Het grote schijfremmentopic

Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1168
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06
Locatie: Tiel
Contact

Gebruikersavatar jwkeij 25 sep 2018 09:42

Ik ging van een carbon Giant/Sram Red non disc/carbon tubes wielen naar een frame van staal, Rival disc en een 32 spaaks alu wielset.

Van 6.5 tegenover 10.4 kg. En toch reed mijn eerste WiND vele malen beter!
Even om aan te geven dat gewicht lang niet alles zegt. Het is inderdaad maar wat je wilt.
Als je je keuze laat afhangen van het gewicht van 1 vol bidonnetje.... Moet je je maar aanmelden bij WeightWeenies. :lol:
WiND 42 - 2018

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 25370
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 sep 2018 12:33

jwkeij schreef:
25 sep 2018 09:42

Even om aan te geven dat gewicht lang niet alles zegt.
Hier ben ik het volledig mee eens. De veel lichtere S-works SL3 was voor mij brandhout vergeleken met de 500gr zwaardere Dogma. Dat was in alle opzichten de fijnere fiets, die SL3 heb ik met lelijk verlies verkocht.
De koffie loopt, veel sportiever wordt het niet vandaag

Gebruikersavatar
wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 5763
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

Gebruikersavatar wasbeer2006 25 sep 2018 12:48

Ik kom ongeveer op het zelfde Etap HDR is bij mij 442 gram zwaarder dan mijn mech red.
(de DA Di2 is 120 gram lichter dan etap HDR)

Het foil frame is 40 gram zwaarder dan een velgrem, de vork 10 gram lichter. Houden we +30 over.

Mijn vorige foil velgrem oud model was iets meer dan 500 gram lichter.

Mijn huidige weegt in lichtste confi met klimwielen 7.35kg en dan heb ik echt alles aangepakt. Tita bouten licht DA bracket. lichte steekassen etc. Wel met quarq en 28mm banden. Maargoed het foil frame weegt als basis frame, vork, zadelpen, stuurpen en balhoofd bijna 2100gram, een lichte addict disc 1600, maar die vond ik minder mooi, zeker in disc.

Maar zoals Daniel al aangeeft. Het is zo,n heerlijk fiets dat ik echt niet meer denk aan de 500gram.

Gebruikersavatar
SqueeZer
Forum-lid
Berichten: 1681
Lid geworden op: 04 aug 2016 22:51
Locatie: Sint-Eloois-Winkel

Gebruikersavatar SqueeZer 11 feb 2019 08:17

Mogelijk een domme vraag.

Kan ik een Tektro 140mm rotor (6 bolt - mechanisch) wiel zonder morren in een fiets uitgerust met hydraulische Ultegra ST-RS685 (centerlock ik geloof Icetech) plaatsen of zou ik echt andere rotors enz. moeten installeren?

En indien het mogelijk is zou het de remprestaties erg beinvloeden in negatieve zin of ...?

Reden van vragen is het feit dat ik de Ksyrium Disc wielen uit mijn Colnago wil overgooien naar mijn Cervelo C3

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22

Gebruikersavatar bartv 11 feb 2019 08:35

6-bout vs centerlock maakt geen verschil voor de positie van de remschijf. Dus zolang de schijf-diameter gelijk is moet je kunnen wisselen en hoef je geen andere remmen of rotors te kopen.
Wel kunnen er kleine verschillen zijn in de precieze positie van de schijf en zijn niet alle schijven precies even dik. Dus het kan wel zijn dan je na wisselen even de remmen opnieuw moet afstellen.

Gebruikersavatar
SqueeZer
Forum-lid
Berichten: 1681
Lid geworden op: 04 aug 2016 22:51
Locatie: Sint-Eloois-Winkel

Gebruikersavatar SqueeZer 11 feb 2019 09:35

merci voor de snelle respons bart.

Dikte zal dan vermoedelijk een item zijn maar ben al blij dat ik zonder veel problemen de QR adapters uit de wielen kan halen en ze in de andere fiets kan plaatsen zonder nieuwe disc's of casette te moeten steken.

Pollekes
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 okt 2014 20:30

Pollekes 11 feb 2019 20:14

De dikte van de schijven is geen probleem, want hydraulische schijfremmen zijn zelfstellend. Aleen even de blokken goed naar buiten duwen voordat je het nieuwe wiel erin zet.

Plaats van de schijven kan/zal wel wat afwijken, dus opnieuw centreren van de remklauwen is waarschijnlijk wel nodig.

NBHD
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 apr 2018 19:21

NBHD 25 feb 2019 11:15

Heeft iemand ooit zijn ultegra disc rotors vervangen door XTR rotors?

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 25 feb 2019 13:14

Niet Ultegra, wel Dura ace vervangen door XTR rotors. Die zijn aanmerkelijk beter. Maken minder lawaai en trekken minder snel krom. Werd wel geleverd met een borgmoer die je vast moet zetten met een bracket sleutel. Die heb ik niet gebruikt omdat deze wel akelig dicht langs mijn vorkpoot liep.
Afbeelding

NBHD
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 apr 2018 19:21

NBHD 25 feb 2019 13:39

Ah erg goed om te weten, ga maar eens een poging wagen. Thanks!

Gebruikersavatar
wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 5763
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

Gebruikersavatar wasbeer2006 25 feb 2019 14:10

apexrider schreef:
25 feb 2019 13:14
Niet Ultegra, wel Dura ace vervangen door XTR rotors. Die zijn aanmerkelijk beter. Maken minder lawaai en trekken minder snel krom. Werd wel geleverd met een borgmoer die je vast moet zetten met een bracket sleutel. Die heb ik niet gebruikt omdat deze wel akelig dicht langs mijn vorkpoot liep.
De lockring heeft te maken met de as. De lockring die je met cassette sleutel vastzet is tot assen van 12mm.
De lockring die je met bracketsleutel vast zet voor 15 en dikker.

Maar let op, naven met bv preload instellingen van de lagers kunnen ook problemen geven en dan heb je de lockring nodig met de grotere opening die je met bracketsleutel vastzet.

Bij mij gaat de ring nog geen mm langs mijn vork inderdaad, maargoed er zit op dat punt ook totaal geen flex, dus bang dat de ring de vork raakt hoef je niet te zijn.

Pieter79
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:58

Pieter79 11 mar 2019 20:06

Iemand ervaring met een bleedset van ali express? Is dat iets?
Of welke bleedset gebruiken jullie voor te ontluchten?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dieder en 9 gasten