Het grote schijfremmentopic

Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
khoidra
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 mar 2016 14:07

khoidra 27 nov 2017 19:39

Even een vraagje. Cannondale is zo vriendelijk geweest om bij de Caad12 vooraan een postmount rem te voorzien en achteraan een flatmount. Nu zou ik toch graag vooraan een flatmount rem monteren... Standaard zijn er geen adapters beschikbaar hiervoor. Zijn er nog andere opties? Iets (laten) fabriceren zoals in deze foto? Op zoek gaan naar een andere/budgetvriendelijke vork (al zijn de meeste wel voor steekas en de Caad12 heeft QR)? Of zou een carbonhersteller de standaardvork kunnen omtoveren/aanpassen?

Ticlimax
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 jul 2013 09:15

Ticlimax 27 nov 2017 20:13

Lijkt me wel veel werk, enkel voor de esthetiek. Ik zou persoonlijk gewoon een post mount rem gebruiken.

pryt
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 jul 2009 02:24

pryt 07 dec 2017 10:08

Ik heb twee vragen voor medefietsers (met de gekende Shimano R785 schijfremmen):

1/ Heeft er iemand goede ervaring met 'niet'-Shimano-remblokjes? Mijn originele remblokjes zijn bijna weggesleten en 't wordt tijd om nieuwe te steken. Alleen vind ik van Shimano (met vin) wel érg duur. Op Aliexpress vind ik er wel, maar ik twijfel aan de kwaliteit. Iemand al goede remblokjes gevonden?

2/ Ik heb erg veel 'travel' in mijn remhendels, alvorens ze echt beginnen bijten in mijn rotor (en dus beginnen remmen). Iemand dit ook gehad en ervaring met het verhelpen? Ik hoor twee pistes online: Ofwel de remmen 'bloeden' met een dunnere blok tussen (geen 10mm, maar eerder 9 mm) - ofwel blijkbaar je wiel eruit halen en dan een of twee keer remmen om zo de pistons (standaard) wat dichter te duwen. Klinkt één van beide oplossingen als ok volgens jullie?

Gebruikersavatar
Nee_Nee
Forum-lid
Berichten: 2506
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23
Locatie: Vaticaan
Contact

Gebruikersavatar Nee_Nee 07 dec 2017 10:23

Aan een paar remblokken van Aliexpress kun je je geen buil vallen. Gewoon een keer uitproberen,
Impossibile girare in bici in Olanda! Troppo vento!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 21874
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 dec 2017 11:55

pryt schreef:
07 dec 2017 10:08
d ik er wel, maar ik twijfel aan de kwaliteit. Iemand al goede remblokjes gevonden?

2/ Ik heb erg veel 'travel' in mijn remhendels, alvorens ze echt beginnen bijten in mijn rotor (en dus beginnen remmen). Iemand dit ook gehad en ervaring met het verhelpen? Ik hoor twee pistes online: Ofwel de remmen 'bloeden' met een dunnere blok tussen (geen 10mm, maar eerder 9 mm) - ofwel blijkbaar je wiel eruit halen en dan een of twee keer remmen om zo de pistons (standaard) wat dichter te duwen. Klinkt één van beide oplossingen als ok volgens jullie?
Als het goed is zijn ze zelfstellend en werkt bleeden niet; genoeg olie = genoeg. Ook remmen zonder schijf er tussen werkt maar 2x knijpen en dan zijn ze weer terug afgesteld.
Eerste zoekterm op google leverde al een goed antwoord: https://www.youtube.com/watch?v=Av7sRUUJtWU

Mitchel
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 05 nov 2016 10:58

Mitchel 07 dec 2017 22:31

pryt schreef:
07 dec 2017 10:08

1/ Heeft er iemand goede ervaring met 'niet'-Shimano-remblokjes? Mijn originele remblokjes zijn bijna weggesleten en 't wordt tijd om nieuwe te steken. Alleen vind ik van Shimano (met vin) wel érg duur. Op Aliexpress vind ik er wel, maar ik twijfel aan de kwaliteit. Iemand al goede remblokjes gevonden?
Ik ben goed te spreken over die van bbb.

Heb trouwens in een aanbieding laatst een partij shimano blokken gekocht zonder vinnen en die remmen net zo goed als met vinnen.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 809
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 08 dec 2017 08:21

Dat laatste kan ik beamen. Met 80kg toch geen lichtgewicht, heb ik ook remblokken zonder vinnen gestoken. Dit jaar meerdrere afdalingen op hoge snelhei dgedaan in het gebied van iseran, roseland, saintbernard etc en nergens gemerkt dat de remkracht niet voldoende was door oververhitting.
Voor mij dus geen 20euro kostende setjes met vinnen meer, maar de standaard shimano blokken.

ddetaey
Forum-lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:55

ddetaey 08 dec 2017 08:34

Bovendien blijken bij mij de vinnen de grote boosdoener te zijn voor het krijsen/gillen van mijn schijfremmen in de regen. Heb nu ook de Shimano blokken zonder vinnen, en een eerste testrit bij nat wegdek viel positief uit. Weliswaar niet in een echte regenbui, dus nog even afwachten vooraleer definitief oordeel te vormen.
Dirk

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 21874
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 dec 2017 17:00

Vinnen hebben absoluut niets met geluid te maken.

pryt
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 jul 2009 02:24

pryt 10 dec 2017 19:03

Ik heb dit weekend volgend setje remblokjes besteld. Ik zal over 2-3tal maanden mijn bevindingen hier eens achterlaten.

deoudegek
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 12 jun 2013 12:35

deoudegek 10 dec 2017 21:32

daniel1975 schreef:
07 dec 2017 11:55
pryt schreef:
07 dec 2017 10:08
d ik er wel, maar ik twijfel aan de kwaliteit. Iemand al goede remblokjes gevonden?

2/ Ik heb erg veel 'travel' in mijn remhendels, alvorens ze echt beginnen bijten in mijn rotor (en dus beginnen remmen). Iemand dit ook gehad en ervaring met het verhelpen? Ik hoor twee pistes online: Ofwel de remmen 'bloeden' met een dunnere blok tussen (geen 10mm, maar eerder 9 mm) - ofwel blijkbaar je wiel eruit halen en dan een of twee keer remmen om zo de pistons (standaard) wat dichter te duwen. Klinkt één van beide oplossingen als ok volgens jullie?
Als het goed is zijn ze zelfstellend en werkt bleeden niet; genoeg olie = genoeg. Ook remmen zonder schijf er tussen werkt maar 2x knijpen en dan zijn ze weer terug afgesteld.
Eerste zoekterm op google leverde al een goed antwoord: https://www.youtube.com/watch?v=Av7sRUUJtWU
Op het filmpje valt wel het een en ander aan te merken.
Remklauwen centreren doe je niet zo. Apart is dat de 2e hack handelt over klemmende zuigertje. Als je Remklauwen centreert met de aangegeven (slechte)methode zou je als eerste de zuigers gangbaar moeten maken.
Bij remmen ontluchten gebruik je een bleedblock. Zo voorkom je dat bij vervangen van de remblokken er teveel vloeistof in het reservoir zit ( je krijgt de blokken er niet tussen en/of je moet weer bleeden.)

Bij teveel travel zou mijn oplossing zijn:
Wiel controleren. Lagerspeling ? Zo ja eerst oplossen. Zo niet:
Wiel eruit, blokken eruit.
Blokken versleten? Weg ermee.
Remzuigers stukje naar buiten drukken klauwtje schoonmaken ( deel 2 van het filmpje)
Zuigers helemaal in klauwtje drukken, blokken en wiel monteren. Aantal keren remhandel inknijpen totdat handel "hard" is. Klaar.
Als je remmen ontlucht ( ik zou niet weten waarom als je geen lek hebt) op de manier van het filmpje dan:
Wiel eruit en bleedblock monteren, of
Beter wiel eruit, blokken eruit, met een paar slagen zuigers naar buiten drukken ( zie filmpje) en weer terug drukken. Aantal keren doen, daarna bleedblock monteren, remhandel inknijpen totdat handel hard is. Daarna extra reservoirs demonteren blokken en wiel monteren.
Laatst gewijzigd door deoudegek op 10 dec 2017 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 21874
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 10 dec 2017 21:51

Ik heb filmpje ook niet helemaal gekeken haha.
Mijn punt tussen de regels door: er is zoveel onzinnig gelul over schijfremmen dat dat voor alle a-techneuten al een reden zou moeten zijn om ze niet te kopen. Beetje goed zoeken of een handleiding lezen is voor velen al teveel moeite.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten