Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

1094
Forum-lid
Berichten: 1654
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 21 jan 2022 08:24

Ik zag bij het loshalen van mn remblok dat een van de zuigers wat uit lijkt te steken. Is dit normaal? Of moet ik deze terugduwen?



Heb tevens een foto van mn blokje toegevoegd, dit is wel versleten lijkt me toch
Bijlagen
040E5C46-E4CB-495E-9786-63B56671E7B2.jpeg
CD8CD7C5-96EE-4FE0-B1D0-44AE41C34772.jpeg
5DA2397A-D954-463A-AB4D-98D750913665.jpeg

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 21 jan 2022 08:41

Ja die zijn versleten. Steek ze even terug dan kan je ze veilig terugduwen voordat je de nieuwe monteert.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Janjan
Forum-lid
Berichten: 219
Lid geworden op: 09 jul 2020 21:06

Janjan 21 jan 2022 17:04

Als de zuigers ongelijkmatig naar buiten komen, zou ik ze sowieso grondig schoonmaken en daarna wat 'oefening' geven.
Bijgaand (tamelijk irritant) filmpje van ParkTool vond ik behulpzaam.

Overigens vind ik het terugduwen of tegenhouden van de zuigers veel gemakkelijker (en veiliger voor je zuiger) met een ordinaire kunststof bandenlichter dan met zo'n lomp stalen ding.

https://www.youtube.com/watch?v=vQXFFgRButo

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 22 jan 2022 08:12

Filmpje is inderdaad een beetje irritant maar echt alle nodige info is vermeld (ik gebruik de Parktool wel meer omdat ze altijd volledig zijn)

Zo'n lomp stalen ding gebruik je als de remblokken nog in de rem zitten, zijn de remblokken eruit dan altijd iets van kunststof gebruiken (zoals een bandenlichter)
Afbeelding

a_v
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 22 jan 2022 11:55

Ik heb vandaag zeer vakkundig mijn remklauw vern**kt. De moer waarmee je de remblokjes (enkelzijdig) bijstelt heb ik kapotgedraaid. Vraag me niet hoe.

Wat is nu de beste optie? Het gaat om een mechanische remklauw, Tektro MD-C510. Redelijk budgetspul dus. Vervangen, naar de fietsenmaker ermee, of...?

Dezelfde klauw kom ik zo snel alleen via Aliexpress tegen, en dat duurt me te lang. Zijn er alternatieven?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 22 jan 2022 12:33

Alternatief is zo ongeveer elke schijfremklauw voor mechanisch die op de markt is. Wel even opletten welke framemontage, flatmount of postmount.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

a_v
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 22 jan 2022 13:25

thestudent schreef: 22 jan 2022 12:33 Alternatief is zo ongeveer elke schijfremklauw voor mechanisch die op de markt is. Wel even opletten welke framemontage, flatmount of postmount.
Ik moet flatmount hebben. Maakt 140 of 160mm dan nog uit?

Heb je een tip? (prijs is belangrijker dan kwaliteit, het is een budgetwinterfiets)

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 22 jan 2022 13:53

Als het goed is maakt 140 of 160 dan niet uit. Om 160 te monteren heb je ook bij mechanische schijfremmen een adapter plaatje nodig. Ben verder niet zo thuis in mechanische schijfremwereld. Het moet wel blijven remmen en het liefst heel blijven.

Eventueel kan je een flatmount postmount adapter gebruiken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 22 jan 2022 15:26

TRP spyre is nu in een flatmount optie 85,-
avid BB7 of dergelijke zullen postmount zijn dus dan moet je met een adapter werken, een flatmount naar postmount adapter die heeft TRP of shimano vast wel beschikbaar.

Aesch
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 apr 2013 12:30

Aesch 23 jan 2022 08:45

a_v schreef: 22 jan 2022 11:55 Ik heb vandaag zeer vakkundig mijn remklauw vern**kt. De moer waarmee je de remblokjes (enkelzijdig) bijstelt heb ik kapotgedraaid. Vraag me niet hoe.

Wat is nu de beste optie? Het gaat om een mechanische remklauw, Tektro MD-C510. Redelijk budgetspul dus. Vervangen, naar de fietsenmaker ermee, of...?

Dezelfde klauw kom ik zo snel alleen via Aliexpress tegen, en dat duurt me te lang. Zijn er alternatieven?
Ik heb nog wel een mechanische remklauwen set van ZTTO liggen mocht je willen, project ging niet door dus ongebruikt.

jackflash
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 23 jan 2022 15:40

Mijn nieuwe fiets moet schijfremmen hebben, had ik me zo bedacht. Na rit vandaag met wat mannen van mijn clubje, toch weer aan twijfelen geslagen. Iemand met schijfremmen had lek, verwisselen band ging al niet lekker, maar het geklooi om het wiel in het frame te krijgen, vond ik wel een eye-opener (in negatieve zin). Wiel paste niet in 1x weer terug en de steekas kregen we er daarom niet goed in. Met hulp van 1 of 2 anderen, lukte het uiteindelijk, maar als ie alleen was geweest, was 'm dat niet gelukt denk ik zo. Ik vond het best veel gedoe, waardoor ik toch wel weer twijfel aan mijn idee om voor schijfremmen te gaan bij mijn nieuwe fiets. Daarnaast maakte ook iemand de opmerking om nooit in de rem te knijpen als het wiel eraf ligt, want dan kom je niet meer thuis. Klopt dat inderdaad? Toegegeven, het zijn niet de meest technische jongens waar ik mee fiets, maar het leek inderdaad niet heel makkelijk allemaal.

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 23 jan 2022 16:15

@jackflash Ik ga niet de discussie starten of schijfremmen beter zijn of niet. Ik ga je wel mijn recentelijk ervaring delen. Even qua achtergrond/eraring in fietsen: >600.000Km, veel in hooggebergte (onder 100-Cols tocht in 3 weken) Dolomieten Super de Sup een aantal malen etc. Veel in slecht en extreem slecht weer gereden. Altijd met velgremmen (Campa Chorus, Record en SuperRecord).

Met velgremmen nooit het gevoel gehad dat ik te weinig remvermogen had wat kwam door de remmen. Wel doordat je op smalle bandjes rijdt. Met regen en dus natte velen moet je net iets eerder beginnen met remmen om de waterfilm weg te remmen (1s)

Een maand geleden een gravel fiets (2e hands WiND) gekocht met mechanische schijfremmen (TRP Spyre). Tijdens de proefrit ben ik gaan twijfelen. Het remmen viel mij echt tegen. De koop dus wel door laten gaan. Als eerste de blokken ontvet en heel licht opgeschuurd. Het remmen gaat nu beter/goed, maar niet beter dan met mijn velgremmen. Natuurlijk....met hydro remmen gaat het remmen makkelijker en hoef je minder hard te knijpen om meer remvermogen te krijgen. Met zachtere blokken krijg je ook meer remvermogen.
Ik had de remmen redelijk strak afgesteld (de blokken net niet aanlopend), Met een eerste ritje met vochtigheid hoorde ik de de remmen direct aanlopen. Dus wat wijder afgesteld.

Met mijn velgremmen eigenlijk nooit de remblokken hoeven te vervangen. Op mijn meeste kilometers hier in NH hoef ik maar heel weinig te remmen. Maar in het hooggebergte is dat natuurlijk anders. Ik moet wel zo eerlijk zijn om te vermelden dat ik meerdere fietsen heb die allemaal bereden worden. De kilometers worden dus verdeeld. Ik heb de ervaring nog niet, maar volgens mijn moet ik voor de schijfremmen standaard reserve blokken meenemen onderweg.

Met deze nieuwe fiets ook mijn eerste ervaring met steekassen. Als mijn fiets netjes hangt in de werkplaats moet ik ook af en toe rommelen om de steekas er goed in te krijgen. Met snelspanners nooit last van gehad.

Op mijn racefiets heb ik totaal geen reden of behoefte om schijfremmen en steekassen te nemen. Een gravelbike heeft wel zo zijn argumenten (ruimte om een breede band tussen de remmen kwijt te kunnen) Ik geloof ook wel dat je je velgend spaart als je veel in het zand en blubber rijdt en dan geen velgremmen hebt.

Met hydro remmen moet je inderdaad niet je remmen inknijpen als het wiel er niet in zit. Er zijn tools voor om ze voor de zekerheid er tussen te steken als je wiel even verwijderd is. Met mechanische schijfremmen heb je dit risico niet.

Er zit ook wel een commerciele beweging in. Koop je nu een fiets met velgremmen dan wordt hij later wat lastiger verkoopbaar omdat iedereen......

Ik hoop dat je wat kan met mijn ervaring en overwegingen.

Plaats reactie