Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 17 sep 2018 20:24

MarcFaFo schreef: 17 sep 2018 19:27 Wat ik mis in deze hele discussie is ervaring van mensen die met disc rijden of de tegenwerping zoals lawaai, veel onderhoud, zwaarder of duurder ook zo is.
Zijn er mensen die met schijfremmen rijden die hier een eerlijk antwoord op kunnen geven. Wat ik kan teruglezen is gefragmenteerd. Dus ben erg benieuwd.
Ik kan redelijk vergelijken, ik heb met beide groepsets gereden.
Op beide fietsen full carbon wielen, behalve in het hooggebergte reed ik met alu velgen op de fiets met velgremmen.
Sram Etap en Sram Etap Hrd
Discset is zwaarder, Sram Red Etap = 1960 gr, Etap Hrd = 2361 gr
Discset is duurder Sram Red Etap = 1975 Euro, Etap Hrd = 2284 Euro
Remmen met discs maakt heel af en toe, vooral als de baan vochtig is, erg veel lawaai. Even slepend remmen om alles droog te maken helpt. Als het blijft regenen valt het lawaai wel mee en als het droog is hoor je van de discs echt niets.
Disc onderhoud valt wel mee, Ontluchten gaat sneller dan nieuwe kabels steken, Sram heeft zo'n "snelontluchtingsysteem" waarbij je echt letterlijk op enkele minuten kan ontluchten. Nieuwe remblokken plaatsen duurt bij beide systemen even lang of kort, het is maar hoe je het bekijkt.
Tot zover de nadelen, het enorme voordeel is het gedoseerd en heel makkelijk kunnen remmen in alle omstandigheden. Remmen in natte omstandigheden op een carbon remrand was niet altijd even gemakkelijk.
Je kan met discs echt met 1 vinger remmen, ook in erg lange afdalingen. I juni kwam ik in de Pyreneeën beneden zonder stijve vingers, kramp in de handen.
Voor 2 jaar in de Alpen, met alu wielen, heb ik meermaals stijve vingers gehad door mijn remmen te moeten bedienen.

Er zullen zeker forumleden zijn die een veel betere afdalingsstijl hebben dan ik en waarbij het remgemak niet opweegt tegen bovengenoemde nadelen, dat kan maar voor mij maakt het bedieningsgemak en de remkracht in alle omstandigheden de nadelen ruimschoots goed.
Er zullen ook forumleden zijn die nooit in de regen rijden, dan stoppen remblokken op een carbon remrand meer dan voldoende af.


Maar iedereen moet vooral een fiets kopen met de groepset waar hij/zij zich goed mee voelt.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 17 sep 2018 21:41

Lcsmet schreef: 17 sep 2018 20:24
Ik kan redelijk vergelijken, ik heb met beide groepsets gereden.
Op beide fietsen full carbon wielen, behalve in het hooggebergte reed ik met alu velgen op de fiets met velgremmen.
Sram Etap en Sram Etap Hrd
Discset is zwaarder, Sram Red Etap = 1960 gr, Etap Hrd = 2361 gr
Discset is duurder Sram Red Etap = 1975 Euro, Etap Hrd = 2284 Euro
Remmen met discs maakt heel af en toe, vooral als de baan vochtig is, erg veel lawaai. Even slepend remmen om alles droog te maken helpt. Als het blijft regenen valt het lawaai wel mee en als het droog is hoor je van de discs echt niets.
Disc onderhoud valt wel mee, Ontluchten gaat sneller dan nieuwe kabels steken, Sram heeft zo'n "snelontluchtingsysteem" waarbij je echt letterlijk op enkele minuten kan ontluchten. Nieuwe remblokken plaatsen duurt bij beide systemen even lang of kort, het is maar hoe je het bekijkt.
Tot zover de nadelen, het enorme voordeel is het gedoseerd en heel makkelijk kunnen remmen in alle omstandigheden. Remmen in natte omstandigheden op een carbon remrand was niet altijd even gemakkelijk.
Je kan met discs echt met 1 vinger remmen, ook in erg lange afdalingen. I juni kwam ik in de Pyreneeën beneden zonder stijve vingers, kramp in de handen.
Voor 2 jaar in de Alpen, met alu wielen, heb ik meermaals stijve vingers gehad door mijn remmen te moeten bedienen.

Er zullen zeker forumleden zijn die een veel betere afdalingsstijl hebben dan ik en waarbij het remgemak niet opweegt tegen bovengenoemde nadelen, dat kan maar voor mij maakt het bedieningsgemak en de remkracht in alle omstandigheden de nadelen ruimschoots goed.
Er zullen ook forumleden zijn die nooit in de regen rijden, dan stoppen remblokken op een carbon remrand meer dan voldoende af.


Maar iedereen moet vooral een fiets kopen met de groepset waar hij/zij zich goed mee voelt.
Hartelijk dank Lcsmet. Ik wil geen wel niet discussie over bruikbaarheid enzo. Gewicht is idd duidelijk en een afweging. Mij gaat het vooral om veelvuldig onderhoud en piepende/aanlopende remmen. Ik word daar echt chagrijnig van. Maar mijn ervaring is met 10 jaar oude MTB XT HRD remmen.

Voor wat betreft je pijn aan de vingers. Daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Vooral als de afdaling lang is en er veel verkeer voor je zit.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

jo_spr
Forum-lid
Berichten: 276
Lid geworden op: 21 jul 2006 10:01

jo_spr 19 sep 2018 07:24

Op mijn fiets is standaard voor een 160 schijf en achter een 140. Ik dacht dat een 160 beter zou remmen. Waarom is deze dan niet op het achterwiel gemonteerd?

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 19 sep 2018 07:32

De grootste remkracht komt op het voorwiel, de achterrem is bedoeld om bij te remmen, dus de diameter voor is bepalend. Kijk maar naar sommige kleinere autos, schijfremmen voor en trommelremmen achter bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 sep 2018 08:23

jo_spr schreef: 19 sep 2018 07:24 Op mijn fiets is standaard voor een 160 schijf en achter een 140. Ik dacht dat een 160 beter zou remmen. Waarom is deze dan niet op het achterwiel gemonteerd?
Je optimale remkrachtverdeling ligt rond de 70-30 (voor-achter).
Less is bore

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 537
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 19 sep 2018 09:30

Ik ben me aan het oriënteren op een gravelracer. Niet te duur dus dan kom ik op mechanische schijfremmen. Ik lees her en der dat Spyre's dan de beste keuze zijn, maar heel wat interessante modellen komen met goedkopere (Promax, Hayes). Nu kom ik van een crosser met Avid Shorty's dus enerzijds denk ik dan dat elke schrijfrem dan al beter is, maar omdat de remmen 1 van de redenen zijn om naar iets anders te kijken wil ik natuurlijk niet van een koude kermis thuis komen. Heeft iemand hier ervaring met de goedkopere schijfremmen en hoe die zich verhouden tot mini v-brakes?

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 19 sep 2018 16:08

Ik heb een fiets gehad met oude cantilevers (jaren 80 spul) en een fiets met Hayes mx-5 mechanische schijfremmen die inmiddels een upgrade heeft gekregen naar Tektro Aries (nog steeds mechanisch).

Ik reed een factor 100 liever met de oude cantilevers die ik niet afgesteld kreeg dan de mx-5. De Aries hebben een redelijke remkracht, maar modulatie laat te wensen over en ik moet ze regelmatig opnieuw afstellen. Inmiddels op de mtb een set m315 hydraulische schijfstoppers gezet en dat is bijna onvergelijkbaar qua gemak en modulatie.

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 19 sep 2018 17:19

SqueeZer schreef: 19 sep 2018 07:46 +1 voor LCSmet

Zelfde ervaringen hier.

Ook gewoon betere doseerbaarheid en remeigenschappen met nat wegdek daar staat tegenover:

- Soms eens wat bijgeluid vooral bij nat of vuil Is dit alleen bij nat weer of ook droog weer?

- Prijs
- Looks maar dat is in the eye of the beholder .. persoonlijk vind ik het fantastisch qua uiterlijk op de ene fiets en op de andere passen velgremmen gewoon beter.
Daar ben ik het volledig met je eens

Grootste winst vind ik zelf voor iemand met redelijk wat gewicht en momentum maar vooral vanwege vingers die beginnende artrose hebben en vaak snel krampen hebben bij remmen in het afdalen .... het feit dat je met 1 vinger kan remmen en je eigenlijk nooit meer pijntjes hebt aan je handen.
Dat gevoel heb ik ook alleen niet een groot nadeel voor mij

Dat gezegd zijnde voor op het vlakke overweeg ik op dit moment een wat mindere endurance racefiets aankoop puur voor gewicht en dus met velgremmen.

Ik rijd overigens met + voor en nadelen:

- Ultegra hydraulische schijfremmen groepset
Verademing vooral voor de handjes,

Kan ik me voorstellen

- Campa Chorus velgremmen groepset.
Op droog wegdek vind ik deze soms zelfs net iets beter remmen dan de TRP mechanische schijfremmen, al bij al remt dit meer dan voldoende op droog en vlak wegdek, bij afdalingen kan ik wel eens wat krampen aan de vingers krijgen.

Heb ik ook en gelijke ervaring qua Campa remkracht

Sommige items zullen meer te maken hebben met mijn eigen fysiek en/of remtechniek, maar ik denk dat ik op het moment genoeg kilometers maak om voldoende ervaring met alle systemen te hebben.

Ochja nog 1 pluspunt.

Je bent de enigste op de lokale club met schijfremmen ... je bent de enigste op de lokale club met schijfremmen ... je bent ... j :lol: :mrgreen:

Helaas/Gelukkig bij mijn clubje rijden ze al schijfremmen . ;)
Thanks SqueeZer. Goede uitleg en prettig je mening en ervaringen te lezen :like:
Het lijkt erop dat schijfremmen tegenwoordig beter zijn en minder herrie maken tijdens droge ritten.
Ik blijf het een moeilijke beslissing vinden. Ik rijd zo'n 6k km/jr en daarvan omdat 4-6x per jaar in de Ardennen/Alpen 150-500km per keer. Wanneer ik dan afdaal merk ik wel dat goede remkracht mij vertrouwen geeft en dan zijn schijfremmen zeker wel lekker (als ze niet piepen ;) )Tijdens de vlakke ritten in NL rem ik "nauwelijks". Dus zijn schijven m.i. niet nodig. Voor de looks vind ik carbon velgen mooi maar heb ik alleen in de Ardennen ervaring mee. Dat waren trouwens Chinese hoepels. Het wisselen van Carbon naar Alu en weer terug vind ik weer een dingetje.

Je kan weinig met dit verhaal maar geeft een beetje weer waar het dilemma ligt.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 537
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 19 sep 2018 23:47

@Marxten: hydraulisch ken ik van de MTB en dan is idd het simpelste shimano setje al heel erg prima. Wat ik van de betere mechanische schijfremmen lees is niet zo dramatisch als jouw ervaring. En als ik zie hoe sommigen een zware stalen fiets over een parcours rijden dan moet je er toch wel vertrouwen in hebben: https://www.youtube.com/watch?v=qckyspOOhXg

@Door: de portemonnee iets meer open? Ik vind €300 of €400 op een fiets van €1000 wel wat meer dan iets...

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 20 sep 2018 07:13

SqueeZer schreef: 19 sep 2018 19:11 @MarcFao

Verder snap ik jouw dilemma ergens wel ik zit net aan de andere kant ervan nu ik gewicht begin te verliezen namelijk het volgende plan om 1 schijfrem fiets in te ruilen voor een velgrem fiets:

- De hydraulische disc brake fiets Cervelo .. schuift door en er een daily / vuil weer / gravel racer van maken waar ik ook eens de vlaamse ardennen enz. mee intrek
- De huidige daily (mechanische schijven) eruit + men huidige blauwe stalen met velgremmen
- Een wat meer pure racer met laag gewicht voor bij mooi weer trainen / club fietsen enz. op het vlakke tot maximum heuvelland (w-vl) genre van klim en daalwerk die de Colnago en Gios vervangt.

Of ...

_ Toch maar ff koppig die Colnago met mechanische schijven oprijden ..... en mij tevreden stellen met de stalen ....

Bijkomend probleem in mijn dilemma is overigens ook dat beide disc brake fietsen endurance fietsen zijn en ik fysiek redelijk wat progressie zien en al es het fiets gedeelte op mij neem bij team building triathlons met een groepje van het werk ..... meestal vlakke weg dus ...en dan is blijkbaar mijn zwaarste fiets (de stalen Gios) vanwege zijn geo nog de snelste ....

We zien wel succes met je keuze, persoonlijk overweeg ik reorganisatie en n+1 als oplossing (eigenlijk n-1 want 2 eruit 1 erin)
Wel goed te lezen dat je hydraul;ische remmen fiets geen geluid maakt bij droogweer en tijdens het remmen. Mooie fiets trouwens je Cervelo.

Wat me eigenlijk triggered aan je verhaal is dat je vanwege voortgang in je lichamelijke conditie/gesteldheid opzoek bent naar een fiets met meer race geometrie maar dan geen schijfremmen overweegt. Ik begrijp dat wanneer je kilo's kwijt raakt je ook gaat kijken naar een fiets die daar bij past ;). Maar waarom geen schijfremmen op de fiets met een meer race geometire? Hoe zie je gewicht tov presatie?
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 20 sep 2018 16:32

klaastuin schreef: 19 sep 2018 23:47 @Marxten: hydraulisch ken ik van de MTB en dan is idd het simpelste shimano setje al heel erg prima. Wat ik van de betere mechanische schijfremmen lees is niet zo dramatisch als jouw ervaring. En als ik zie hoe sommigen een zware stalen fiets over een parcours rijden dan moet je er toch wel vertrouwen in hebben: https://www.youtube.com/watch?v=qckyspOOhXg
Ja, de Hayes mx-5 werden enige keren als slechtste getest en de Aries, hoewel een stuk beter, waren met 50 euro voor 2 ook niet de duurste. Inmiddels zou ik op die fiets ook hydraulisch willen zetten, maar daar wacht ik nog maar ff mee.

keesh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 21 sep 2018 11:45

Iemand er een gevoel bij hoeveel je aan remkracht inboet bij verwisseling van een 160 [mm] schijf naar een 140 [mm]? Ik ben in de markt voor een nieuwe racefiets, wil graag investeren in schijfremmen (toekomst denk ik :)), maar ben bang dat de remkracht van een 160 [mm] schijf te fors wordt (ondanks de doseerbaarheid). Iemand?

Verder zie ik dat bij racefietsen de remklauw meestal met een adapter gemonteerd zit, zodat je bijvoorbeeld ook 140 mm schijven kunt gebruiken? Zoals deze: https://www.canyon.com/nl/road/endurac ... -8-0.html

Plaats reactie