Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 520 of 810?

jleeuwer
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 jun 2012 16:23

jleeuwer 17 apr 2016 20:58

Misschien heeft iemand hier een nuttige tip.

Tegenwoordig zijn 2 bovenstaande modellen ongeveer even duur (rond de 250, ex een aantal accessoires). Normaal is de 810 een duurder model, maar dit komt omdat dit apparaat ruim 2 jaar ouder is dan de 520.

Verder is het grootste verschil natuurlijk de navigatie. Dus vanuit dat perspectief zou ik voor de 810 kiezen. Echter, zijn er nadelen die ik over het hoofd zie? Die te maken hebben met het feit dat dit al een ouder model is?

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 17 apr 2016 21:10

-520 heeft minder lokaal geheugen en geen mogelijkheid voor het plaatsen van een SD kaart.
-520 kun je wel gewoon mee navigeren hoor, alleen geen 'tom tom achtige' mogelijkheid om een plaats in te tiepen en je daarnaar toe te laten navigeren

verder op het forum hier een apart topic voor de 520 en voor de 810, waarin veel info te vinden is.
en, natuurlijk DCrainmaker: http://www.dcrainmaker.com/2015/07/garmin-edge-520.html

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 17 apr 2016 21:14

Ik zit hier ook net over te twijfelen dus lees even mee.

Op dit moment neig ik meer naar de 520 bundel (wil wel graag met cadans en hartslag blijven trainen) omdat je hier ook gewoon routes na kunt rijden. Mits het route bestand dit ondersteund kun je ook turn-by-turn rijden. Het verschil met de 810 is de duidelijkere map en dat hij ook zelf een routes kan berekenen en bijvoorbeeld naar een adres navigeren wil. Verder vind ik de Edge 810 en 1000 beide te groot.

Toch blijf ik het veel geld vinden voor een apparaatje waar je zo'n 6-10u per week gebruik van maakt (en slechts 10% van de tijd voor de navigatie functie). Waarschijnlijk ga ik opzoek naar een 2e handsje.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 17 apr 2016 21:19

ypuh schreef:Ik zit hier ook net over te twijfelen dus lees even mee.

Op dit moment neig ik meer naar de 520 bundel (wil wel graag met cadans en hartslag blijven trainen) omdat je hier ook gewoon routes na kunt rijden. Mits het route bestand dit ondersteund kun je ook turn-by-turn rijden. Het verschil met de 810 is de duidelijkere map en dat hij ook zelf een routes kan berekenen en bijvoorbeeld naar een adres navigeren wil. Verder vind ik de Edge 810 en 1000 beide te groot.

Toch blijf ik het veel geld vinden voor een apparaatje waar je zo'n 6-10u per week gebruik van maakt (en slechts 10% van de tijd voor de navigatie functie). Waarschijnlijk ga ik opzoek naar een 2e handsje.
die grootte van de 810 en 1000 valt echt wel mee hoor, erg handig om gewoon tig aantal data velden naast elkaar te kunnen tonen (en veiliger dus ook). 6-10 uur vind ik juist een reden - indien budget toereikend - een mooi apparaat te kopen :lol: .

laten we dit niet vergeten:

Afbeelding

LarsG
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 apr 2016 17:26

LarsG 17 apr 2016 22:50

Ik heb toevallig vandaag de 810 besteld maar twijfelde ook enorm tussen deze twee types. Ik heb inmiddels veel reviews gelezen en zowat elk youtube filmpje bekeken van deze twee fietscomputers. Beide hebben voordelen en nadelen.

De 520 heeft wel erg weinig opslagruimte (54mb!!) en dat is voor mij toch wel echt een dealbreaker. Ik heb op de website van openstreetmap geëxperimenteerd en als ik de twee provincies rond mijn huis download (ik woon net op de grens van 2 provincies), dan moet dat er net op passen. Je kunt je directe omgeving er dus wel gewoon opzetten en als je een keer in een ander gebied van nederland fietst moet je hem even aan de computer hangen. Dit vraagt wat planning maar ik denk wel dat hier mee te leven is. Maar ik vind het toch wel een fijn idee dat je in de 810 gewoon een geheugenkaartje kan plaatsen en er- bij wijze van spreken- heel europa op kan zetten.

Van wat ik online lees heeft de 810 ook een betere ondersteuning voor turn-by-turn navigatie. Vooral voor voorgemaakte routes, wat ik veel wil gaan gebruiken. Dit vind ik zelf wel een pluspunt.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 17 apr 2016 23:00

LarsG schreef:Ik heb toevallig vandaag de 810 besteld maar twijfelde ook enorm tussen deze twee types. Ik heb inmiddels veel reviews gelezen en zowat elk youtube filmpje bekeken van deze twee fietscomputers. Beide hebben voordelen en nadelen.

De 520 heeft wel erg weinig opslagruimte (54mb!!) en dat is voor mij toch wel echt een dealbreaker. Ik heb op de website van openstreetmap geëxperimenteerd en als ik de twee provincies rond mijn huis download (ik woon net op de grens van 2 provincies), dan moet dat er net op passen. Je kunt je directe omgeving er dus wel gewoon opzetten en als je een keer in een ander gebied van nederland fietst moet je hem even aan de computer hangen. Dit vraagt wat planning maar ik denk wel dat hier mee te leven is. Maar ik vind het toch wel een fijn idee dat je in de 810 gewoon een geheugenkaartje kan plaatsen en er- bij wijze van spreken- heel europa op kan zetten.

Van wat ik online lees heeft de 810 ook een betere ondersteuning voor turn-by-turn navigatie. Vooral voor voorgemaakte routes, wat ik veel wil gaan gebruiken. Dit vind ik zelf wel een pluspunt.
zoals in het 520 topic door iemand werd gemeld en ook door DC rainmaker in zijn review is er ook nog de mogelijkheid de standaardmap te verwijderen, waardoor je in totaal ongeveer 100mb aan ruimte overhoudt (nog niet veel, maar toch..).

edit: hier de discussie over het interne geheugen in het 520 topic: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... 9&start=96

(Joost)
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 apr 2014 14:44

(Joost) 18 apr 2016 07:26

ben net overgestapt van een 810 naar een 520, met de 810 heb ik vaak problemen gehad in de vorm van vast lopen. Verder was de 810 een zeer gebruiksvriendelijk apparaat, de 810 heeft touchscreen dat werkt echt veel makkelijker dan de knoppen van de 520. 810 heeft ook veel meer functies, je kunt meerdere fiets profielen ingeven. beide apparaten heb ik nooit gebruikt om te navigeren. 810 is wel groter en zwaarder.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 18 apr 2016 08:45

Ik zie noch in de 520 noch in de 1000 veel meerwaarde tov de 810. Als je de 810 kan kopen voor de prijs van een 520 zou ik niet lang aarzelen. Wat je natuurlijk altijd hebt: dit soort prijsakties is meestal een vroege aankondiging van een opvolger?
Afbeelding

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 18 apr 2016 11:36

De 810 is naar mijn mening een perfect toestel en doet (met de huidige firmware en juiste kaart) alles goed.
De 520 heeft heel veel minder capaciteit en naar mijn inzicht veel minder handige bediening. Het beperkt kaartgeheugen is echt onhandig. Er zijn wel workarounds maar het blijft behelpen. Bij de 810 zet je er 1 keer een goede kaart op en je hoeft er nooit meer naar te kijken. Als "de weg vinden" het belangrijkst is dan moet je zeker voor de 810 gaan.

Het feit dat je telefoon oproepen kan zien op een 520 zou ook een reden kunnen zijn om toch een 520 te kiezen.

Het belangrijkste technisch voordeel van de 520 is naar mijn mening ConnectIQ compatibiliteit. Ik denk dat dit in de nabije toekomst een game changer zou kunnen worden als je geïnteresseerd bent in vernnieuwende trainings aanpak.


Jullie mogen trouwens bieden op mijn 810 met nog 1j garantie .... ik ga, ook vanwege die Connect IQ, overstappen op een 1000 denk ik.
Afbeelding

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 18 apr 2016 11:50

monsieurpinot schreef:zoals in het 520 topic door iemand werd gemeld en ook door DC rainmaker in zijn review is er ook nog de mogelijkheid de standaardmap te verwijderen, waardoor je in totaal ongeveer 100mb aan ruimte overhoudt (nog niet veel, maar toch..).

edit: hier de discussie over het interne geheugen in het 520 topic: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... 9&start=96
Ik zit te kijken naar een 2e hands Garmin 510 en ben er grotendeels van overtuigd dat die alles kan wat ik wil.

Nog één laatste vraagje, beschikt de 510 net als de 520 ook over de +/- 100mb aan ruimte voor maps om onder je crumbtrails te leggen?

De site van DC Rainmaker zegt wel het volgende, dus ik heb mijn twijfels:
– Added basemap to device
– Added ability to download 3rd party detailed maps

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 18 apr 2016 12:07

510 kun je helemaal geen maps op plaatsen

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 18 apr 2016 12:16

In het geval dat je maps wil (wat ik nog niet zeker weet), kom je dus al snel uit bij een 520. De 520 of 810 bundels zitten beiden net boven de €300,-. Dan kom ik dus een beetje uit bij dezelfde dillema als de TS. Wat is het voordeel van de 520 ten opzichte van de 810? Je hebt de GONAS satellieten, maar ik woon in het hoge noorden waar signaal nooit een probleem is.

Maps zijn onnodig voor ritjes op de racefiets, waar een 2e hands 510 met Strava support dus prima zal volstaan. Ik hoop echter komende zomer 3 weken op fiets/kampeer vakantie te gaan en dan zouden de maps van de 810 wel weer bruikbaar zijn maar de 520 ontoereikend. Ik betwijfel alleen of een navigatie op fietsvakantie wel bruikbaar is gezien de beperkte accuduur (ik ga het liefste wildkamperen, dus geen dagelijkse oplaadpunten etc).

Plaats reactie