Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15951
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 okt 2019 19:14

ric schreef: 03 okt 2019 18:50 ........Hebben jullie DE tip waarmee het beste/makkelijkste resultaat te halen is?
-caliper er wel/niet af halen?
-olie in trechter en 'pompen' en dan overtollige olie in zakje opvangen?
-volgens Shimano onder bepaalde hoek de remgreep positioneren?
Remblokken verwijderen en bleedblock in de plaats.
Caliper losmaken en er voor zorgen dat de nippel, waar de spuit op steekt, het laagste punt is
Je spuit ook loodrecht met de spuitmond naar boven zodat je de eventuele luchtbellen in de spuit "voor" de olie spuit.
Eens de olie in de trechter komt gewoon doorspuiten tot je spuit bijna leeg is en dan enkele keren de remhendel bedienen.
Daarna nippel vastdraaien en pas dan de spuit verwijderen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12637
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 okt 2019 10:34

Wat je ook nog kan doen, bij bv hope remmen zit er nog wel eens wat lucht op lastig plaatsen. Doorspuiten helpt dan soms niet, zeker met de achterrem en interne kabels is best lastig.

Ik trek de rem altijd een soort vacuum, dan krijg je ook een mooi hard gevoel.

Nu is dat bij Shimano wat lastig, maar spijt de olie er eerst in en zorg dat er iig wat in het reservoir zit, dan aan de spuit trekken, dan komt er meestal eerst lucht uit (als het erin zit. Dat een aantal keren herhalen.

Je kan ook de rem bovenaan eerst afspuiten dan gaan het beter. Let op dit is een klein beetje pro werk :-)

Kijk eens naar een filmpje van Sram HDR op GCN, daar moet het zelfs en gaat het makkelijker maar het principe is gelijk. Elke rem wordt hier fijner van vind ik veel harder aangrijpingspunt. Maar bijna niemand neemt de moeite om op deze manier je rem een klasse beter te maken.

https://www.youtube.com/watch?v=-_tGOPniwgo

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1532
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 04 okt 2019 17:02

Lcsmet schreef: 03 okt 2019 19:14
ric schreef: 03 okt 2019 18:50 ........Hebben jullie DE tip waarmee het beste/makkelijkste resultaat te halen is?
-caliper er wel/niet af halen?
-olie in trechter en 'pompen' en dan overtollige olie in zakje opvangen?
-volgens Shimano onder bepaalde hoek de remgreep positioneren?
Remblokken verwijderen en bleedblock in de plaats.
Caliper losmaken en er voor zorgen dat de nippel, waar de spuit op steekt, het laagste punt is
Je spuit ook loodrecht met de spuitmond naar boven zodat je de eventuele luchtbellen in de spuit "voor" de olie spuit.
Eens de olie in de trechter komt gewoon doorspuiten tot je spuit bijna leeg is en dan enkele keren de remhendel bedienen.
Daarna nippel vastdraaien en pas dan de spuit verwijderen.
Goede tips, ter verduidelijking van de laatste handeling, elke keer als je de remhendel dichtknijpt ontluchtingsnippel (op Caliper) open. Wanneer remhendel volledig is in geknepen deze daar houden. Ontluchtingsnippel dicht draaien en pas daarna remhendel loslaten. Enkele malen (3-5x) herhalen.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

R1Phrankey
Forum-lid
Berichten: 412
Lid geworden op: 14 aug 2011 19:22
Locatie: Roosendaal

R1Phrankey 04 okt 2019 19:28

Op die laatste manier heb ik vroeger meerdere malen de schijfremmen van mijn motor ontlucht (na staalomvlochten remleidingen te hebben geplaatst). Wat toen ook een truc was om de hendel wat harder te laten worden, was de rem een tijdje met ingeknepen hendel te laten staan, door de hendel vast te zetten met een ty-wrap aan je stuur.

De caliper loshalen en wat rond bewegen en met een schroevendraaier lichtjes er tegenaan tikken helpt ook niet om de luchtbelletjes te laten loskomen?
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline

Gebruikersavatar
bw75
Forum-lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 16 nov 2012 20:06

Gebruikersavatar bw75 04 okt 2019 21:14

ric schreef: 03 okt 2019 18:50
-de trechter op de remgreep gezet en deze horizontaal geplaatst. (fiets voorover gehangen in de werkstandaard).
Dan zal eventuele lucht juist richting de rem stromen en in ieder geval in de leiding blijven zitten. Het caliper ontluchtingspunt moet hoger dan de remleiding en de remklauw.

Kijk ook eens:
https://www.youtube.com/watch?v=nQ5Bnddm72E

Gebruikersavatar
ric
Forum-lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 09 aug 2007 00:21
Locatie: Nieuwkoop

Gebruikersavatar ric 04 okt 2019 21:54

Dank voor de tips!
Heb een bleed blokje op Ali besteld dus het duurt nog even voordat ik weer verder ga.

@bw75, caliper was zeker nog lager dan remgreep met trechter.
Maar zal hem volgende keer loshalen.
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

deoudegek
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 12 jun 2013 12:35

deoudegek 04 okt 2019 23:36

Ipv een bleedblok kan je ook een kunststof blokje,hardhouten blokje,metalen blokje gebruiken. Zolang het maar in de klauw past.,dik genoeg is om de zuigers (bijna) helemaal teruggedrukt te houden en de twee vlakken waar de zhigers tegenaan komen vlak en parallel zijn.

Gebruikersavatar
ric
Forum-lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 09 aug 2007 00:21
Locatie: Nieuwkoop

Gebruikersavatar ric 05 okt 2019 09:37

Kon zo snel niet iets vinden in de garage wat goed paste.
Bij Ali 1 euro nog wat :-)
Bleed setjes zijn daar ook te koop voor een schijntje
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1234
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 05 okt 2019 11:48

Vraag daarover, wat is de meerwaarde van zo'n dure Sram Pro bleed set tov een goedkoop setje uit China?
Afbeelding

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 05 okt 2019 12:13

JM_H schreef: 05 okt 2019 11:48 Vraag daarover, wat is de meerwaarde van zo'n dure Sram Pro bleed set tov een goedkoop setje uit China?
Geen

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15951
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 05 okt 2019 15:47

Die Sram Pro bleed set werkt wel heel erg goed.
Ik heb die 2 jaar geleden in de aanbieding, ik dacht iets meer dan 50 Euro, kunnen kopen bij een Duitse webshop.
Met deze set is bleeden echt een werkje van niets.
En je hebt voor een moderne fiets echt niet zoveel gereedschap meer nodig dat je direct wel iets goed kan aanschaffen. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Mitchel
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 nov 2016 10:58

Mitchel 14 okt 2019 00:52

Vandaag wilde ik de remblokken vervangen van mijn ultegra set. Schroefje wat de blokken op hun plaats houdt zit muurvast. Schroefkop is nu beschadigd.

Ingespoten met wd40 werkt ook niet. Elke keer als ik weer probeer gaat de schroefkop verder kapot. Iemand hier nog tips?

Plaats reactie