Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Welke fiets is geschikt voor mij? (reuma)

Jeannette1
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 feb 2016 17:19

Jeannette1 25 feb 2016 17:33

Afgelopen winter heb ik bedacht om weer sportief te gaan fietsen. Vroeger heb ik een racefiets gehad. Het lichtgewicht hier aan beviel me prima, ik kon flinke afstanden fietsen zonder al te veel training. Het enige wat me toen moeite kostte was om de juiste zitpositie te vinden. Ik heb de stuurpen ingekort en het stuur hoger gezet. Op deze manier had geen last meer van mijn rug.
Tegenwoordig ben ik wat jaartjes ouder (46), zeker 20 jaar niet op een racefiets gezeten en helaas reuma gekregen. Hierdoor kan ik weinig druk op mijn handen en polsen verdragen.
Een echte racefiets zal dus niet meer gaan. Ik moet meer rechtop zitten om zo min mogelijk druk op handen en polsen te hebben maar wil wel graag het lichtgewicht en de mogelijkheid om weer flinke afstanden te gaan maken. Het zou leuk zijn dat ik mijn partner op zijn snelle ligfiets kan gaan bijhouden! :D
Welke fiets is volgens jullie het meest geschikt voor mij?

kooijtje2
Forum-lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 24 jul 2015 21:17
Locatie: In de Buurt

kooijtje2 25 feb 2016 17:55

Is een zogezegde fitnessbike dan geen optie ? Een racefiets met rechtstuur evt met verstelbare stuurpen .

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 25 feb 2016 18:05

Hoe groot ben je? Ik denk aan een hybride, die altijd al korter zitten dan een racefiets. Cube en Giant hebben verschillende modellen. Minder druk op je handen/polsen: een stuur met een buiging (sweepback) van 12º. Eventueel aangevuld met bar ends.
Misschien niet leuk om te horen, maar een ligfiets ga je niet bijhouden...ook niet met een racefiets.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2248
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 25 feb 2016 18:12

*duikt alvast onder het buro*
Om de ligfiets bij te houden, overweeg je ook e-ATBs?

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 25 feb 2016 18:20

Of een ligbeugel op je stuur? Dan ontlast je je pols en handen.
o'7o

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 25 feb 2016 18:28

Jeannette1 schreef: ...zeker 20 jaar niet op een racefiets gezeten en helaas reuma gekregen. Hierdoor kan ik weinig druk op mijn handen en polsen verdragen.
....
Welke fiets is volgens jullie het meest geschikt voor mij?
Er zijn hele comfortabele racefietsen waarbij je er voor kunt zorgen dat 'drop' tussen je zadelhoogte en je stuurhoogte heel gering is. Dan zit je niet diep, hoef je je rug niet te buigen en heb je geen druk op je handen en polsen.

Er zijn ook heel veel verschillende comfortabele sturen. 20 jaar terug had je alleen de ouwerwetsche beugel, maar je hebt nu ook bijv. de Jones Bar

Afbeelding

Verder is het zoals met veel dingen een kwestie van uitproberen. Vanachter het scherm is het moeilijk goede adviezen te geven over dit soort zaken. Mogelijk is er een sportarts die je kan helpen met je specifieke medische beperkingen en mogelijkheden.

Gebruikersavatar
11AFotografie
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 22 sep 2015 15:33
Locatie: Den Bosch
Contact

Gebruikersavatar 11AFotografie 25 feb 2016 19:12

Misschien eens gaan informeren bij een goede bike fitter? Ik heb ook snel last van mijn polsen/rug/schouders en ben eerst naar een goede bike fitter gegaan voordat ik een fiets ging kopen (is wel een racefiets geworden). Hij heeft er inderdaad voor gezorgd dat mijn stuur behoorlijk hoog staat, waardoor dat ik klachten ga voorkomen. Hij zou ook kunnen informeren welke soort fiets het beste past en voor je kunnen kijken welke fietsen exact bij jou passen aan de hand van de resultaten van zijn meting. Kost wel wat extra's natuurlijk, maar als je er veel profijt van hebt en weer kunt fietsen zonder pijn lijkt mij dat ook wel het geld waard.

bikerke
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 25 feb 2016 19:51

kies ook voor een ligfiets......
Comfortabeler fietsen dan met een ligfiets kan niet.
En zolang je de bergen niet intrekt is een ligfiets de beste keuze voor u.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3105
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 25 feb 2016 21:27

Een ligfiets idd. Lijkt mij ook het makkelijkst om een andere ligfiets bij te kunnen houden.

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 25 feb 2016 23:23

Mijn partner lijdt aan reumatoide arthritis en een racefiets is dus ook niet geschikt voor haar. Ik heb een lichte Giant trekkingfiets voorzien van een elektrische ombouwkit van 350 W en ondersteuning tot 35 km/u. We hebben nu eenzelfde gemiddelde snelheid van ong 28 km/u en zijn zo perfect op mekaar afgestemd.

composite
Forum-lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: 22 mei 2005 22:15

composite 27 feb 2016 11:27

Zoals een paar posters ook al aangeven: een (hele) goede fitter kan je ook van dienst zijn.

Daarnaast: een hybride of fitness-fiets lijkt me een goede basis voor je, je zit is dan al wat korter en meer rechtop.
Als je ook nog een stuur of handvatten monteert die voor een nog comfortabelere zit zorgen, dan kan je daar denk ik wel mee uit de voeten.

Stuur: meer rise en sweep (een goede dealer kan je hierin adviseren)
Handvatten: wellicht Ergon handvatten overwegen (met of zonder bar-ends/"hoorntjes")

Maar als jij een ligfiets wil bijhouden zal je sowieso flink door moeten trappen!
Misschien is de suggestie van een (Speed) E-bike dan niet eens zo'n gekke.

Bijvoorbeeld: Specialized Turbo, Riese & Müller Delite of een Strömer ST1. Dat zijn stuk voor stuk sportievere fietsen (zonder een racefiets te zijn), waar je ook nog "normaal" op kan fietsen.

Of natuurlijk ook gewoon een ligfiets ...:)
Gang is alles!!

Jeannette1
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 feb 2016 17:19

Jeannette1 29 feb 2016 20:05

Bedankt allemaal voor jullie tips! Ik ga me er verder in verdiepen!

Plaats reactie