Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2016

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 01 dec 2015 09:00

Vind je nou serieus dat verminderde kracht in de armen door vermoeidheid een argument is voor schijfremmen? :shock: :lol:

Met een goede velgrem, waar de profs allemaal mee rijden, kan je natuurlijk prima gedoseerd remmen en ik geloof er niks van dat het verschil in remkracht een probleem is. Of je remt op de limiet en dan sta je met allebei even snel stil, omdat de rem niet de beperkende factor is. Of je doseert en dat kan gewoon met allebei en dan sta je nog steeds even snel stil. In de regen maakt het natuurlijk wel verschil, maar dat is dan ook het enige...
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 01 dec 2015 10:08

Voor de wat minder serieuze noot voor 2016....deze mannen zijn er klaar voor!

Roompot wielerteam

(ja ja uiteraard een grote reclame, maar ag....;))
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 01 dec 2015 11:25

Kan iemand mij uitleggen wat dan wel dat verschil in "modulatie" is? Klinkt als marketing babbel. Ik geloof er namelijk niks van. Met velgremmen heb je toch ook gewoon controle over hoe je wilt afremmen?
(Sorry, beetje off topic)
Ik zou zeggen huur een motor en je snapt meteen wat modulatie inhoudt. Afgezien van het feit dat je met een schijf onder vrijwel elke omstandigheid meer remvermogen beschikbaar hebt (alles tussen aangrijpen en blokkeren) heb je gevoelsmatig veel meer controle over je remmen (ze laten zich gewoon veel beter doseren).
De profs gaan dit misbruiken door nog veel later en korter te remmen en dan is het niet handig als er iemand met klassieke velgremmen achter je rijdt...

mrcl
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 21 mar 2010 19:51

mrcl 01 dec 2015 12:32

Is het nu een test of is het gewoon het gehele jaar in alle koersen toegestaan?!

http://www.uci.ch/pressreleases/the-uci ... rials-206/

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 01 dec 2015 13:21

Het is geen laboratoriumtest, maar ach. Het is wel grappig om te zien.:
https://www.youtube.com/watch?v=uHFSSXO ... 2053416513

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 01 dec 2015 20:31

Karl66 schreef:Op zich is een schijfrem overbodig aangezien niet de remkracht maar het band-weg-contact de beperkende factor is. Maar schijfremmen zijn nog niet toegestaan omdat er dan verschil in remkracht zou ontstaan met velgremmen. Alleen is het band-weg-contact dan nog steeds de beperkende factor en zou je dus niet harder kunnen remmen dan met een velgrem? Dus zou je het gewoon vrij kunnen geven, waarbij je dan als ploeg het risico neemt dat de renner geen wiel van de neutrale wagen kan krijgen en op de eigen ploegwagen moet wachten.

Ik vraag me ook af in hoeverre ploegen er op zitten te wachten. Als ik zie dat in het veldrijden een schijfrem nog steeds niet de standaard is, terwijl het daar veel meer toegevoegde waarde heeft, dan betwijfel ik echt of het zo gemakkelijk op de weg kan worden ingevoerd.
De ploegen zullen snel overstag zijn als de producenten extra voor gaan betalen.
En dan neemt zo'n ploeg het door jou genoemde risico voor lief.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 01 dec 2015 22:06

Maar waarom slaat het in het veldrijden dan zo langzaam aan, willen de producenten daar niet betalen? Terwijl het daar juist een veel grotere toegevoegde waarde heeft.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 dec 2015 08:57

Omdat het veldrijden nog een stuk amateuristischer is dan het weg wielrennen.

De materiaal sponsoren zullen de ploegen gewoon verplichten om (deels) met schijfremmen te gaan rijden. Als het grote publiek het op TV ziet dan moeten ze 't zelf daarna ook hebben. Ideaal is dat je ook niet kunt upgraden, nieuwe fiets is de enige optie. In het algemeen zullen met name duurdere modellen schijfremmen hebben, dus dat is een mooie boost van de omzet.
De sponsoren betalen de ploegen al genoeg om eisen te kunnen stellen waarmee gereden wordt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

mrcl
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 21 mar 2010 19:51

mrcl 02 dec 2015 09:29

Lijkt er inderdaad op dat het nu omwille van de omzetten versneld doorgedrukt wordt. Specialized and Campagnolo geven nu ook aan er klaar voor te zijn, hoewel fietsen al aan teams geleverd zijn en er speciale frames gemaakt worden voor schijfremmen.

Aantal interessante quotes uit het artikel: http://www.cyclingnews.com/news/campagn ... o-peloton/
The teams will need a further selection of bikes and wheels for their riders, and neutral service providers face further more complex wheel changes. There will be added costs for everyone involved and added confusion because not everyone will be obliged to switch to disc brakes.
Specialized already has two disc brake models in its 2016 range of bikes on sale to the public and so the professional riders could use bikes based on those.
The legendary Italian brand has yet to officially unveil a disc brake system, but according to bike tech expert Patrick Brady, Campagnolo has filed a patent for a fluid system hidden in handlebars and showed off a disc brake system to selected product managers at the recent Taichung Bike Week in Taiwan.

mrcl
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 21 mar 2010 19:51

mrcl 02 dec 2015 09:42

Waar Gent - Wevelgem in 2016 zwaarder wordt, is het parcours van E3 Harelbeke juist iets 'makkelijker' gemaakt: 15 klimmen ipv 17, 203 km ipv 214 en meer brede(re) wegen. Eea na overleg met Tom Boonen, Fabian Cancellara en Peter Sagan.

Ook in de traditionele opener van het seizoen (aftellen!), Omloop Het Volk, een aantal wijzigingen: vanwege een kermis geen start en aankomst op Sint-Pietersplein, maar iets verderop in Gent. Molenberg vervangen (wegens wegwerkzaamheden) door Boembekeberg en de Eikenmolen plus Tenbosse toegevoegd.

Cruoninga
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 sep 2011 18:22
Locatie: Cruoninga

Cruoninga 02 dec 2015 11:45

Hoewel het al een tijdje in de lucht hing nu pas definitief. Bizar laat natuurlijk, de koersen in Australie starten al medio januari. Mooie montage klus voor fabrikanten en mechaniciens tijdens de kerst.

De UCI heeft besloten om komend seizoen schijfremmen toe te staan in het profpeloton.

In augustus en september van dit jaar experimenteerde enkele ploegen al met schijfremmen en maandag heeft de UCI aangekondigd komend wielerseizoen nog een stapje verder te gaan. Dan mogen ploegen uit de World Tour en ploegen van Pro-Continental en Continental-niveau ervoor kiezen om met schijfremmen te rijden. Ook dames UCI Teams krijgen die mogelijkheid.

Volgens de internationale wielerunie is er nog altijd sprake van een experiment. “Het gebruik van schijfremmen zal uitvoerig worden gemonitord gedurende het jaar om te kijken of ze definitief kunnen worden toegestaan in het professionele wegwielrennen vanaf 2017.”
Delen. Gebruikerservaringen uitwisselen. En schaamteloos showen. http://www.trendingbike.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 02 dec 2015 12:29

amclassic-fan schreef:Omdat het veldrijden nog een stuk amateuristischer is dan het weg wielrennen.

De materiaal sponsoren zullen de ploegen gewoon verplichten om (deels) met schijfremmen te gaan rijden. Als het grote publiek het op TV ziet dan moeten ze 't zelf daarna ook hebben. Ideaal is dat je ook niet kunt upgraden, nieuwe fiets is de enige optie. In het algemeen zullen met name duurdere modellen schijfremmen hebben, dus dat is een mooie boost van de omzet.
De sponsoren betalen de ploegen al genoeg om eisen te kunnen stellen waarmee gereden wordt.
Mee eens , behalve met je eerste zin.
Het veldrijden is niet amateuristischer maar de markt voor veldritfietsen is veel kleiner.

Plaats reactie