Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 23 jan 2022 16:21

jackflash schreef: 23 jan 2022 15:40 Mijn nieuwe fiets moet schijfremmen hebben, had ik me zo bedacht. Na rit vandaag met wat mannen van mijn clubje, toch weer aan twijfelen geslagen. Iemand met schijfremmen had lek, verwisselen band ging al niet lekker, maar het geklooi om het wiel in het frame te krijgen, vond ik wel een eye-opener (in negatieve zin). Wiel paste niet in 1x weer terug en de steekas kregen we er daarom niet goed in. Met hulp van 1 of 2 anderen, lukte het uiteindelijk, maar als ie alleen was geweest, was 'm dat niet gelukt denk ik zo. Ik vond het best veel gedoe, waardoor ik toch wel weer twijfel aan mijn idee om voor schijfremmen te gaan bij mijn nieuwe fiets. Daarnaast maakte ook iemand de opmerking om nooit in de rem te knijpen als het wiel eraf ligt, want dan kom je niet meer thuis. Klopt dat inderdaad? Toegegeven, het zijn niet de meest technische jongens waar ik mee fiets, maar het leek inderdaad niet heel makkelijk allemaal.
Als je niet weet wat je doet, knoei je altijd. Ik heb in elk geval een schijfremwiel even snel vervangen als een velgremwiel en dat gaat altijd probleemloos.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 23 jan 2022 16:26

Het terugplaatsen van het wiel, althans hoe gemakkelijk dat gaat, heeft er vaak mee te maken hoe de derailleur aan het frame hangt. Als dat met een direct mount hanger is, gaat dat vrij simpel.

Wat betreft remkracht, zijn mechanische schijfremmen, met een kabeltje dus, niet te vergelijken met hydraulische remmen.

Ook ik heb met velgremmen nooit tekort gehad, maar ben toch erg blij met m’n schijfremmen.

Ik heb wat artrose in m’n handen. En dan is het fijn dat ik met één vinger, zonder veel kracht te geven, erg krachtig kan remmen!

Janjan
Forum-lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 09 jul 2020 21:06

Janjan 23 jan 2022 17:07

jackflash schreef: 23 jan 2022 15:40 Mijn nieuwe fiets moet schijfremmen hebben, had ik me zo bedacht. Na rit vandaag met wat mannen van mijn clubje, toch weer aan twijfelen geslagen. Iemand met schijfremmen had lek, verwisselen band ging al niet lekker, maar het geklooi om het wiel in het frame te krijgen, vond ik wel een eye-opener (in negatieve zin). Wiel paste niet in 1x weer terug en de steekas kregen we er daarom niet goed in. Met hulp van 1 of 2 anderen, lukte het uiteindelijk, maar als ie alleen was geweest, was 'm dat niet gelukt denk ik zo. Ik vond het best veel gedoe, waardoor ik toch wel weer twijfel aan mijn idee om voor schijfremmen te gaan bij mijn nieuwe fiets. Daarnaast maakte ook iemand de opmerking om nooit in de rem te knijpen als het wiel eraf ligt, want dan kom je niet meer thuis. Klopt dat inderdaad? Toegegeven, het zijn niet de meest technische jongens waar ik mee fiets, maar het leek inderdaad niet heel makkelijk allemaal.

Een deel van het gestuntel onderweg (wat ik zo af en toe zie) is te voorkomen door thuis in alle rust bepaalde basishandelingen een paar keer te oefenen.
Die opmerking van niet meer thuis komen, die klopt niet. Je kunt de zuigers met een bandenlichter terugduwen als dit gebeurt. Het vereist simpelweg wat basale kennis van je fiets. Het 'euvel' is overigens te voorkomen door een plastic spacertje mee te nemen dat je tussen de remblokjes klikt wanneer je het wiel er uit haalt.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 23 jan 2022 18:19

Gewoon niet aan je remmen komen tijdens het wisselen!
Ook je ketting op het kleinste kransje achter leggen, dan heb je geen probleem, of je nu een direct mount derailleurhanger hebt of een gewone.
Zoals gezegd thuis een paar keer droog oefenen om handigheid te krijgen, dan ben je niet aan het klunzen onderweg waardoor de schijven de schuld van alle onhandigheid krijgen...

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1053
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 23 jan 2022 19:17

Ik gebruik mijn hydraulische schijfremfiets (crosser) óók op de Tacx, even voor de duidelijkheid: dan is mijn achterwiel, en dus ook de achterschijf eruit, en ik schakel met name achter dan. Ik heb nog nooit het probleem gehad dat ik dan per ongeluk rem en m'n calipers teveel naar elkaar heb gedrukt. Ga ik op de Tacx 'remmen'? Nee dat niet, maar het kan heus wel wat hebben.
Deze zelfde fiets had eerst mechanische schijfremmen, ook daar ben ben ik veilig mee o.a. de Galibier afgedaald. Maar het frequente bijstellen heeft me toen toch voor hydraulische remmen doen kiezen.
M'n racefiets heeft velgremmen, ook nooit het idee te weinig remkracht te hebben, en ik ben niet een klimmer qua lichaamsbouw...

Gebruikersavatar
bontempi
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 23 okt 2005 21:40

Gebruikersavatar bontempi 23 jan 2022 19:32

Zoals eerder gezegd thuis eens oefenen. Mijn vrouw rijdt ook met schijfremmen, thuis een keer geoefend voor het geval ze eens lek zou rijden, afgelopen week was het zover toen ze alleen op pad was.
Zonder probleem wiel eruit, bandje verwisseld, wiel weer erin en door. Toch één van de basics wil je met een gerust gevoel op pad te gaan lijkt mij :winkthumb:

hayes

hayes 23 jan 2022 19:45

Ik ben echt allesbehalve een techneut, maar met schijfremmen gaat wisselen even vlot. Als ze echt met een paar man nodig waren, ligt dat toch echt aan de mannen en niet aan de schijven...

Ik ben Ventoux al afgereden met velgremmen en vorige zomer met schijfremmen.
Wat! Een! Verschil! Je kan véél later remmen, moet niet inzitten met je velgen die je kan kapotremmen, en in m'n hoofd had ik veel meer vertrouwen.

Mechanische schijfremmen zijn er enkel omdat het goedkoper is. Ze bieden niet de remkracht van hydraulische en moeten meer bijgesteld worden.
En met carbon wielen, kan je als een gek (niet echt hé) blijven afdalen en toch snel stil staan. Met velgremmen moet je stukken eerder afremmen.
Velgremmen + carbon + regen is miserie. Met schijven niet. En als ze goed ingeremd worden 'gillen' ze echt niet veel.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 24 jan 2022 10:16

Mechanische schijfremmen zijn er enkel omdat het goedkoper is. Ze bieden niet de remkracht van hydraulische en moeten meer bijgesteld worden.
En met carbon wielen, kan je als een gek (niet echt hé) blijven afdalen en toch snel stil staan. Met velgremmen moet je stukken eerder afremmen.
Velgremmen + carbon + regen is miserie. Met schijven niet. En als ze goed ingeremd worden 'gillen' ze echt niet veel.
Meeste klopt, dat van dat afdalen (in droog weer, met regen is een ander verhaal) echter niet. Zolang ik mijn blokken niet oververhit kan ik met beide systemen even hard remmen namelijk tot het blokkeren van de wielen. Voordeel van schijfremmen is dat ze meer marge hebben en niet zo snel oververhit raken (al lukt dat sommigen ook). Ik rijdt bergritten wel met zachtere blokken en rem zelden of nooit op rechte stukken en probeer altijd met zo koel mogelijke remmen op een bocht af te gaan (kort voor het ingaan van de bocht rem ik kort en hard en daar merk ik tussen velg en schijfremmen eigenlijk nul verschil).

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 24 jan 2022 11:17

jackflash schreef: 23 jan 2022 15:40 .....Met hulp van 1 of 2 anderen, lukte het uiteindelijk, maar als ie alleen was geweest, was 'm dat niet gelukt denk ik zo. .......Toegegeven, het zijn niet de meest technische jongens waar ik mee fiets.....
Ik denk dat als je met 3 moet zijn om een wiel terug in een frame te krijgen je laatste zin een understatement is. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 24 jan 2022 11:41

Nu ik wat ervaring heb met hydraulische schijfremmen in het hooggebergte, kan ik de vergelijking met velgremmen aldaar beter maken. In het droge kan ik er even hard mee remmen, maar met schijven is doseren wel iets makkelijker. Het oververhitten van (carbon) velgen door velgremmen is voor mij totnogtoe niet problematisch, de enige momenten waarop ik er wel eens aan denk is wanneer ik in een groepje zit waarin het daaltempo te laag ligt (lees: remmen op rechte stukken, veel te ver voor een bocht al de ankers in etc...).
Afbeelding

hayes

hayes 24 jan 2022 16:51

sharkman113 schreef: 24 jan 2022 10:16
Mechanische schijfremmen zijn er enkel omdat het goedkoper is. Ze bieden niet de remkracht van hydraulische en moeten meer bijgesteld worden.
En met carbon wielen, kan je als een gek (niet echt hé) blijven afdalen en toch snel stil staan. Met velgremmen moet je stukken eerder afremmen.
Velgremmen + carbon + regen is miserie. Met schijven niet. En als ze goed ingeremd worden 'gillen' ze echt niet veel.
Meeste klopt, dat van dat afdalen (in droog weer, met regen is een ander verhaal) echter niet. Zolang ik mijn blokken niet oververhit kan ik met beide systemen even hard remmen namelijk tot het blokkeren van de wielen. Voordeel van schijfremmen is dat ze meer marge hebben en niet zo snel oververhit raken (al lukt dat sommigen ook). Ik rijdt bergritten wel met zachtere blokken en rem zelden of nooit op rechte stukken en probeer altijd met zo koel mogelijke remmen op een bocht af te gaan (kort voor het ingaan van de bocht rem ik kort en hard en daar merk ik tussen velg en schijfremmen eigenlijk nul verschil).
Dan hebben we andere ervaringen ;)
Met velgremmen op carbon kan je toch echt je velgen kapot remmen. Een geoefend daler zal dat niet snel tegenkomen, maar iemand die niet zeker van z'n stuk is... Op zich is het ook geen probleem om eerder te remmen natuurlijk. Dan ga je maar ietsje trager.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 24 jan 2022 17:02

sharkman113 schreef: 24 jan 2022 10:16
Mechanische schijfremmen zijn er enkel omdat het goedkoper is. Ze bieden niet de remkracht van hydraulische en moeten meer bijgesteld worden.
En met carbon wielen, kan je als een gek (niet echt hé) blijven afdalen en toch snel stil staan. Met velgremmen moet je stukken eerder afremmen.
Velgremmen + carbon + regen is miserie. Met schijven niet. En als ze goed ingeremd worden 'gillen' ze echt niet veel.
Meeste klopt, dat van dat afdalen (in droog weer, met regen is een ander verhaal) echter niet. Zolang ik mijn blokken niet oververhit kan ik met beide systemen even hard remmen namelijk tot het blokkeren van de wielen. Voordeel van schijfremmen is dat ze meer marge hebben en niet zo snel oververhit raken (al lukt dat sommigen ook). Ik rijdt bergritten wel met zachtere blokken en rem zelden of nooit op rechte stukken en probeer altijd met zo koel mogelijke remmen op een bocht af te gaan (kort voor het ingaan van de bocht rem ik kort en hard en daar merk ik tussen velg en schijfremmen eigenlijk nul verschil).
Precies.., Remkracht is leuk, maar als het rubber met het wegdek niet voldoende wrijving heeft ga je blokkeren of glijden. In het droge kan je met velgremmen ook zo hard remmen. In het natte geloof ik wel dat je met schijfremmen wat later kunt beginnen met remmen.
Dat het qua warmte van de velg fijner is, dus minder risico, geloof ik wel. Dat het vertrouwen geeft, lijkt me een niet te onderschatten factor. Dat je bredere banden, dus meer rubber, kunt monteren is een feit en dat is wél een voordeel waardoor je in kortere tijd kunt vertragen.

Mechanische schijfremmen - heb ik ook op de Wind - in mijn ogen gelijkwaardig aan velgremmen, behalve dat je velg niet slijt. In feite is een velg ook 1 grote schijf. Dus als je TRP mechanische remmen hebt die van 2 kanten je remschijf aanduwen, dan heb je een gelijkwaardig systeem met je velgremmen met een kabeltje.

Dat van de extra remkracht en minder knijpkracht is een voordeel bij hydraulische remmen. Dat heeft niets met de schijf te maken. Je kan ook hydraulische velgremmen monteren (maar met de schijfremuitvoering heb je meer ruimte voor bredere banden, geen slijtage van velg en in het nat niet het moeten droogremmen van je velg voordat je blokken goed aangrijpen...)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie