Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 aug 2015 08:47

Over lelijk gesproken: hydraulische shifters. Mensen kinderen, lijken wel Eiffeltorens...

C.A.R.
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 jun 2012 16:52

C.A.R. 12 aug 2015 20:40

Zojuist ook bij de Eneco tour gezien. 2 man van Roompot met disc-brakes.

Maar zoals eerder aangegeven, was ik me alvast aan het oriënteren op een eventuele nieuwe fiets voor 2016. In de diverse online catalogi voor de collectie van 2016 kwam ik (net als in een aantal van het huidige modeljaar) al verschillende modellen tegen die zijn afgemonteerd met mechanische en hydraulische schijfremmen. Ik moest alleen nog even bepalen welke groep ik wil hebben. De keus is dan 105 (waar ik nooit een probleem me heb gehad) of Ultegra, wat een stapje hoger is. Momenteel rijd ik met een 2 x10, 105 groep, maar het lijkt wel of 11 speed de volgende norm gaat worden. Ik weet wel dat je toch nooit de uiterste bereiken van de derailleurs schakelt, maar de vraag is dan of dit noodzakelijk is. Genoeg stof om over na te denken.

@cardang, mooie fiets.

@havana, da’s een kwestie van smaak (smaakvol of smakeloos) en da’s persoonlijk.

C.A.R.
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 jun 2012 16:52

C.A.R. 12 aug 2015 23:27

havana schreef:Over lelijk gesproken: hydraulische shifters. Mensen kinderen, lijken wel Eiffeltorens...
Zou je niet eerder aan boortorens denken? :lol:

tilion
Forum-lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mei 2010 12:16

tilion 21 aug 2015 10:19

Gaan de wielen dan niet langer mee als je de velg niet belast?
Lijkt me ook een mooi voordeel als je veel geld uitgeeft voor je wielen.

kogelenberg
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 15 nov 2012 22:36

kogelenberg 21 aug 2015 10:30

Lijkt mij wel ja. Het slijtageonderdeel is nu de schijf. En niet de velgrand.

Gebruikersavatar
De Windmolen
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 dec 2015 19:19

Gebruikersavatar De Windmolen 15 dec 2015 22:02

Misschien een hele domme vraag maar wat is het verschil tussen hydraulische schijfremmen en gewone schijfremmen?
Op mijn mountainbike (Scott Scale) zitten schijfremmen maar of dat gewone of hydraulische zijn....hoe kan ik het verschil zien?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 dec 2015 00:35

"Gewone" schijfremmen oftewel mechanische schijfremmen werken met een kabel net als andere remmen en derailleurs. Hydraulische remmen werken met oliedruk. Het verschil zie je aan de uiteinden, bij de remgrepen en de klauwen. Bij mechanische remmen kun je daar een stukje van de binnenkabel zien. Ga er maar van uit dat op de Scale hydraulische remmen zitten.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
gam
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 12 jul 2010 18:40

Gebruikersavatar gam 27 dec 2015 21:22

Al de nieuwe Prorace Hauser gezien.
Prachtige fiets met steekassen.
Ik heb er 1 besteld met velgremmen icm DI2 en 50 Stealh Carbon wielen.
Wellicht is de Hauser een optie?

Gebruikersavatar
De Windmolen
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 dec 2015 19:19

Gebruikersavatar De Windmolen 29 dec 2015 19:02

Inderdaad een mooie fiets! Het is een Aero fiets. Vind ik zo wie zo mooier als Endurance maar het gaat me nu niet alleen om mooi. Opties waar ik tussen wil kiezen zijn....Scott Solace / Trek Domane / Apex Onyx 0.8 (allemaal met schijfremmen).
Ze hebben allemaal hun voordelen: Prijs: Apex, veel fiets voor een redelijke prijs. Uitstraling: Scott en Trek, je weet dat het goed is. Nadelen: tegenovergestelde.

Gebruikersavatar
Arjan
Forum-lid
Berichten: 771
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:55

Gebruikersavatar Arjan 31 dec 2015 21:08

Wat mij bij schijfremmen ook als nadeel lijkt is het onderhoud en afstellen.
Gedoe met olieleidingen, ontluchten, inremmen nieuwe remblokjes en dan weer afstellen etc.
Ik heb de indruk dat de minder begaafde sleutelaar daar moeite mee heeft terwijl de velgrem een stuk eenvoudiger is.
Maar het grootste nadeel is het geluid.
Voordeel van schijfremmen op de racefiets???? Ik zie ze niet of het zijn vergezochte zaken waarvan je je moet afvragen of ze ertoe doen. Mijn Campa velgremmen remmen prima, schijfremmen zullen dat ongetwijfeld ook wel doen. Maar het zal in de komende jaren helaas wel doorgedrukt worden.

Rvddijk
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 23 jul 2013 16:39

Rvddijk 01 jan 2016 15:40

Het argument dat jij noemt Arjan is natuurlijk ook een bedacht iets. Ik ben het met je eens dat het onderhoud wat bewerkelijker is, maar bij mtb's doet haast iedereen het, dus waarom niet op een racefiets?
Eigenlijk kun je niet discussiëren over schijfremmen, aangezien je hierbij altijd believers en non-believers hebt. Ik heb afgelopen zomer een racefiets met schijfremmen aangeschaft, bevalt me erg goed. Maar ik ben evengoed overtuigd van het feit dat velgremmen volstaan op een racefiets. Een 1 op 1 vergelijk kan ik niet maken aangezien ik nooit gereden heb met recent ontwikkelde velgremmen.
Trek Domane 4.3 Disc 2015

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 01 jan 2016 16:28

Op een MTB heeft een schijfrem voordeel door de bredere band en zachte ondergrond. Daarom is het extra werk daar geen issue. Dat geldt niet voor een racefiets en dus wordt het extra werk wel een issue.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Plaats reactie