Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 25 jul 2017 23:28

Lcsmet schreef: 10 jul 2017 23:08 Remleidingen hebben niet zo veel te lijden als de remschijven. :-)
Graag gedaan.
Dus je denkt dat ik niet weet hoe je paasij schreift?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
bontempi
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 23 okt 2005 21:40

Gebruikersavatar bontempi 26 jul 2017 08:11

Karl66 schreef: 25 jul 2017 22:42 De KNWU staat schijfremmen niet toe tijdens wedstrijden: http://www.wielerflits.nl/nieuws/283875 ... staan.html
Was al het hele jaar in KNWU wedstrijden, niets nieuws dus.

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 26 jul 2017 12:38

Klopt. Vorig jaar ook al dacht ik.
Maak joe woar

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 26 jul 2017 13:50

Vanmorgen besluit genomen ik ga andere remmen proberen. Heb nu de Shimano R785, maar ben er klaar mee. Vanmorgen geen drup regen maar wel natte asfalt weg. Van de 20km woon-werk heb ik mijn remmen 16 km gehoord. Dit alleen dus, doordat de weg nat was. Heb de remmen nu zelf een keer of 4 gesteld en al door 4 verschillende monteurs (met echt wel wat kunde en ervaring) zijn de gesteld. Het lukt gewoon niet om ze zo af te stellen dat ze geen herrie maken, ook als is de weg maar gedeeltelijk nat.

Hoor goede geluiden over de HopeRX4 calipers, denk dat ik die maar eens ga proberen. Veel meer stel mogelijkheden en hoor dat deze duidelijk wat verder open staan, zonder dat dit erg vervelend wordt bij het remmen. Gelukkig vind ik ze nog mooier ook, als zal ik velgremmen altijd mooier blijven vinden.

Iemand hier al ervaringen met de RX4's? of andere tips?
Ach, ik zeg ook maar wat

Pollekes
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 13 okt 2014 20:30

Pollekes 26 jul 2017 17:37

Aan hydraulische calipers is helemaal niets te stellen.
Het ontwerp van de seal, bepaalt hoever de zuigers terugtrekken na het lostaten van de rem.
Bij shimano calipers (mits correct uitgelijnd en ontlucht) is de speling tussen remblok en schijf aan beide zijden zo'n o,4mm.

Dus correct ontluchten, met bleedblok ertussen, dan de calipers, zonder blokken erin, netjes uitlijnen op de schijven (Hope heeft daar een goed filmpje van). daarna de blokken er weer in en karren maar.

Over het algemeen zijn Shimano remmen de meest probleemloze die je kunt vinden met ook nog de meeste clearance tussen blok en schijf.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 26 jul 2017 18:22

Ik constateer enigszins afwijkende berichten over Shimano schijfremmen...... :lol:
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 jul 2017 18:27

Ik heb heel wat ervaring met shimano schijfremmen en ondanks dat ik geen fan van die hengelaars ben moet ik eerlijk toegeven dat hun atb schijfremmen echt probleem- en (vrijwel)geluidsloos zijn. Ook meer clearance dan bijv Avid.
Less is bore

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 27 jul 2017 10:45

Pollekes schreef: 26 jul 2017 17:37 Aan hydraulische calipers is helemaal niets te stellen.
Het is maar wat je onder stellen verstaat, bij de Hope remmen kun je met ringetjes van verschillende dikte de slag wel degelijk instellen.

Dat anderen er probleemloos mee rijden heb ik ook begrepen. Wel blijken veel mensen niet te fietsen als het nat is, waardoor te mijn probleem niet tegen komen. Mijn remmen zijn door 4 verschillende monteurs ontlucht en opnieuw afgesteld en het probleem blijft. Twee van de monteurs hebben toevallig hetzelfde gezegd, het lijkt wel of de remmen het frame en de schijven op een of andere manier hier niet bij elkaar passen.

Het is mijn woon-werk fiets en die gebruik ik iedere dag. Dus ook relatief vaak bij nat wegdek. Verschillende remblokken geprobeerd (al 5 verschillende zowel organisch als gesinterd) En naast zelf proberen ook al 4 echt wel kundige monteurs laten ontluchten en afstellen. Probleem blijft, natte weg aanlopen remmen, met bijbehorend, voor mij zeer storend geluid. Op droge weg overigens geen problemen.

Iemand hier ervaringen met deze Hope remmen voor op de weg?
Of een andere gouden tip?
Ach, ik zeg ook maar wat

delsol
Forum-lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 24 jul 2005 20:31

delsol 27 jul 2017 18:11

Ik heb de Hope calipers sinds kort in gebruik.
Het verschil is er meer clearence en betere modulatie .
Alleen het ontluchten vergt meer tijd.
Er zijn lui die Saint of Zee calipers gebruiken voor betere clearence en modulatie.

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 27 jul 2017 19:04

Bij onze mtb's lopen ze ook na een tijdje altijd wel wat aan.
Ongeacht of het een Magura, Deore, of net nieuwe xtr is.
Uiteindelijk "zweven" beide zuigers, dus lijkt me dat ook logisch.
Heb je een stevigere schijf (auto of motor) zul je dat minder snel hebben.
Hoewel ze bij een auto of motor altijd wel licht aan lopen.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 28 jul 2017 11:20

thnxs delsol, goed om te horen van de Hope Calipers. Ik zal een kijken naar Saint en Zee, hij dat past op een Diverge.
Ach, ik zeg ook maar wat

Pollekes
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 13 okt 2014 20:30

Pollekes 28 jul 2017 21:36

ophetkantje schreef: 26 jul 2017 13:50

Hoor goede geluiden over de HopeRX4 calipers, denk dat ik die maar eens ga proberen. Veel meer stel mogelijkheden en hoor dat deze duidelijk wat verder open staan, zonder dat dit erg vervelend wordt bij het remmen. Gelukkig vind ik ze nog mooier ook, als zal ik velgremmen altijd mooier blijven vinden.

Iemand hier al ervaringen met de RX4's? of andere tips?
Ik heb de exploded views en installatie instructies er op nagekeken, maar er is (zoals ik al verwacht had) geen enkele stelmogelijkheid in de caliper,

Heeft 1 van de 4 "deskundige" monteurs je dat soms verteld ?

Wel aan te raden is, om de aanlegvlakken op je frame en vork door een echte deskundige te laten vlakken, zodat je calipers netje paralel staan met schijven,

Dat schijfremmen in de modder wat gaan slepen is niet te vermijden, maar met regen horen ze netjes vrij te blijven lopen.

Plaats reactie