Cube Agree C:62 Pro = Maat 58 of 60 ?
Ik wil de Cube Agree C:62 Pro bestellen (geometrie via onderstaande link)
http://www.cube.eu/nl/products/road-rac ... nred-2016/
Eigenlijk had ik vorige week de Canyon Ultimate besteld (ook topic aangemaakt), maar ondertussen heb ik de Cube in het echt gezien en nu wil ik absoluut de Cube (Canyon geannuleerd).
Voor de Cube twijfel ik tussen maat 58 en maat 60.
Bij de oude Agree modellen was het de gewoonte om een maatje groter te nemen; blijkbaar zou de nieuwe Cube Agree C:62 Pro een andere geometrie hebben en daarom zou het niet langer nodig zijn om een grotere maat te nemen.
Mijn afmetingen:
Lichaamslengte : 188,5 cm
Beenlengte : 89,6 cm
Romplengte : 64,6 cm
Armlengte : 70 cm
Mijn huidige fiets (een klassieke stalen racefiets uit vorige eeuw ...) is als volgt afgesteld :
Zadelhoogte = 805
Afstand center zadel tot center trapas = 215
Hoogteverschil zadel - stuurpen = 105
Stuurpen = 110
Afstand center zadel tot center stuur = 715
Framehoogte center buis 590
Framelengte 575
Kan iemand me advies geven? Kies ik maat 58 of maat 60 voor de Cube?
Alvast bedankt!
http://www.cube.eu/nl/products/road-rac ... nred-2016/
Eigenlijk had ik vorige week de Canyon Ultimate besteld (ook topic aangemaakt), maar ondertussen heb ik de Cube in het echt gezien en nu wil ik absoluut de Cube (Canyon geannuleerd).
Voor de Cube twijfel ik tussen maat 58 en maat 60.
Bij de oude Agree modellen was het de gewoonte om een maatje groter te nemen; blijkbaar zou de nieuwe Cube Agree C:62 Pro een andere geometrie hebben en daarom zou het niet langer nodig zijn om een grotere maat te nemen.
Mijn afmetingen:
Mijn huidige fiets (een klassieke stalen racefiets uit vorige eeuw ...) is als volgt afgesteld :
Zadelhoogte = 805
Hoogteverschil zadel - stuurpen = 105
Stuurpen = 110
Afstand center zadel tot center stuur = 715
Framehoogte center buis 590
Framelengte 575
Kan iemand me advies geven? Kies ik maat 58 of maat 60 voor de Cube?
Alvast bedankt!
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Ik zet net iest in het Cube topic. Leuk dat de Agree eindelijk ondekt is! mooie bike zeker in het echt straalt ie echt klasse uit.
Moeilijk.... hoe wil je zitten? Op een 58 zit je wat dieper dan op een 60.
Met jouw maat kan beide en zal je niet fout zitten.
De nieuwe geo bij Cube is inderdaad heel anders ik zat met 185 op een 60 en dat was prima, die is nu gelijk met de 58 (die is zelf marginaal groter dan de oude 60). De nieuwe frames zijn ook niet meer "duits kort" maar weer wat langer geworden.
Met een 58 en jouw maten ga je waarschijnlijk naar een drop van circa 13cm (met normaal aantal spacers 2 - 3 cm vanaf bovenkant frame) Met de 60cm gaat dat naar 11 cm en is dat nagenoeg gelijk aan je huidige fiets.
Ik zou neigen naar een 60, maar 58 moet ook gaan. Ga eens naar de dealer en bekijk of je ergens een proefrit kan maken, Cube heeft zeker in de randstad vaak wel ergens een demo staan.
De nieuwe geo bij Cube is inderdaad heel anders ik zat met 185 op een 60 en dat was prima, die is nu gelijk met de 58 (die is zelf marginaal groter dan de oude 60). De nieuwe frames zijn ook niet meer "duits kort" maar weer wat langer geworden.
Met een 58 en jouw maten ga je waarschijnlijk naar een drop van circa 13cm (met normaal aantal spacers 2 - 3 cm vanaf bovenkant frame) Met de 60cm gaat dat naar 11 cm en is dat nagenoeg gelijk aan je huidige fiets.
Ik zou neigen naar een 60, maar 58 moet ook gaan. Ga eens naar de dealer en bekijk of je ergens een proefrit kan maken, Cube heeft zeker in de randstad vaak wel ergens een demo staan.
Via mail heb ik van iemand onderstaande reactie ontvangne (geen verdere uitleg) :wasbeer2006 schreef:Ik zet net iest in het Cube topic. Leuk dat de Agree eindelijk ondekt is! mooie bike zeker in het echt straalt ie echt klasse uit.
Maat 58 of maat 60. Een 60 zou moeten lukken, maar enkel denk ik dat je een rechtstaande zadelpen zal nodig hebben daar de hoek van de rechtstaande buis nog verder naar achter gaat.
Geen idee echter wat dit precies betekent? Geen verdere uitleg ontvangen.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Ik denk dat de setback bedoelt word. De stand van het zadel tov het bracket.
Zou kunnen het scheelt een 0,5 graad met een lengte van 80 cm. scheelt net geen cm.
In jouw gegevens is dat dus deze maat:
Kun je dus zo nameten in de winkel, al zou ik uitgaan van punt zadel tot center trapas. kom je waarschijnlijk rond de 80mm uit
Zou kunnen het scheelt een 0,5 graad met een lengte van 80 cm. scheelt net geen cm.
In jouw gegevens is dat dus deze maat:
Kun je dus zo nameten in de winkel, al zou ik uitgaan van punt zadel tot center trapas. kom je waarschijnlijk rond de 80mm uit
Bij een 58 Kom ik zonder spacers, enkel 15mm cover van het FSA balhoofd op een drop van 122mm. Let wel dit is center stuur. Sommige mensen meten de drop ook bovenop het stuur. Op een 58 heb je dus maximaal 15mm spacers nodig om die 105mm drop te benaderen. Ik ben dan uitgegaan van een 110mm stuurpen. Bij een 60 kom ik op 107mm center stuur uit bij een 100mm stuurpen en 105mm bij 110mm stuurpen beide zonder spacers.
Mijn voorkeur voor de 58 is vooral gebaseerd op het feit dat je nu een frame hebt dat qua lengte meer overeenkomt met de 58 en je nog met een 110mm stuurpen rijdt en omdat een kleiner frame toch wat wendbaarder aanvoelt . Maar voor beide is wat te zeggen.
Mijn voorkeur voor de 58 is vooral gebaseerd op het feit dat je nu een frame hebt dat qua lengte meer overeenkomt met de 58 en je nog met een 110mm stuurpen rijdt en omdat een kleiner frame toch wat wendbaarder aanvoelt . Maar voor beide is wat te zeggen.
Campagnolo Ultra Dork
-
christiaan25
- Forum-lid
Ik heb een maat 60 besteld met mijn lengte van 1m94 (zadelhoogte onegeer 84cm). Ik vond het balhoofd van 23cm op 62 echt te lang en de reach van de 60 komt vrijwel overeen met mijn vorige fiets. Gaat om de race disc en de levering staat in deze week gepland. Ik heb echter nog niks vernomen. Met jou lengte zou ik denk ik voor de 58 gaan tenzij je lange armen hebt of van een meer tourgerichte houding houdt.
Bedankt, ik denk meer en meer dat ik voor maat 58 ga.christiaan25 schreef:Ik heb een maat 60 besteld met mijn lengte van 1m94 (zadelhoogte onegeer 84cm). Ik vond het balhoofd van 23cm op 62 echt te lang en de reach van de 60 komt vrijwel overeen met mijn vorige fiets. Gaat om de race disc en de levering staat in deze week gepland. Ik heb echter nog niks vernomen. Met jou lengte zou ik denk ik voor de 58 gaan tenzij je lange armen hebt of van een meer tourgerichte houding houdt.
Wat zijn lange armen?
Bij mij: 70 cm
Ondertussen nog druk mij aan het verdiepen in de materie via internet en dergelijke.
Als ik de geometrie van maat 58 goed interpreteer op de website van Cube,
http://www.cube.eu/en/products/road-rac ... nred-2016/
dan heeft maat 58 een seat tube van 52 cm.
Volgens de formule van de zithoogte : binnenbeenlengte x 0,885 (in mijn geval 89,6 cm * 0,885 = 79,3 cm
Dan zou dit betekenen dat mijn zadelpen / zadel combinatie in totaal 27,3 cm hoog moet zijn. Is dat niet extreem veel op visueel vlak? Klopt mijn berekening / redenering?
Volgens de formule van de zithoogte : binnenbeenlengte x 0,885 (in mijn geval 89,6 cm * 0,885 = 79,3 cm
Dan zou dit betekenen dat mijn zadelpen / zadel combinatie in totaal 27,3 cm hoog moet zijn. Is dat niet extreem veel op visueel vlak? Klopt mijn berekening / redenering?
-
christiaan25
- Forum-lid
Ik weet die maten niet precies uit mijn hoofd. Binnenbeenlengte is 94cm, romp ongeveer 68cm en armen ook ongeveer 70cm (net mouwlengte 7 overhemden, maar deze zijn aan de lange kant).
Met de 58 heb je meer mogelijkheden om hem passend te krijgen, dit zou mijn keus dan ook zijn. Als je iets niet wilt is het een te lang frame, ik spreek uit ervaring...
De seattube van de Cube is idd zeer kort. Echter zijn de bovenbuis/reach en balhoofdbuis/stack het belangrijkst. De seattube van de 60 is maar 2 cm langer dan van de 58.
Met de 58 heb je meer mogelijkheden om hem passend te krijgen, dit zou mijn keus dan ook zijn. Als je iets niet wilt is het een te lang frame, ik spreek uit ervaring...
De seattube van de Cube is idd zeer kort. Echter zijn de bovenbuis/reach en balhoofdbuis/stack het belangrijkst. De seattube van de 60 is maar 2 cm langer dan van de 58.
Ik zou niet willen dat ik een 58 koop en dat dan blijkt dat mijn zadelpen niet lang genoeg is om deze voldoende ver uit te schuiven. Ik wil zeker niet te laag zitten in functie van mijn knieen. Hopelijk is dat mogelijk om zadelpen zo ver uit te schuiven (als mijn redenering klopt).felipe07 schreef:Ondertussen nog druk mij aan het verdiepen in de materie via internet en dergelijke.
Ik zal dit weekend eens langsgaan in de winkel.
Dat moet echt geen probleem zijn.
Jouw zadelhoogte zou volgend de meting 805mm moeten zijn. Zet je je zadel op 793mm dan mag je van mijn berekening van de drop nog 10mm afhalen en dan zou de 60 sowieso te groot zijn.
Jouw zadelhoogte zou volgend de meting 805mm moeten zijn. Zet je je zadel op 793mm dan mag je van mijn berekening van de drop nog 10mm afhalen en dan zou de 60 sowieso te groot zijn.
Campagnolo Ultra Dork
Ik was er nu eindelijk volledig uit ... maat 58.
Nu blijkt dat mijn dealer die niet meer kan bestellen in Belgie; uitverkocht.
Door omstandigheden kan ik de fiets niet bij een andere dealer kopen.
Zou ik dan toch voor maat 60 moeten gaan (wel nog te krijgen)? Ik twijfel, want volgens mij is de 58 beter voor mij.
Nu blijkt dat mijn dealer die niet meer kan bestellen in Belgie; uitverkocht.
Door omstandigheden kan ik de fiets niet bij een andere dealer kopen.
Zou ik dan toch voor maat 60 moeten gaan (wel nog te krijgen)? Ik twijfel, want volgens mij is de 58 beter voor mij.