Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Met welke verlichting de winter in?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 jan 2007 18:26

Als ik nu nog een Hid lamp zou kopen dan zou ik een Trailtech kopen bij bijv Batteryspace:
http://www.batteryspace.com/index.asp?P ... rodID=1393
Zelf een lithium-ion accu in elkaar flansen en je hebt een schitterende lamp. Enige nadeel ten op zichte van de M5 is dat deze helemaal niet dimbaar is. Ik vind een groot nadeel aan de M5 dat de accu geintegreerd zit. Als de accu niet geintegreerd is kan je er tenminste een accu naar wens bij gebruiken die genoeg capaciteit heeft voor jouw doel.
Met Li-ion accu's wil ik altijd wel helpen. Als ik er over een maand of wat iig 1 voor mezelf moet maken zal ik wel foto's maken en een soort van How to posten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

refie
Forum-lid
Berichten: 572
Lid geworden op: 23 jan 2006 09:52

refie 04 jan 2007 23:50

Mischien kan ik je nog beter helpen aan lion accu's ....
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 jan 2007 00:00

18650 2350 mAh van Panasonic voor €5 euro stuk, gloednieuw natuurlijk. Als je betere weet te vinden ben ik benieuwd. De 2600 mAh kosten iets van 2 euro stuk meer, maar dat vind ik beetje extra capaciteit niet waard.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

refie
Forum-lid
Berichten: 572
Lid geworden op: 23 jan 2006 09:52

refie 05 jan 2007 09:54

gisteren avond was mijn antwoord wat bondig. De M5 is redelijk geprijsd. Verder vind ik 's avonds 2 tot 3 uur meer als voldoende.
Je zegt "als je nog een" je hebt er dus al een? Of bedoel je dat je meer heil ziet in LED/Luxeon?
Wat betreft de accu's ik ga batterijen ceesie even mailen...
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 jan 2007 13:00

Ik ben voor mezelf aan het kijken naar een setje lampen waar goed veel licht vanaf komt omdat ik een 24 uurs mtb marathon wel wil rijden. Het makkelijkste voor mij zou die Trailtech 13 Watt Hid zijn. Maar aan Hid zitten de nodige nadelen, het lampje zelf kost 85 dollar op te vervangen, het lampje heeft zeker niet het eeuwige leven, Hid's zijn nauwlijks dimbaar. De nieuwe hoog vermogens Led's van Cree en Seoul Semiconductor geven meer lichtopbrengst per watt, ze zijn volledig dimbaar, als ze in een goede lamp zitten gaan ze jarenlang mee. Probleem met deze nieuwe led's is dat het nog wel even zal duren voordat ze in fietslampen op de markt komen en dat de prijzen extreem zullen zijn, zeker als ik zie wat er nu al voor een vreselijke bedragen worden gevraagd.
De verwachting is dat de Led's over een goed jaar weer zover verbeterd zijn dat ze bij een zelfde vermogen 1,5 keer zoveel licht als nu zouden geven. Op dat moment is het echt over met de 10 Watt hids, want dan kan je net zoveel licht krijgen met 2 led's die minder vermogen opnemen. Voordat 24 en 30 Watt HID's achterhaald worden door Led's zal zeker wel weer een jaar langer gaan duren.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

refie
Forum-lid
Berichten: 572
Lid geworden op: 23 jan 2006 09:52

refie 05 jan 2007 13:42

Zoals ik eerder op dit forum gemeld heb, heeft een collega een paar extra Welch-Allyn HIDs besteld. als er iemand nog intresse heeft laat het maar horen.
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 jan 2007 12:01

Misschien dat de 24 en 30 Watt Hid's al eerder technisch achterhaald zijn dan LED's als dat ik hierboven voorspelden. Edison uit Taiwan heeft namelijk power packages (meerdere dye's in 1 package) aangekondigd die tot 100 Watt gaan en 60 lumen per watt aan licht geven. Er komen ook kleinere versies.
Verder hebben ze een 250 lumen single chip package aangekondigd ook voor dit jaar, die zal naar aller waarschijnlijkheid ook gebruik maken van de Cree dye.
Verder nog heeft Philips iedereen uitgekocht bij Lumileds waardoor ze het nu voor de volle 100 in handen hebben. Dus ik verwacht in een maand of wat ook wel weer dat er een opvolger voor de Luxeon K2 komt, want bij Philips zijn ze ook niet achtelijk.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 13 okt 2008 17:24

Pff! Vorig jaar had ik een of ander duidelijk niet voldoenend setje (veel te weinig licht, durfde niet volluit te fietsen als het donker was). Maar hier staan zoveel opties dat ik nauwelijk kan kiezen. :S

Wat ik zoek:
- Goede lichtopbrengst (vergelijkbaar met brommer o.i.d.)
- Accu (wil gewoon thuis handel op het lichtnet kunnen aansluiten, geen gedoe met batterijen)
- Maximaal 200 euro (het moet wel leuk blijven)
- Kant en klaar (ben zóó onhandig)

Wie helpt?

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 14 okt 2008 13:07

Ik reed met de cateye 530 en nog wat hulp lampjes. Dat ging wel maar was het niet. 'n helder rondje van 'n meter doorsnee 'n paar meter voor je fiets + beetje strooilicht is niet echt ontspannen kijken.

Sinds 'n paar weken heb ik een dynamohub, de shimano DH-2N80 met open pro velg en dt spaken. Kosten wiel 150€ incl verzenden. Als lichtbron de de Busch & Muller lumotec IQ fly met schakelaar. 44€ in Germania.

Ga je 'n uurtje trainen in het donker dan is dit niet nodig. Echter als je regelmatig langere ritten in het donker maakt, 3 a 4 uur of zelfs complete nachtritten zoals ik dan is er dus geen enkele noodzaak meer om je druk te maken of je accus/batterijtjes het houden.

De lichtopbrengst is in vergelijk met m'n oude setup enorm. 4 meter breed, ongeveer 40 meter lang. Begint 2 meter voor de fiets. 'n voorbeelplaatje: http://www.peterwhitecycles.com/headlights.asp kijk bij de IQ FLY.

Het is niet alleen een kwestie van 'n zware led maar ook hoe het licht gebundeld wordt. 'n normale helmlamp is als hoofdlamp op de weg niet zo handig omdat die in de ronte schijnt en je iedereen verblindt. Daar waar je het licht nodig hebt, op de weg dus, schijnt niet meer dan hetgeen de lucht in schijnt.

Er is nu ook nieuwe uitvoering, de cyo van B+M maar ik heb daar nog geen ervaring mee.

De naafdynamo is verder een prima naaf. Let wel, de oudere types hebben veel meer weerstand. Deze nieuwe naaf is gelijk of beter aan de SON. Wat ik ook doe, ik ben niet in staat om meer/minder weerstand te ontdekken met wel/geen licht. Als je 'm in je hand draait of met de vork opgetilt voel je weerstand. Eenmaal aan het fietsen voel je er helemaal niets van. ( 3T vork op de Cervelo SLC). Iemand schreef ergens iets over 'n trilling als je rijdt maar ik denk dat die persoon er niet echt mee gereden heeft. Hoogstens 'n keer de vork opgetilt en het wiel laten draaien. Ik heb er inmiddels > 1000 km zonder en > 100 km met licht opzitten.

Gisteravond reed ik 'n klein bochtig weggetje af aan 45 kmh en dan heb je echt nog wel iets te wensen. Het is geen grootlicht van een auto. Geen extra licht op het stuur want het stuur wijst veelal naar een andere plaats dan waar ik naar wil kijken (denk bv aan een haarspeldbocht). In deze gevallen wil ik nog een helmlampje dat ik bij kan schakelen. Ik heb de Petzl myobelt op het oog. Als iemand daar ervaring mee heeft: laat het horen!

Wat ik verder nog zoek is een oplossing om m'n computertje / navigatie spul te verlichten. Eerst wilde ik een klein led lantaarntje maken maar gisteren reed ik met een oud helmlampje als halsband en dat was te gek. Echt goed het hele stuur verlicht. Ik denk alleen dat dat te warm wordt in de zomer en moet iets verzinnen om als het ware iets op de borst te klemmen. Ik heb een hele set leds gekocht met wat weerstanden dus ik ga eens iets aan elkaar plakken om te kijken of ik een mooie oplossing kan vinden. Ook hier: als iemand tips of ideeen heeft: graag!
Mijn trainingen op bikeplanner.com

whs
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 jul 2007 08:06

whs 15 okt 2008 01:08

HenkV schreef: Iemand schreef ergens iets over 'n trilling als je rijdt maar ik denk dat die persoon er niet echt mee gereden heeft. Hoogstens 'n keer de vork opgetilt en het wiel laten draaien. Ik heb er inmiddels > 1000 km zonder en > 100 km met licht opzitten.



Als je mijn bericht over de SON bedoelde in de de afdeling "je magazine', dan zou ik je verzoeken dergelijke lukoek aannames te laten. Zelfs als het daar niet over ging, is je aanname dat het iemand betreft die alleen het wiel wat heeft rondgedraaid, absurd.

Mogelijk dat de Shimano DH-3N80 beter is dan de SON. De midden klassen dynamo's lijken in dit opzicht zeker beter, waarmee ik op een andere fiets geen trilling gevoeld heb (maar, de fiets waar ik voornamelijk mee getest heb (met de Shimano naafdynamo, niet de SON), is wel een fiets met elastomeer geveerde vork, zwaar dus, en geen hoogvermogens LED en dus zul je ook dat ook wat minder merken; ik ga binnenkort nog de DH-3N80 testen met Edelux en andere LED lampen in een paar verschillende fietsen).

Zie hier voor meer incl. verwizing naar een engels forum waar ik eindelijk wat vond over de trillingen door de SON naafdynamo:

WHS fietsverlichting en pompen tests

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 21 okt 2008 19:52

Op internet gevonden: Blackburn System X4. Nog geen reacties op ons forum. Iemand ervaring?

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 21 okt 2008 22:43

Corniel, kijk eens op Ebay voor heel weinig meer het je een Lupine Passubio XL of zelf (als je mazzel hebt) een Edison. Rijdt zelf al drie jaar met de laatste en ben nog niemand met meer licht tegengekomen (kan op max aardig concurreren met HID in auto's)

Plaats reactie