Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Ervaringen Schwalbe One

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 19 mei 2016 08:28

puffdaddy schreef:Ik heb afgelopen weekend ook voor de eerste keer met de Schwalbe Ones gefietst.
Ben behoorlijk zwaar en moest met het oppompen van de 25 mm versie banden wennen dat ik er minder in moest pompen als bij de Senso All Weather 23 mm banden die ik er eerst op had liggen. Ik vond dat de Senso banden behoorlijk "plakte" aan de weg, iets waarvan ik eerder altijd dacht dat het allemaal een beetje overdreven was die rolweerstand verhalen.
Maar nu ik de eerste rit heb gemaakt op de Schwalbe ones vind ik deze veel fijner "bollen" en begin ik die verhalen toch te geloven.
Veel minder gestuiter nu, komt natuurlijk ook doordat er iets minder lucht in zit.
Voelt in ieder geval een stuk comfortabeler aan.
Maar volgens mij ga ik nog heel veel plezier krijgen van de bandenwisseling.
Je vergelijkt Appels met peren.
23 vs 25mm met verschillende banden.
De one moet je meer vergelijken met de Vredenstein all weater superlite of de superiore.
Zit ook een aardig prijsverschil in tussen de one en de senso.
Fiets heeft ze beide getest en de rolweerstand was een paar watt verschil.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 aug 2016 08:35

Gisteren op training ineens achter ook een een scheur in de zijkant van band, deze band was op 20 april nog vervangen en had misschien 4000 km erop staan.... Overigens had deze band al snel na montage last van een hoogteslag... :dislike:

Mijn vertrouwen in deze band is nu compleet weg. Ik heb nog één nieuw exemplaar liggen die dienst zal gaan doen als reserveband voor op vakantie.

Na wat omzwervingen (Vredestein Fortezza, Vredenstein Senso en Schwalbe One) nu weer eens terug naar Conti gegaan. De laatste keer dat ik ermee reed was het nog de GP4000S, inmiddels is dat de S2 geworden en is de prijs ook fors gestegen. We zullen zien. De reden dat ik van de Conti afgestapt was, is dat de band echter merkbaar slechter begon te rijden zodra deze vierkant werd.

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 24 aug 2016 09:01

Dat is toevallig. Gisteren ook klapband met een gloednieuwe Schwalbe One gehad. Er bleek ook een scheur te zitten in de zijnkant van de band. Ik weet niet of ik lek reed door een scherp voorwerp of dat de buitenband "spontaan" scheurde. Ik heb niets kunnen vinden. Ik vind de Schwalbe One fijn rijden en heb dan ook nieuwe banden besteld. De l;aatste keer dat ik met 25mm Conti comp II reed was een aantal weken geleden. Ik vond de band niet fijn door de bochten rijden. Net of de wangen van de band te slap zijn. Ik had er wel 8 bar in zitten dus het zal wel tussen de oren zitten.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

kawouter
Forum-lid
Berichten: 842
Lid geworden op: 22 jun 2010 10:53
Locatie: Arnhem

kawouter 24 aug 2016 09:05

Waarom zou je een 25mm band tot 8 bar oppompen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 aug 2016 09:07

Dat wilde ik net vragen. Rijd zelf op 6 bar (weeg 74 kg).

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 24 aug 2016 09:08

Ik weeg niet 70kg en ik vind te lage bandenspanning niet fijn rijden. Als ik sprint dan vervormt de band te veel zijwaarts en dat vind ik niks. Ik hou dus van stevige banden zonder dat ze stug rijden. Kortom; een soepel band met 8 bar.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

kawouter
Forum-lid
Berichten: 842
Lid geworden op: 22 jun 2010 10:53
Locatie: Arnhem

kawouter 24 aug 2016 09:09

Ik heb één keer op 7 bar gereden, totaal geen gevoel meer in de bochten. Rij met 5,5bar rond.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 aug 2016 09:10

Maar hoe kan je dan vinden dat de wang niet stijf genoeg is? Juist bij een soepele band is de wang niet stijf.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 24 aug 2016 09:14

Ik vind het comfort en het afrollen van de band wel belangrijk. De band moet soepel rollen en rijden, maar als ik te weinig lucht in de banden doe (ik weeg 90kg) dan vind ik dat vooral bij sprinten en door de bochten rijden niet fijn. De band vervormt dan te veel bij te weinig bar en dat geeft voor mij een onstabiel gevoel. Wellicht dat het ook meespeelt dat de ene band wat hoger monteert op de velg dan de andere band. Het kan dus ook gewenning zijn. Banden moeten vertrouwen geven en als ze dat niet doen, dan ga je niet lekker door een bocht. Althans ik niet. ;-0
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 24 aug 2016 09:46

Dat scheuren bij de hieldraad begint bij Schwalbe toch wel op een regelmatig terugkerend probleem te lijken.
Ik stuurde die van mij na overleg met Schwalbe NL naar een antwoordnummer op en kreeg vrij snel een nieuwe toe gestuurd.

Ik ben overigens voorlopig ook even uitgekeken op Schwalbe. ;)

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 24 aug 2016 10:06

Ik rijd m'n Conti GP4000 S2 23mm met een druk van 6.3 bar achter en 6.1 voor.
Voor de 25 mm hanteer ik een iets lagere druk, dus 8 bar voor iemand van 90kg is behoorlijk veel.
Rond de 7 bar zou prima zijn voor dat gewicht.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 24 aug 2016 10:23

Die druk is toch super persoonlijk? stelregel was (met 23mm) enigszins je gewicht/10 .,. waarbij boven de 8 bar niet meer zoveel toevoegde. En dan met 25mm deed je een bar minder. maar kneiterhard is niet meer de norm, comfort is ook belangrijk. Uiteindelijk gooi je er iets in waarmee je lekker rijdt. En als dat niet ruim boven de 8 bar zit, moet elke band dat prima aankunnen.

Is bandendruk op de tiende bar nauwkeurig trouwens goed te stellen? Ik ken de precisie van mijn pomp niet, en als ik er 7 bar in heb zitten s ochtends vroeg in de kou, dan is dat halverwege de dag vast niet hetzelfde meer bij stijgende temperaturen. Maar ik ben ook niet iemand die voor elk ritje aan het pompen is :P
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie