Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2016

mrcl
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 21 mar 2010 19:51

mrcl 26 nov 2015 12:21

Dit jaar een prachtkoers door de wind, in 2016 door de steile kant van de Kemmelberg?
Parkoers Gent-Wevelgem wordt zwaarder

Gent-Wevelgem krijgt volgend jaar een andere finale. Voor het eerst in veertig jaar gaat het peloton over de steile kant van de Kemmelberg. Dat maakten de organisatoren bekend.

Traditioneel moeten de renners twee keer de Kemmelberg betwisten. De eerste keer gaan ze over de ‘normale’ kant, waar het maximale stijgingspercentage zeventien procent is. Even later beklimmen ze de steile kant van de Kemmelberg, met stukken van 23 procent.

Vanaf de top is het nog 34 kilometer tot de finish. De organisatie wil met deze verandering er voor zorgen dat de klassieke renners meer kans hebben tegen de pure spurters. In het verleden leidde de Kemmelberg vaak tot discussie, vooral de editie van 2007 zal bij menig wielerfan nog in zijn geheugen staan gegrift. Daar ging onder andere Jimmy Casper hard onderuit.

mrcl
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 21 mar 2010 19:51

mrcl 26 nov 2015 12:34

Ben overigens benieuwd of schijfremmen inderdaad komend seizoen al toegestaan worden.
Het zou maar zo eens kunnen dat profs op de weg al vanaf 1 januari 2016 rondrijden met schijfremmen op hun fietsen. Daarover bericht het gerenommeerde platform Cycling Tips. De internationale wielerunie UCI zou daarover in oktober een besluit hebben genomen.

Afgelopen wielerseizoen mochten ploegen al vrijblijvend twee keer in koers testen met schijfremmen. In eerste instantie werd verkondigd dat de proef in 2016 een vervolg zou krijgen en dat bij positief resultaat in 2017 een formele introductie zou volgen. Als we de berichtgeving mogen geloven - Cycling Tips beroept zich op bronnen in de fietsindustrie - wordt dat proces echter versneld. De UCI heeft het bericht niet officieel bevestigd.

Schijfremmen worden al langer ingezet in het mountainbiken en veldrijden. Tot dusver werd het gebruik van schijfremmen op de weg geblokkeerd, omdat de veiligheid in het geding zou zijn. Door betere remeigenschappen van schijfremmen zou er te veel verschil in remkracht ontstaan in vergelijking met de traditionele rem. Hete schijven zouden bij valpartijen bovendien voor vervelende verwondingen kunnen zorgen.

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 26 nov 2015 12:43

Voor de protour/pro continental heeft de UCI dit al vrijgegeven vanaf 1 jan 2016.
Voor alle andere wedstrijden (amateurs) vanaf 1 jan 2017. Heeft begin van de week al ergens gestaan. Volgens mij een engelse site.

mrcl
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 21 mar 2010 19:51

mrcl 26 nov 2015 16:29

G.B. Lux Dream schreef:Voor de protour/pro continental heeft de UCI dit al vrijgegeven vanaf 1 jan 2016.
Voor alle andere wedstrijden (amateurs) vanaf 1 jan 2017. Heeft begin van de week al ergens gestaan. Volgens mij een engelse site.
Cyclingtips.com.au bedoel je? Die brachten inderdaad het gerucht, nog niet bevestigd door de UCI.

http://cyclingtips.com.au/2015/11/disc- ... s-in-2017/

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 26 nov 2015 22:26

Nou we toch begonnen zijn, Addy Engels van Giant naar LottoJumbo.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Gebruikersavatar
bianco
Forum-lid
Berichten: 586
Lid geworden op: 14 jun 2006 11:29
Contact

Gebruikersavatar bianco 29 nov 2015 12:34

uninvitedguest schreef:Nou we toch begonnen zijn, Addy Engels van Giant naar LottoJumbo.
... en Erik Dekker vertrekt bij LottoJumbo:
http://www.teamlottojumbo.nl/wielrennen ... ttonljumbo

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 29 nov 2015 17:24

Het oude wielrennen vs. het nieuwe? ;)


En wat die schijven betreft: krijgen alle neutrale materiaalwagens nu ook alle wieltypes?
Less is bore

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 29 nov 2015 18:14

Gaat niet gebeuren specialized en nog wat merken hebben elk hun eigen systeem.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 29 nov 2015 19:58

Specialized verzint altijd iets net ff anders waarbij het enige voordeel het rendement voor de fabrikant is. Dus dat verbaast mij niet.
Maar hoe gaan ze dat dan in peloton doen? Ondanks dat niemand er op zit te wachten zullen de fabrikanten toch die fantastisch gadgets willen laten zien op tv....
Less is bore

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 29 nov 2015 23:05

Net als met carbon wielen dus iedereen of niemand
Lijkt me lekker veilig in een afdaling als de ene met schijven rijdt en de ander met velgremmen

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 29 nov 2015 23:15

sharkman113 schreef:Net als met carbon wielen dus iedereen of niemand
Lijkt me lekker veilig in een afdaling als de ene met schijven rijdt en de ander met velgremmen
dit lijkt me ook problematisch, het lijkt me of iedereen of niemand.
Ben benieuwd hoeveel ongelukken hier weer uit voortkomen

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1994
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 30 nov 2015 07:57

Je zit natuurlijk met verschillende assen (steekas of niet). Maar daarnaast ook met verschillende diameters denk ik...

Wat is er trouwens anders aan het systeem van Specialized?

Plaats reactie