Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Beginner wil starten met wielrennen.

jbresjnef
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jul 2010 12:32

jbresjnef 23 jul 2010 12:41

Hallo allemaal,

Ik ben echt een leek qua ervaring in wielrennen. Vandaar mijn berichtje op deze site.

Ik zou graag goed willen worden in wielrennen. Nu ben ik sinds deze week begonnen en ga 3x per week 1,5 uur fietsen, gemiddeld 25 km p/u. Maarja dat is natuurlijk niet erg snel neem ik aan. Of is dit best goed voor een starter?

Hoe kan ik er nu voor zorgen dat ik hier beter wordt. Hoe hard fietst een gemiddelde wielrenner per uur?

Ik heb wel een aantal beginners fietsschema's gezien maar die spreken me niet echt aan. Is het een optie om gewoon 3x per week te blijven fietsen, 1,5 uur per keer en dan telkens het tempo op te voeren?

Graag hoor ik jullie advies hierin. Waarschijnlijk komt dit berichtje voor jullie ervaren wielrenners nogal knullig over maarja iedereen zal er een keer nieuw in zijn geweest he ;)

Gebruikersavatar
vvoister
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 18 nov 2009 22:14

Gebruikersavatar vvoister 23 jul 2010 12:49

25 km p/u is heel normaal voor een startende fietser. Als je wat langer fietst kun je dat op gaan voeren naar 30-32 km p/u gemiddeld. Maar dat moet je ook willen. Het is maar net waar je plezier aan beleefd en wat je doel is. Als je prof wilt worden moet je de snelheden natuurlijk nog veel hoger op gaan voeren.

Wat bedoel je met een gemiddelde wielrenner? Tour of prof?
Specialized tarmac sl4 expert
Trek 2.5
Vainqueur du Géant de Provence

jbresjnef
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jul 2010 12:32

jbresjnef 23 jul 2010 12:56

Bedankt voor je snelle reactie!

Ik bedoelde daarmee tour. Ik ben namelijk een meid van 25, dus een prof zal er niet meer in zitten ;)

En hoe werkt het als je je bij een vereniging aan wilt sluiten? Moet je dan al 30-32 km pu kunnen fietsen?

rory
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 27 jul 2009 16:57

rory 23 jul 2010 13:09

Dat prof worden er niet meer in zit hoeft niet zo te zijn.
Google maar eens op Marijn de Vries (ze rijdt voor Leontien.nl) en deze dame is volgens mij 2 jaar geleden begonnen en rijdt nu prof (ze is 31).

Have fun met trainen
Elke afdaling heeft een klim...

madhill
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 23 mar 2006 19:55

madhill 23 jul 2010 20:08

jbresjnef schreef:Bedankt voor je snelle reactie!

Ik bedoelde daarmee tour. Ik ben namelijk een meid van 25, dus een prof zal er niet meer in zitten ;)

En hoe werkt het als je je bij een vereniging aan wilt sluiten? Moet je dan al 30-32 km pu kunnen fietsen?


De meeste tourclubs rijden niet zo hard hoor en vinden het ook niet erg als je lekker achteraan blijft hangen zolang de conditie nog niet optimaal is. Gewoon doen zou ik zeggen :)
Pinarello FP6, Campa SR titanium, Shamal Ultra

eelcoz

eelcoz 23 jul 2010 20:12

jbresjnef schreef:
Ik heb wel een aantal beginners fietsschema's gezien maar die spreken me niet echt aan. Is het een optie om gewoon 3x per week te blijven fietsen, 1,5 uur per keer en dan telkens het tempo op te voeren?


Tja, als je echt progressie wilt boeken, is gewoon 3x per week 1,5 uur met hetzelfde tempo fietsen niet echt zinvol. Je zult dan toch echt aan die fietsschema's moeten. Als je tenminste zoveel mogelijk eruit wilt halen qua verbetering. Als je gewoon lekker wilt fietsen is dat natuurlijk helemaal niet nodig.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15962
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 23 jul 2010 20:27

Beste is toch om een beginnerschema te volgen.
Trainen doe je niet met een km teller maar met een hartslagmeter.

26 km/u met wind aan 60km/u vol tegen is erg hard terwijl 32km/u met dezelfde wind mee niet heel moeilijk is.

Gewoon beginnen fietsen en aansluiten bij een club kan erg leuk zijn.
Gewoon doen.

Succes nog.
I know myself like no one else
Nothing to defend

michie23
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 jul 2010 16:51

michie23 23 jul 2010 20:59

Armstrong is 38 :P
Gewoon beginnen en zien waar je uitkomt en ja daar hoort veel trainen bij en kilometers maken.
http://www.twitter.com/maweijenberg" onclick="window.open(this.href);return false;

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 23 jul 2010 21:31

Fiets gewoon voor je plezier in een tempo wat je vol kan houden, maar waarbij je wel het gevoel hebt dat je aan het sporten bent. Begin met tochtjes van 30-40 km, ga vervolgens naar 50-60km en maak dan eens voor jezelf uit of jij liever voor de afstand gaat of voor de snelheid.

Mocht je echt gericht iets sneller willen fietsen, kun je misschien een hartslag metertje aanschaffen (Met cadans circa €100,- zonder cadans circa €50,-) en iets gerichter gaan trainen.

Zelf heb ik inderdaad een hartslag + cadans meter om een beetje serieus te 'trainen'. Ik doe het echter wel allemaal voor mijn plezier, dus niet met het oog op wedstrijden o.i.d.

Gemiddelde snelheden is op dit forum een beetje een vloekwoord, omdat het van ontiegelijk veel factoren afhangt (stoplichten, kleine paadjes, veel bochten, lange rechte stukken, afstand, wind etc). Mocht je altijd hetzelfde rondje fietsen, dan kun je je hier een beetje op focussen, maar over het algemeen heb je er niets aan.

roy73
Forum-lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 mei 2010 20:31

roy73 24 jul 2010 00:48

Ik zou in het begin gewoon lekker gaan genieten van het fietsen, goed je fiets leren kennen en jezelf vooral niet druk maken over je gemiddelde snelheid.
De meeste verenigingen hebben groepen op verschillend niveau, kan erg leuk en vooral leerzaam zijn.

Veel plezier met fietsen!
Specialized Tarmac Sworks SL4, Specialized Sworks ht, Project 346 Basman en een opoefiets.....

Twitter Facebook

Plaats reactie