Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 520 of 810?

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 07 jun 2016 22:14

heb jij die standaard kaart er nu ook afgesloopt? weet je hoeveel ruimte je dan in totaal over hebt?
TBT kan toch wel met de 520? (jij bedoelt met navigeren: toets een plaats in en wijs me de weg toch?)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 07 jun 2016 22:34

Ik weet niet zo goed wat TBT (turn by turn) is? Ik kom van de antieke 705, dus ik loop mogelijk wat achter. Voor de 705 maakte ik soms routes in basecamp (daarvoor mapsource). Je plaatst dan een heel aantal routewaypoints (heet vast anders) en je device berekent dan de beste weg tussen die punten. Dat kan meen ik niet op de 520.

Als je het basiskaartje (waar je geen flikker aan hebt) weggooit heb je ongeveer 100 mb ruimte. Een deel hiervan is nodig om data op te slaan (zeg 10-15 mb), de rest is beschikbaar voor de kaart.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 07 jun 2016 22:44

crosspost uit het 520 topic:
matthiav schreef:
loos schreef:
De 520 kan niet turn by turn navigeren van A naar B.
Vermoedelijk kunnen wel routable tracks geladen worden.

Toch nogmaals benadrukken dat turn-by-turn navigatie niet hetzelfde is als 'routable'. Turn-by-turn wil zeggen dat je Edge je actief route-aanwijzingen gaat geven (zoals in een auto-gps). Dit kan de Edge 520 wél met een vooraf ingelaadde gpx of tcx file met route-aanwijzingen (en turn by turn geactiveerd op het toestel). 'Routable' wil zeggen dat je een bestemming kan ingeven, waarna je gps dan door een kaart te lezen je via de kortste of snelste weg naar je bestemming kan leiden. Dit kan de Edge 520 NIET.

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 08 jun 2016 08:15

53x11 schreef:Als je het basiskaartje (waar je geen flikker aan hebt) weggooit heb je ongeveer 100 mb ruimte. Een deel hiervan is nodig om data op te slaan (zeg 10-15 mb), de rest is beschikbaar voor de kaart.
Helemaal met je eens. Ikzelf hou aan dat er max 3 mb ruimte nodig is voor dataopslag. Dat heeft tot nu toe, ook ritten van +200km, nog geen problemen opgeleverd.

Die 97mb kaartruimte is dan voor mij voldoende. Kaart wisselen is echt fluitje van een cent, doe dat echt in 2 minuten..... Je hebt wel een computer nodig.
Allard

ripoo82
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 sep 2014 12:35

ripoo82 08 jun 2016 09:48

Die 100MB mag je toch met een korrel zout nemen.

Die heb je nodig voor maps, courses, apps van derden, en trainingsdata.

Heb even gekeken op de connect IQ site. Het geheugen van de 520 lijkt te beperkt te zijn voor een fatsoenlijke app.

My EDGE app:
Edge 520 is on the limit of free memory and is not possible add other metrics (Edge 1000 is OK). Second problem is SDK, because it has just few informations to show.

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 08 jun 2016 10:28

ripoo82 schreef:Die 100MB mag je toch met een korrel zout nemen.

Die heb je nodig voor maps, courses, apps van derden, en trainingsdata.

Heb even gekeken op de connect IQ site. Het geheugen van de 520 lijkt te beperkt te zijn voor een fatsoenlijke app.

My EDGE app:
Edge 520 is on the limit of free memory and is not possible add other metrics (Edge 1000 is OK). Second problem is SDK, because it has just few informations to show.
Vraag me af wat je onder fatsoenlijk app verstaat?
Ik rijd met de 520 tracks in heel europa en hij werkt voortreffelijk.
Enige wat er niet mee kan is adres invoeren en je er naar toe laten leiden.
Al het andere kan.
Voor mij was aanwezigheid van drukknoppen een pré en de leesbaarheid van het scherm. Hoe raar dat laatste ook klinkt maar in sommige lichtomstandigheden is de 520 echt beter leesbaar dan de 800 die ik hier voor had. Daarnaast lijkt de satelietontvangst beter.
Ik fiets met een stages powermeter en ook dat werkt probleemloos.
Automatische upload(via mobiel) naar trainingpeaks gaat via connect en ook dat werkt goed.
Ben zeer tevreden dus....
Allard

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 08 jun 2016 12:01

ripoo82 schreef:Die 100MB mag je toch met een korrel zout nemen.

Die heb je nodig voor maps, courses, apps van derden, en trainingsdata.

Heb even gekeken op de connect IQ site. Het geheugen van de 520 lijkt te beperkt te zijn voor een fatsoenlijke app.

My EDGE app:
Edge 520 is on the limit of free memory and is not possible add other metrics (Edge 1000 is OK). Second problem is SDK, because it has just few informations to show.
die apps zijn op dit moment ook nog niet echt interessant vind ik, in het 520 topic hebben we onderzoek gedaan naar hoe veel MB stukken kaart nodig hebben, en het lijkt wel te doen hoor: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... 9&start=96

ripoo82
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 sep 2014 12:35

ripoo82 08 jun 2016 15:36

Is het met de 520 mogelijk om verschillende maps er op te zetten?

Dan zou ik een basiskaart kunnen nemen van mijn directe omgeving, en die kunnen uitbreiden met andere locaties naar gelang ik ze nodig heb, zonder mijn locale omgeving te verliezen.

Nog handiger zou zijn een app waar je het kaartmateriaal op de 520 mee zou kunnen beheren vanaf je telefoon :))

ripoo82
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 sep 2014 12:35

ripoo82 08 jun 2016 15:38

Is het trouwens mogelijk om via de bluetooth maps te wisselen. Dan zou ik de bestanden kunnen klaar maken en gewoon op mijn telefoon houden.

Ik heb trouwens nog geen 520 of 810. Ik ben nog in de "ik kijk de kat uit de boom" fase.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 jun 2016 16:39

Er is niet genoeg ruimte als je een beetje serieus wil fietsen om van 2 gebieden het kaartmateriaal op te slaan. Wisselen van kaarten via Bluetooth kan niet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 08 jun 2016 16:50

Twee gebieden voor serieus fietsen gaat inderdaad niet lukken.
Als je een computer tot je beschikking hebt is het wisselen van de kaart een kwestie van een minuut of twee.
Wil je veel kaartmateriaal op de edge hebben staan om b.v. een hele fietsvakantie te kunnen rijden is de 520 geen optie en kan je beter voor 800 of 1000 serie gaan
Allard

R.D.R.
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jul 2014 20:44

R.D.R. 26 jun 2016 12:45

Ik ben van plan om binnenkort een garmin te kopen maar ben er nog niet uit welke dat gaat worden. De 1000 vind ik te groot. De functies die ik zoek zijn:

1. Strava live segments; ik lees dat dit op beide mogelijk is maar hoor wel dat de 810 hierin buggy is. Wat zijn jullie ervaringen?

2. Kaarten; ik wil vooraf een route kunnen plannen en deze tijdens de rit kunnen aflezen op de kaart. Ik heb i.p. geen turn by turn navigatie nodig als ik gewoon kan zien waar ik op de kaart ben en hoe de route loopt. Ik weet dat de grootte van de kaart bij de 520 beperkt is maar met openstreetmaps zal de kaart denk ik groot genoeg voor mij zijn.

3. Elevatie profiel; ik zou ook graag tijdens de rit willen zien of ik bijna boven ben :)

Wat zijn jullie ervaringen en wat raden jullie mij aan?

Plaats reactie