Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Met welke verlichting de winter in?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 nov 2006 19:54

Ik heb alles over zelbouw verlichting naar het volgende topic verplaatst om het allemaal een beetje overzichtelijk te houden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wfvn
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 sep 2006 21:44

wfvn 06 nov 2006 22:36

Ik heb vanavond een mooie lamp gezien: de InoLED20. Het betreft een 3W Luxeon lamp met goede spiegel die de bundel een scherpe rand geeft tussen licht en donker waardoor tegenliggers niet verblind worden. De elektronica maakt de lamp geschikt voor 6 tot 14 volt gelijk en wisselspanning voor zover ik begrepen heb. Die lamp gebruikt betrekkelijk weinig energie maar geeft een enorme bak licht.
Mocht je liever halogeen gebruiken, ik heb goede ervaringen met de Lumotec Oval. Deze lamp heeft een zeer mooie lichtbundel en weet het licht van het halogeenlampje goed te benutten. Ook mooi is het standlicht welke nog enige tijd blijft branden als je stil staat.

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 07 nov 2006 13:49

Die InoLED20 is een mooie en heldere (20 Lux) maar erg dure oplossing, zag ik. 90 euri voor de lamp alleen. Daar komt dan nog een batterij bij...

Die Lumotec is een halogeenlamp voor combinatie met een (naaf)dynamo. Dat valt af, want ik zoek echt een met batterijen. Die lamp zal vast wel op een batterij werken, maar dan heb je weer een duur pack nodig.

Hmm, ik zoek toch iets betaalbaarders.

Misschien toch maar even wachten tot er wat meer fabrikanten met iets moois komen.

Aan de andere kant is het zelf bouwen (nou ja, in elkaar flanzen...) van een geschikte batterij-pack ook wel een idee. Maar waar haal je de onderdelen? Moet er een speciale oplader komen?
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

plakker
Forum-lid
Berichten: 293
Lid geworden op: 09 nov 2005 23:14

plakker 07 nov 2006 21:00

Ik ga een dezer dagen een Dinotte 'ultra 5 lithium' bestellen; heb erg goede reviews en commentaren op forums gelezen over de verschillende modellen die gebruik maken van Luxeon LED's.
Niet zo veel licht als HID maar ruim voldoende( 120 lumens) om in het pikkedonker je weg of singletrack te vervolgen.

 
   

refie
Forum-lid
Berichten: 572
Lid geworden op: 23 jan 2006 09:52

refie 08 nov 2006 09:41

ben altijd wel benieuwd naar jou verhaal, dus als je de verlichting ontvangen hebt, posten maar!
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic

plakker
Forum-lid
Berichten: 293
Lid geworden op: 09 nov 2005 23:14

plakker 08 nov 2006 10:58

Quoten: Origineel geplaatst door Refie op 08 November 2006

ben altijd wel benieuwd naar jou verhaal, dus als je de verlichting ontvangen hebt, posten maar!


Zal ik doen.
Hier al vast wat reviews in het engels:
http://www.mtbr.com/reviews/Lights/product_127190.shtml
http://www.mtbr.com/reviews/Lights/product_127188.shtml
een review overzicht van heel veel fietsverlichting:
http://www.mtbr.com/reviews/Lights/

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 08 nov 2006 14:15

Aiai, ik zie dat die diNotte maar liefst 300$ kost. That's an awful lot of money!

Gisteren zag ik bij mijn FM een Cateye HL-EL 530. Die geeft 1500 lumen (candelpower) met één power led. Dat is, meen ik, hetzelfde als 15 lux.
Ik heb geen idee welk merk led erin zit. Waarschijnlijk een luxeon? Wel heeft deze lamp de Opticube lens van Cateye die het licht bundelt.

De prijs daarvan is 54€. Dat is dan nog een aardig bedrag...

Hoe de lamp in de praktijk is weet ik niet, want ik kon hem niet uitproberen.

Heeft iemand ervaring met deze Cateye 530 ???
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 nov 2006 15:15

1500 Candelpower is absoluut geen 1500 lumen!
Die Cateye heeft een luxeon led van 1 watt, die andere lamp eentje van 5 Watt. Een 5 watt luxeon spuugt 120 lumen uit, waarbij een standaard 1 watt niet verder komt dan 33 lumen.
Of te wel de 2 lampjes zijn totaal onvergelijkbaar, met die Cateye kan je zelf nog nauwlijks wat van de weg zien. De cateye werkt met goedkope AA's ipv dure Lithium ion's die een veel hogere capaciteit hebben.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 08 nov 2006 15:53

Even gegoogled.

Candlepower = candela = lumen.
Lux = lumen / m2 ingestraald oppervlak.

Afhankelijk van de grootte van het oppervlak waar het door de led geproduceerde licht op valt zal de lux-waarde veranderen.
Doordat Cateye een sterk concentrerende lens/spiegel gebruikt, kan ook de lux-waarde dus best wel hoog worden.

Een vrij stralende led zal inderdaad het fietspad niet verlichten. Maar, een sterk gefocuste led zal dat mogelijk wel kunnen doen.

Helaas is de beschikbare informatie niet voldoende om dat alles te achterhalen.

Ligt hier niet een taak van Fiets om eens een uitgebreide test uit te voeren? (hint, hint)

Trouwens, die lumen waarden van een 1 W led stammen uit 2003, waarbij de led continu wordt gevoed. Is de mogelijkheid ondertussen al gekregen om leds gepulst te voeden? Geldt die 33 lumen-regel nog steeds?
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 nov 2006 16:13

Je hebt tegenwoordig ook al 1 watt led's die 60 lumen uitspugen.
Ik ben benieuwd wat je google bron is, want dat klopt echt niet. Een gloeilamp van 100 watt geeft bijv "maar" 1000 lumen. Een standaard 5 Watt luxeon led 120 lumen. En jij denkt dus dat dat Cateye lampje meer dan 10 keer zoveel licht geeft als een 5 Watt led en 1,5 keer zoveel als een 100 watt gloeilamp.
candela = lumen per sterradiaal [cd]
lux = lumen per m2 [lx]
http://www.electro-optical.com/whitepapers/candela.htm
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

plakker
Forum-lid
Berichten: 293
Lid geworden op: 09 nov 2005 23:14

plakker 08 nov 2006 20:29

Quoten: Origineel geplaatst door borgmonster op 08 November 2006

Aiai, ik zie dat die diNotte maar liefst 300$ kost. That's an awful lot of money!



o.k. , dan praat je meteen over het duurste enkelvoudige model; het basis model begint al bij $120 ( nog steeds een hoop geld)
http://www.dinottelighting.com/ProductLines.htm

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 nov 2006 21:14

Tja maar die geeft ook maar de helft van het licht van z'n grote broer en op die AA'tjes ipv Lithium.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie