Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Met welke verlichting de winter in?

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 28 okt 2022 09:03

Exposure lights.
Ook tekoop bij Futurum en vandaag met 20% korting.
Dat is wel nodig want zijn behoorlijk aan de prijs.

Fiets zelf nu 2 jaar met de EXPOSURE LIGHTS STRADA MK10 ROAD SPORT en die bevalt zeer goed.
Je kan zelf de standen bepalen, dus geen gedoe zoals bij Lezyne. En op het display is duidelijk af te lezen hoeveel tijd er nog over is.

wm
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 13 aug 2007 11:02

wm 28 okt 2022 11:42

Oei die zijn wel erg aan de prijs, daar fiets ik dan weer niet genoeg voor buiten... :mrgreen:
Wellicht was een budgetopgaaf mijnerzijds wel handig: tot max ca € 100.

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1745
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 06 nov 2022 15:26

wm schreef: 28 okt 2022 08:20 Mijn Lezyne Micro Drive Pro 800XL is helaas niet meer en ik ben op zoek naar nieuwe koplamp. Zijn er inmiddels al lampen die de tegenliggers (minder) verblinden en toch voldoende licht produceren (ik rijd op donkere binnenwegen/fietspaden)? Dit vind ik namelijk een behoorlijk minpunt van de Lezyne. Je moet soms meerdere standen door om het licht “te dimmen”, ook niet erg praktisch wat mij betreft.

Mijn voorkeur gaat uit naar een lamp met ingebouwde accu voor op het stuur. Ik lees graag van de experts ;)
Rij nu een jaar met een Sigma Aura 80. die voldoet zeker aan jouw wensen en inmiddels voor plusminus 50 euro te koop her en der. ( https://www.bol.com/nl/nl/p/sigma-aura- ... 0119493815 )
Sigma heeft nu ook een Aura 100. Als zou ik nu zelf niet meer weten waarom je nog meer licht (als het over wegfietsen gaat) nodig zou hebben. Maar het kan dus wel. en die kost ongeveer 100 euro.

T.o.v. de wel verblindende lampen heeft ie 1 nadeel. de lichtbundel is zo afgesteld dat de weg voor je uitstekend verlicht wordt. maar de omgeving daarom heen veel minder. rij je over een kronkelend pad bijvoorbeeld dan schijn je uit de bocht als je begrijpt wat ik bedoel.

Mijn vriendin heeft een Buster 300 en die verlicht veel breder. Maar op de weg wel veel minder effectief.

Er is nog iets wat ik echt superfijn vindt aan die Aura en dat is dat je van opzij ook heel goed zichtbaar bent. Samen met een goed achterlichtje geeft me dat toch een veiliger gevoel.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

hayes

hayes 06 nov 2022 19:56

hayes schreef: 07 nov 2021 20:51
TL@ schreef: 08 okt 2020 08:09 Ik gebruik nu al 2 jaar volgend lampje van Ali:
https://nl.aliexpress.com/item/32833751 ... 4c4dMIcbSd

Afbeelding

Gaat automatisch uit bij stilstand, regelt de lichtsterkte automatisch en in het begin gebruikte het ook om mijn Edge 820 bij te laden (die ging in de koude geen 100km meer mee)

Ik heb deze intussen ook besteld als back-up.
Intussen al een paar keer gebruikt en dat gaat goed.
Iets minder sterke lichtopbrengst dan de Lezynes maar daar gebruik ik sowieso nooit de hoogste stand.
De automatische functie is heel fijn. Wel nog niet getest in wisselende omstandigheden bv tijdens zonsondergang.

Het licht lijkt me ook stevig gebouwd, al heb ik nog niet binnenin gekeken.

IK betaalde 26 euro. Ze hebben nu de prijs wat verhoogd om met 11.11 korting te kunnen geven, maar nog steeds een goeie prijs.

even een filmpje van snelle test van de sensor
Nu al meer dan een jaar dit lichtje in gebruik. En heel tevreden voor de 30 euro.

wm
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 13 aug 2007 11:02

wm 07 nov 2022 11:02

depoldertoerist schreef: 06 nov 2022 15:26
Rij nu een jaar met een Sigma Aura 80. die voldoet zeker aan jouw wensen en inmiddels voor plusminus 50 euro te koop her en der.
Goed te lezen, ik had inmiddels de Aura 100 al besteld. Ik had dezelfde tip (over de 80) inmiddels ook van iemand anders gekregen. Uiteindelijk voor € 70 gekocht bij Bike24 inclusief een achterlampje.

Nog niet daadwerkelijk op de fiets getest, maar de eerste indruk is goed.

Aesch
Forum-lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 12 apr 2013 12:30

Aesch 10 nov 2022 08:37

hayes schreef: 06 nov 2022 19:56
hayes schreef: 07 nov 2021 20:51
TL@ schreef: 08 okt 2020 08:09 Ik gebruik nu al 2 jaar volgend lampje van Ali:
https://nl.aliexpress.com/item/32833751 ... 4c4dMIcbSd

Afbeelding

Gaat automatisch uit bij stilstand, regelt de lichtsterkte automatisch en in het begin gebruikte het ook om mijn Edge 820 bij te laden (die ging in de koude geen 100km meer mee)

Ik heb deze intussen ook besteld als back-up.
Intussen al een paar keer gebruikt en dat gaat goed.
Iets minder sterke lichtopbrengst dan de Lezynes maar daar gebruik ik sowieso nooit de hoogste stand.
De automatische functie is heel fijn. Wel nog niet getest in wisselende omstandigheden bv tijdens zonsondergang.

Het licht lijkt me ook stevig gebouwd, al heb ik nog niet binnenin gekeken.

IK betaalde 26 euro. Ze hebben nu de prijs wat verhoogd om met 11.11 korting te kunnen geven, maar nog steeds een goeie prijs.

even een filmpje van snelle test van de sensor
Nu al meer dan een jaar dit lichtje in gebruik. En heel tevreden voor de 30 euro.
USB C?

hayes

hayes 10 nov 2022 08:50

Neen, nog micro usb.
van leeg naar vol in een uur of twee-drie.

i-mac

i-mac 10 nov 2022 08:59

Eén van de redenen dat ik voor de Navi800 heb gekozen, is dat de batterij zeer gemakkelijk kan gewisseld worden.
Als de ene batterij leeg is, wissel je die in een handomdraai, ook als het donker is.


Afbeelding

bikerke
Forum-lid
Berichten: 617
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 10 nov 2022 14:32

Zelf koos ik voor deze:
https://www.futurumshop.nl/gloworm-x2-2 ... wart.phtml
en zéér tevreden van.
Deze was ook te koop, maar duurder en een 5000mAh batterij ipv een 10000mAh batterij.
https://www.futurumshop.nl/gloworm-x2-2 ... wart.phtml
Of is er nog ergens anders een verschil?

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2843
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 10 nov 2022 14:48

i-mac schreef: 10 nov 2022 08:59 Eén van de redenen dat ik voor de Navi800 heb gekozen, is dat de batterij zeer gemakkelijk kan gewisseld worden.
Als de ene batterij leeg is, wissel je die in een handomdraai, ook als het donker is.


Afbeelding
Ik heb deze ook. Een voordeel vind ik dat deze lamp géén ronde lichtbundel heeft. Ik heb er altijd last van met andere lampen dat het licht rondom gestrooid wordt en ik daarmee mijn tegenliggers verblind. Deze lamp is net een koplamp van een auto, de bovenkant wordt afgekapt tot een rechte streep. Hierdoor wordt er geen licht naar boven gestrooid maar alleen naar beneden en opzij.

Een sterk punt van deze lamp is dat als je deze ondersteboven onder jouw garmin wilt ophangen, de kop gedeelte ook omgedraaid kan worden. Hierdoor schijnt de lamp altijd goed naar beneden.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8928
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 01 nov 2023 12:04

Met Hema lampjes door een nat, donker Amsterdams bos is geen succes ben ik achter gekomen. Op zoek naar iets beters dus voor woon-werk. Ik ben wel gecharmeerd van de Gloworm lampjes (montage voor de stuurpen, externe batterij), maar die zijn er in veel varianten. Ik vraag me ten eerste vooral af aan hoeveel Lumen ik voldoende heb. (Het Amsterdamse bos is echt vies donker, zeker als het ook nog eens regent, maar het zijn geen MTB paadjes natuurlijk).
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4310
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 01 nov 2023 12:43

Ik heb een Lezine, met max 1200 lumen. Ik kan hierbij switchen tussen 600 en 1200 lumen, en dat is voor mij meer dan genoeg. 600 is op de weg voldoende en op echt donkere paden geeft 1200 lumen bijna daglicht.

Plaats reactie