Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 feb 2022 08:58

53x11 schreef: 03 feb 2022 18:49 Blokken is een ander verhaal. Sintered blokken krijg ik in Nederland nauwelijks fatsoenlijk ingeremd, die moeten echt goed heet worden. Tot die tijd remmen ze matig. Organische blokjes hebben minder hitte nodig.
Dat is hier in de polder ook het probleem. Na een goede afdaling denk ik altijd, ohja zo remde schijfremmen.
regelmatig hitte is het beste om de boel schoon te houden

leon1
Forum-lid
Berichten: 2815
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 04 feb 2022 09:21

Rubik schreef: 03 feb 2022 18:43 Dat over die "resin laag van je blokken op je schijven" lees ik inderdaad op meerdere sites, heb ik altijd een merkwaardig verhaal gevonden. Dat zou inhouden dat je je schijven nooit mag ontvetten met remmenreiniger omdat de laag dan weg is. Volgens mij slaat dat nergens op.
En toch is het zo. Trickstuff heeft daar ooit een mooi artikel over geschreven. Als je een schijfrem onder een microscoop zou leggen dan zie je een klein berglandschap en dat vul je op met een laagje van jouw remblokken. Dan wordt de schijf vlak en heb je dus meer oppervlakte wat weer leidt tot meer remkracht. En dat merk je dus met inremmen als je remmen steeds sterker worden.

En ja, je moet remmen opnieuw inremmen na het ontvetten en reinigen.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 04 feb 2022 09:51

Ik maak de schijven na het schoonmaken van de fiets alleen even schoon met een doekje met alcohol( gewoon spiritus ). Dat is verreweg niet sterk genoeg om al dat materiaal eraf te halen, maar wel genoeg om te zorgen dat er geen zeepresten en vettigheid op opdrogen. Je hoeft ook niet te poetsen, alleen even afvegen en droogmaken. Sinds ik dat gewoon consitent doe blijven mijn remmen juist goed. Geen gepiep en gemekker meer. En als er al wat materiaal weg is dan heb je dat zeer snel terug aangebracht na twee of drie keer remmen.

Ik merk niet dat ik blokken compleet opnieuw moet inremmen, want ik ken het gevoel van niet ingeremde remmen heel goed. Ik merk ook geen verschil als ik wielen wissel, Beide dezelfde schijven en beiden schijfsets hebben een inremronde gehad.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 feb 2022 15:59

Dat is wel een goede toevoegen en altijd handig om te doen na een schoonmaakbeurt.
Dat scheelt zeker en is er per ongelijk vet op gekomen is dat ook weg.

Vet of olie kan echt heel lang problemen veroorzaken.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 04 feb 2022 16:00

Gewone (blauwe) spiritus van de supermarkt?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 feb 2022 16:01

mwa.... dat laat een laagje achter.
Ik zou echt remmenreiniger of alcohol gebruiken

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 04 feb 2022 16:04

Alcohol vind ik dan weer lastig. In youtube filmpjes hebben ze het dan vaak over “rubbing alcohol”. Sta ik bij het kruitvat, dan staat er weer wat anders op de fles. Gaat het dan om Isopropyl alcohol?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 04 feb 2022 16:24

Hanz Bé schreef: 04 feb 2022 16:04 Alcohol vind ik dan weer lastig. In youtube filmpjes hebben ze het dan vaak over “rubbing alcohol”. Sta ik bij het kruitvat, dan staat er weer wat anders op de fles. Gaat het dan om Isopropyl alcohol?
Isopropyl Alcohol is een synthetisch vervaardigd product en heeft een groot oplossend vermogen. Isopropyl alcohol is van farmaceutische kwaliteit en is 99,9 procent zuiver. Deze alcohol wordt ook wel isopropyl, Isopropanol, Isopropylalcohol IPA, dimethyl carbinol, schoonmaakalcohol of rubbing alcohol genoemd.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 04 feb 2022 17:08

Aha. Ja dus 👍

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 04 feb 2022 17:13

wasbeer2006 schreef: 04 feb 2022 16:01 mwa.... dat laat een laagje achter.
Ik zou echt remmenreiniger of alcohol gebruiken

Dat laagje is een beetje kleurstof. Doet niks tov van remmen en ik zie t trouwens niet. Is waarschijnlijk meteen weg, want ik veeg t ook weer droog. De rest van de oplossing is water. Dat zit er dan ook alleen zodat t niet drinkbaar lijkt. Als ik echt wil dan weet ik wel hoe ik er vanaf kom :lol: Echte remmenreiniger haalt dus te veel weg om vaak te doen, aceton is trouwens net zo effectief. Maar dan moet je wel inremmen. Isopropanol kan ook, is ook redelijk mild.

Gek genoeg is pure alcohol minder effectief in vettige dingen oplossen dan een +-70% oplossing. Je kan t overig gewoon nog iets verder verdunnen. Remmenreiniger is zo een product waar je eigenlijk vooral voor de fles betaalt. Zit ook een stuk minder in, groot deel is drijfgas....
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 feb 2022 20:15

Ja die spuitbussen gaan snel ja. Maar als je een doosje besteld betaal je nog geen 2 euro p/et en met een doosje doe ik 2 jaar.

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1053
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 04 feb 2022 20:22

leon1 schreef: 04 feb 2022 09:21
Rubik schreef: 03 feb 2022 18:43 Dat over die "resin laag van je blokken op je schijven" lees ik inderdaad op meerdere sites, heb ik altijd een merkwaardig verhaal gevonden. Dat zou inhouden dat je je schijven nooit mag ontvetten met remmenreiniger omdat de laag dan weg is. Volgens mij slaat dat nergens op.
En toch is het zo. Trickstuff heeft daar ooit een mooi artikel over geschreven. Als je een schijfrem onder een microscoop zou leggen dan zie je een klein berglandschap en dat vul je op met een laagje van jouw remblokken. Dan wordt de schijf vlak en heb je dus meer oppervlakte wat weer leidt tot meer remkracht. En dat merk je dus met inremmen als je remmen steeds sterker worden.

En ja, je moet remmen opnieuw inremmen na het ontvetten en reinigen.
Methode van Thestudent lijkt me een mooie, maar naar aanleiding hiervan toch nog even een vraag. Is de resin in remblokjes echt hars? Want dan zou je het nooit met een beetje zeep weg moeten krijgen.

Plaats reactie