je precies wil. Wees trouwens niet te bang van een diepere zit als je geen bijzondere rugklachten hebt en goed op een normale racefiets kan zitten. Je lichaam went aan het dieper zitten dus je kan gerust met enkele spacertjes beginnen en na een tijdje zakken.

Let er bij de maat keuze trouwens ook op dat een kleinere fiets wat nerveuzer fietst, als beginner vind ik het ook erg belangrijk dat ik me ook zeker voel op een fiets!

tba
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 jul 2010 01:19

tba 21 jul 2010 23:10

bibske schreef:Je bent erg goed bezig!
Dankje :)
Probeer in ieder geval op alle fietsen eens te fietsen zodat je bij elke fiets een gevoel krijgt.
Dat wil ik ook heel graag alleen twee "probleempjes":

- niet alle fietsen zijn nog leverbaar / voorradig
- de FM's doen vrij lastig als je het over een "proefritje" hebt

Omdat ik graag op zo kort mogelijke termijn wil gaan fietsen, moeten er niet weken overheen gaan.
Om een goed gevoel te krijgen over de lengte van de frames moet je van verschillende merken eens de (virtuele) bovenbuis lengte en balhoofdbuis lengte met elkaar vergelijken.
Trek mt 58: 57.2 en 19, mt 60 58.6 en 21.0
Cube mt 58: 56.0 en 16.5, mt 60 57 en 18.5
De Cube maat 60 is dus eigenlijk nog net wat kleiner dan de Trek mt 58!
Beide fietsen zijn wel vergelijkbaar van geometrie, je krijgt dezelfde balhoofdbuis bij een bepaalde bovenbuis lengte.
Een wat comfortabelere geometrie vind je bij de Secteur van Specialized. Bij een bovenbuis van 56.5 krijg je al een balhoofdbuis van 19 (mt 56), een maat groter is de bovenbuis 58.2 maar de balhoofdbuis al 22.5!
Bedankt voor deze verhelderende informatie!
Ik begrijp het prima en ik zie nu ook de verschillen in de frames. Alleen maakt het het er niet gemakkelijker op :)

Ik heb van de vijf in mijn openingspost genoemde fietsen de bovenbuis- en balhoofdbuislengtes bekeken:

- De Canyon is in mt 58 relatief klein en laag, lijkt er op dat ik toch een mt 60 van dat merk zou moeten hebben. Dat geeft het meetsysteem op de Canyon site ook aan. In de Canyon "winkel" heb ik me zoals gezegd laten meten en toen gaf men het advies om een mt 58 te nemen!?

- De Cube is inderdaad klein, daarvan zou ik waarschijnlijk ook een mt 60 moeten hebben.

- De Jan Janssen zit er een beetje tussenin.

- De Stevens heeft geen heel korte bovenbuis maar wel een vrij korte balhoofdbuis waardoor je naar ik vermoed vrij ver voorover zit.

- De Trek heeft, evenals de genoemde Specialized, een relatief lange balhoofdbuis. Die twee lijken vanuit dat oogpunt wat comfortabeler.

Het lijkt er dus inderdaad op dat de maat ook bij fietsen, net als bij kleding, slechts een indicatie is. Dat verplicht je al haast om er sowieso op te gaan rijden maar zoals gezegd kost dat veel tijd en doen de FM's daar tot nu toe nogal moeilijk over (waarom eigenlijk? hebben jullie die ervaring ook?).
Zo moet je eigenlijk een beetje gaan puzzelen met wat je precies wil. Wees trouwens niet te bang van een diepere zit als je geen bijzondere rugklachten hebt en goed op een normale racefiets kan zitten. Je lichaam went aan het dieper zitten dus je kan gerust met enkele spacertjes beginnen en na een tijdje zakken.
Puzzelen is inderdaad het juiste woord :)
De voorkeur ging eigenlijk momenteel uit naar de Stevens vanwege de m.i. goede prijs voor een goede afmontage en mooi frame. Hij is nog op voorraad bij een FM hier in de buurt (volgens een andere FM, die hem niet meer had, is ie wel al bij Stevens zelf uitverkocht :(). Die Stevens lijkt echter vrij compact en laag...

Ik heb geen speciale rugklachten, al is mijn rug wel wat gevoeliger vanwege het simpele feit dat ik een relatief lange romp heb (ik heb wel eens gehoord dat je dan gevoeliger bent voor een hernia, maar dat aspect neem ik maar niet mee bij de keuze voor een racefiets :)).

Dat met die spacers lijkt me op zich wel een goed idee. Hoe dik/hoog zijn die dingen doorgaans? Kun je daar bijv. 2 of 3cm mee winnen? Zetten ze die onder de stuurpen?
Let er bij de maat keuze trouwens ook op dat een kleinere fiets wat nerveuzer fietst, als beginner vind ik het ook erg belangrijk dat ik me ook zeker voel op een fiets!


Ik begrijp volledig wat je bedoelt. Ik heb echter het gevoel dat ik vrij snel kan wennen aan een "nerveuzere" fiets. Ik was na 1,5 uur op die fiets waar ik van de week op heb kunnen rijden ook al aardig gewend.
Een kleinere fiets lijkt me wel weer wendbaarder, wat makkelijker een bochtje in te sturen en dat lijkt me juist wel fijn.
Stevens Aspin CT 2010

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 22 jul 2010 01:12

Wat betreft het wel of niet mogen rijden op de fietsen heb ik ook verschillende ervaringen. Van de ca. 10 fietsenmakers die ik heb bezocht gaf er eentje zonder probleem een fiets mee naar buiten, 2 zaken waren groot genoeg om binnen een ronde mee te rijden. Dat laatste is niet ideaal maar beter dan niets natuurlijk.

Spacers, daar zijn veel meningen over. Als het er te veel zijn wordt het al snel een spacertoren, dat ziet er niet zo mooi uit. Ik geloof dat 4cm zo'n beetje het maximum is wat algemeen aangehouden wordt maar dat is hier ergens op het forum wel te vinden...

tba
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 jul 2010 01:19

tba 22 jul 2010 02:27

Ik heb dit topic gevonden en ben dat eens rustig aan het doornemen:

http://forum.fiets.nl/topic.asp?sort=&page=1&TID=12755


Zeer informatief. Ik ga gewoon a.s. zaterdag eens op een paar fietsen zitten om het verschil te voelen, want er is volgens mij niet echt concreet te zeggen welke framemaat met welke stuurpenlengte / hoogte e.d. nu het beste is voor mij.
Stevens Aspin CT 2010

tba
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 jul 2010 01:19

tba 22 jul 2010 22:53

Update: ik heb zojuist de Stevens Aspin CT (wit) in framemaat 58 gekocht! :)

Framemaat 60 werd me direct afgeraden en ik moet zeggen, de 58 reed prima.

Er stond er toevallig nog één (bij de fabriek zijn ze reeds uitverkocht) bij een FM hier in de buurt. Even gaan kijken, mocht meteen een uitgebreide ronde proefrijden en hij zat meteen (bijna) perfect. De exacte finetuning doen we bij aflevering a.s. zaterdag.

Zodra ik hem heb, zal ik wel wat foto's posten.
Stevens Aspin CT 2010

crimpyrex
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 jul 2010 22:52

crimpyrex 22 jul 2010 23:04

Een vriend van mij rijd op de Stevens Aspin en heeft er erg veel schik mee.
Ik vindt het ook een mooie fiets. En deze Stevens als 1ste fiets is natuurlijk prachtig.
Er zijn mensen (waaronder ikzelf) die met een eerste fiets kwalitatief een stuk lager zitten.

Chapeau!

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 23 jul 2010 00:20

Gelfeliciteerd! Veel plezier met je nieuwe fiets.

Plaats reactie