Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

MIPS Helm

bever
Forum-lid
Berichten: 1847
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 17 feb 2016 21:26

Er zijn drie belangrijke kenmerken van een met MIPS uitgeruste helm: de EPS-liner, de Low Friction-liner met een elastomeer bevestigingssysteem daartussen. Bij een botsing, strekt het elastomeer bevestigingssysteem waardoor de EPS-liner zelfstandig rond het hoofd draait. Hoeveel kan het MIPS systeem bewegen? Een paar millimeter. Maar die paar millimeter van beweging kan de kracht verminderen die wordt overgedragen aan je hersenen bij een impact.

https://www.youtube.com/watch?v=m8W5X0s2AhU

Nu ben ik zelf neuropsycholoog van opleiding, maar vind dit toch een interessante ontwikkeling. Heeft iemand hier iets zinnigs over te zeggen ?

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2307
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 17 feb 2016 21:55

MIPS: Marketing Invention for Poor Suckers
o'7o

Erik
Forum-lid
Berichten: 2092
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 18 feb 2016 09:13

Proof?
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Gebruikersavatar
ProTon
Forum-lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:02
Locatie: Hillegom

Gebruikersavatar ProTon 18 feb 2016 09:29

Ik heb nu ook een MIPS, ivm met aanschaf van een nieuwe helm na mijn val vorig jaar September, theoretisch sprak het mij aan, of dat in de praktijk ook zo is weet ik niet, mijn vorige helm was gescheurd, de meeste krachten zijn dus in het scheuren vd helm gaan zitten, zo zie ik dat dan, want aan mijn hoofd had ik helemaal niks, denk dat het materiaal waar de helm van is gemaakt ook erg belangrijk is, deze vangt de klap grotendeels op.

bever
Forum-lid
Berichten: 1847
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 18 feb 2016 21:42

ik twijfel zelf dus over de toegevoegde waarde van een paar millimeter speling bij de inslagkracht van een val.

KrissCross
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 jul 2011 21:56

KrissCross 29 feb 2016 21:30

Er is geen sluitend bewijs dat dit werkt. Mijn persoonlijke gevoel zegt dat mijn helm niet dusdanig muurvast op mijn hoofd zit, dat deze bij een val sowieso al enigszins rondom mijn hoofd draait. Ik twijfel dan ook of deze extra millimeters beweging daadwerkelijk extra letsel voorkomen. En dan is een labtest nog weer anders dan de praktijk.

ane
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 sep 2014 16:25

ane 01 mar 2016 11:31

Douglas schreef:MIPS: Marketing Invention for Poor Suckers
Dat slaat op de hele helmenindustrie. Het is gewoon een stuk piepschuim waar men tot 300 euro voor durft te vragen.

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1975
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 01 mar 2016 23:23

ane schreef:
Douglas schreef:MIPS: Marketing Invention for Poor Suckers
Dat slaat op de hele helmenindustrie. Het is gewoon een stuk piepschuim waar men tot 300 euro voor durft te vragen.
We gaan hier toch niet weer de wel of niet een helm dragen discussie beginnen?

ane
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 sep 2014 16:25

ane 02 mar 2016 11:18

Nee hoor, het gaat mij alleen maar om de prijs. Een helm met een betere pasvorm hoeft niet niet duurder te zijn op te produceren.Tegenwoordig moeten de helmen ook nog Aero zijn, maar ook de productiekosten van een aero helm zijn echt niet hoger dan een minder aero helm.

Giro komt met MIPS voor een "oplossing" van het grotere risico wat je loopt dat je hoofd de grond raakt met een helm (naar voren gebracht door helm critici). Dat systeem zit al in een helmpje van 60 euro.

Wat dat betreft zie ik niet zozeer om mensen om de tuin te leiden als helmen van 300 euro vanwege Aero en pasvorm, maar meer een middel om zich te onderscheiden van andere producenten. Of het werkelijk helpt? Geen idee.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 5500
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 mar 2016 11:44

@KrissCross.. wanneer is bewijs sluitend? Je kunt proeven doen en daarbij krachten en frictie meten. Dat dit nooit 100% de praktijk is, is duidelijk, maar in de praktijk heb je weer niet al je meetinstrumenten erbij. Gezien de video lijkt het erop alsof men in ieder geval een fatsoenlijke poging gedaan heeft om de test meer te laten aansluiten bij de praktijk dan de standaard.

Volgens mij moet dit systeem niet per se die paar mm beweging toevoegen. Maar juist door de elastomeren waar die beweegbare schaal aan de buitenschaal mee vast zit, een deel van de energie absorberen. Waardoor je hersenpan (inwendig) minder hoge impact ervaart. Je zult nog altijd een scheur in je helm zien.

Dat een helm geen 300 euro hoeft te kosten ben ik het mee eens. En dat fabrikanten hun producten vermarkten lijkt me niet meer dan logisch. Als dat werkt door onderzoek te doen naar nieuwe systemen (die al dan niet wat toevoegen), of door een label "aero" toe te voegen. Is dat hun goed recht toch? Als de markt vraagt om aero helmen van 60 euro, worden die vanzelf een keer gemaakt. Volgens mij zit BBB daar bijv. al in de richting met de tithon van een 100 euro (uit mijn hoofd).

Om de tuin leiden lijkt me wat overdreven, je bent er zelf bij als je iets aanschaft. Rapha kleding is ook heel duur. is dat dan "om de tuin leiden" van de consument? onder het mom van perfectie? Dat is toch ook gewoon marketing. En als jij niet gevoelig bent voor "aero" of "MIPS" op dit moment en dus een ander merk of andere helm koopt, dan is dat prima. Maar in mijn ogen ligt die keuzevrijheid bij de consument en heeft dat niks met misleiding van een producent te maken.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1975
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 02 mar 2016 12:04

ane schreef:Nee hoor, het gaat mij alleen maar om de prijs. Een helm met een betere pasvorm hoeft niet niet duurder te zijn op te produceren.Tegenwoordig moeten de helmen ook nog Aero zijn, maar ook de productiekosten van een aero helm zijn echt niet hoger dan een minder aero helm.

Giro komt met MIPS voor een "oplossing" van het grotere risico wat je loopt dat je hoofd de grond raakt met een helm (naar voren gebracht door helm critici). Dat systeem zit al in een helmpje van 60 euro.

Wat dat betreft zie ik niet zozeer om mensen om de tuin te leiden als helmen van 300 euro vanwege Aero en pasvorm, maar meer een middel om zich te onderscheiden van andere producenten. Of het werkelijk helpt? Geen idee.
Dat ben ik wel met je eens, natuurlijk zit er wel meer R&D achter zo'n aero helm. Een helm van een paar 100 euro kopen is niet echt rationeel, maar dat geldt ook voor een dure- carbon racefiets ;) Pasvorm is inderdaad het belangrijkste. Een iets duurdere helm die in meerdere maten verkrijgbaar is zit vaak wel beter dan een 'one size fits all' helm van een paar tientjes. Hoewel dat niet altijd opgaat natuurlijk.

Overigens is Giro niet het enige merk met MIPS helmen, onder het motto; 'baat het niet, schaadt het niet' kan het geen kwaad om een MIPS helm te kopen, of je dat er voor over hebt is je eigen keuze. Het zou voor mij wel een overweging zijn.

ane
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 sep 2014 16:25

ane 02 mar 2016 13:31

Ik heb het woord misleiden niet gebruikt, maar om de tuin leiden. Dat lijkt me iets positiever. Ik bedoel het namelijk ook niet negatief. De fabrikant speelt als het ware met de beleving van de consument, maar rationeel klopt het niet.

Plaats reactie