Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Handschoenen voor kou en regen

JC80
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 okt 2017 17:14

JC80 01 jan 2018 21:38

Martin Swinkels schreef: 01 jan 2018 11:08 De meeste waterproof handschoenen, ook die met goretex, zijn niet waterdicht omdat de naden niet getaped zijn. Die Tuffbags hebben getapete naden.

Hier JC80 met de onvolprezen wollen optie in actie :like:
Haha!!! Lang geleden, maar prachtige tocht was dat.

Gebruikersavatar
Martin Swinkels
Forum-lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 aug 2013 21:58
Locatie: Hilversum
Contact

Gebruikersavatar Martin Swinkels 03 jan 2018 09:31

Budget optie als je geen bezwaar hebt tegen afwashandjes:
DSCN1351.JPG
Zeg maar de niet ademende voorloper van Goretex shakedry
Merino liner eronder en gaan... :lol:

Ik zie de shakedry technologie een grote vlucht nemen in de toekomst.

JC80
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 okt 2017 17:14

JC80 03 jan 2018 10:40

Die afwashandschoenen zijn op de fiets in echte zeiknatte omstandigheden best een goed idee. Wel met talkpoeder, anders krijg je je liner er niet meer uit ;)

Emil1
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 14 jan 2015 20:34

Emil1 04 jan 2018 11:33

Ik ben zelf erg tevreden van mijn Gribgrap Polaris handschoenen. Zelfs bij temperaturen ruim onder het vriespunt (vorig jaar -7 tijdens een MTB tocht in de ochtend) totaal geen koude handen. Ze schijnen ook goed waterdicht te zijn maar dat heb ik in de praktijk nog niet uitgeprobeerd :)

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 04 jan 2018 20:20

Grappig. Mijn handen in die Polaris zijn echt not amused zo gauw het vriespunt net is gepasseerd (dus ja, ik ben een koukleum, en ja, ik ben op zoek naar echt warme handschoenen).
I gotta warn you: I've got a compact and an 11-32 and I'm not afraid to use 'em!

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 04 jan 2018 20:27

Martin Swinkels schreef: 01 jan 2018 11:48 Dat kun je meestal niet zien, tenzij de binnenhandschoen eruit kan. Dan zie je dat de vingers niet getaped worden omdat er te weinig ruimte is. Zou je de vingers tapen dan heb je alleen tape om de vingers.
En (omdat ik dat niet kan loslaten ;) ) even een mailtje naar Gore gestuurd hoe een handschoen dan waterdicht kan zijn, en warempel, antwoord gekregen:
Gore apparel schreef: Regarding your question of the GORE-TEX® gloves waterproofing: The construction of gloves is different then the garment construction and the GORE-TEX® membrane is included in the gloves as an insert, similar to the GORE-TEX® membrane integrated in footwear.
I gotta warn you: I've got a compact and an 11-32 and I'm not afraid to use 'em!

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 04 jan 2018 20:32

fietsslak schreef: 04 jan 2018 20:20 Grappig. Mijn handen in die Polaris zijn echt not amused zo gauw het vriespunt net is gepasseerd (dus ja, ik ben een koukleum, en ja, ik ben op zoek naar echt warme handschoenen).
Rapha deep winter gloves. Erg warm. Boven de 5 graden vind ik ze te warm. En ze kunnen ook goed tegen een buitje.
o'7o

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1053
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 04 jan 2018 21:19

Amerikaan die ik ken fietst hier mee met -15.
http://45nrth.com/products/sturmfist-4 Dus misschien is dat nog een optie voor je? geen idee over de beschikbaarheid in NL.

JC80
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 okt 2017 17:14

JC80 05 jan 2018 10:54

Als je altijd koude handen hebt, loont het misschien ook om een beetje te experimenteren met de rest van je kleding. In principe zou je bij een voldoende warme torso (core) ook voldoende warmte in je extremiteiten (voeten en handen) moeten hebben. Een extra laagje op je torso kan bij dezelfde handschoenen dus ineens wél lekker warme handen opleveren.

Van alle sporten die ik ooit heb beoefend, komt niets zo nauw als wielrennen: je zit daar eigenlijk continu op de grens tussen iets te warm en iets te koud. In dit seizoen 'stuur' ik dus ook op m'n hartslag die eigenlijk als een soort thermostaat op m'n stuur zit. Bij windje mee en hartslag 125 krijg ik het simpelweg koud, dus als dat stuk wind mee 10 km duurt, gaat er een vestje overheen, of versnel ik tot ik weer rond de 140 zit.

Als ik na een pauze met natte handschoenen weer ga rijden, worden m'n handen in een paar minuten ijskoud. Even weer flink doortrappen en ze worden echt vanzelf weer warm. Dan vestje weer uit en zorgen dat je niet te hard gaat zweten. Hij is prijzig, maar de Brevet Insulated Gilet van Rapha is een ideaal kledingstuk voor dat werk. Veel meer dan alleen een windbrekertje.

Je hoofd is trouwens ook een cruciaal lichaamsdeel bij warmteregulatie. Bij kou heb ik minimaal een dunne wollen baclava en bij nattigheid komt daar een koerspet bij. Ik heb de Rapha deep winter collar om m'n nek en tegen het einde van mijn tocht verschuift die voor de helft naar m'n hoofd (bestaat uit 2 delen: superhandig). Op 100+ tochten gaat er ook nog een dunne merino muts mee als extra.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 05 jan 2018 11:58

Klein probleem dat je op bepaald moment met wind mee soms niet kan versnellen.
Allemaal lastig dus, daarom heb ik vaak extra paar handschoenen bij me (/extra onderlaag) zodat ik halverwege rit kan wisselen.

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 05 jan 2018 17:02

Tja, Raynaud's helpt ook niet mee :)
Al loop ik er als een michelinmannetje bij, zo rond het vriespunt komt er een moment dat het bloed in mijn vingers zich in mijn oksels nestelt (en da's minder prettig, kan ik vertellen).

Inspanning helpt; het lijkt alsof het bloed dan gewoon alsnog wordt rondgepompt, maar even een korte pauze (lees: daling in hartslag) en het is mis zonder warme handschoenen.
Motorhandschoenen (evt zelfs verwarmde) helpen ook goed, BTW (is alleen geen porem EN het schakelt/remt wat lastig)

Dus ik ben bovengemiddeld geïnteresseerd in warme fietshandschoenen... :D
I gotta warn you: I've got a compact and an 11-32 and I'm not afraid to use 'em!

JC80
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 okt 2017 17:14

JC80 06 jan 2018 11:28

Je zou dit kunnen proberen: https://skate-dump.nl/Shop/Artikel/3077/XC-Split-Finger
Zolang het droog is, zijn dit warme handschoenen (of misschien moeten we ze wantschoenen noemen :D )
Bij regen dan een setje waterdichte shells er over, zoals die van Extremities, of misschien vind je ergens nog een goedkoper setje.
Je kunt ook nog experimenteren met heat-packs in je handschoenen. Neem dan wel herbruikbare, want al dat wegflikkeren wordt de planeet niet mooier van.
Zorg ook dat je met warme handen op je fiets stapt. Als ik hier thuis nog tien minuten zonder sokken over de vloer loop, ga ik met koude voeten de fiets op en blijven ze ook nog wel even koud.
Wat ook wel helpt is tijdens het fietsen af en toe met je armen slaan/schudden.
En misschien is dit (wellicht wat vergezocht, maar goed, we blijven proberen): https://www.athleteshop.nl/reebok-color ... gKLRPD_BwE
ook nog een idee?
Als je de spieren in je onderarm een beetje traint, zou je daar in principe een betere doorbloeding moeten kunnen realiseren. Misschien profiteert je hand er ook wel van.

Plaats reactie