Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Carbon en Bergen

jeroentune
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 jul 2015 14:33

jeroentune 23 nov 2015 16:29

Hallo allemaal.

Ik heb een vraag over een eventuele toekomstige wielset.

Ik rij nu een carbon fiets met ultegra die qua specs en uiterlijk goed genoeg is voor een set mooie carbon wielen . na lang wikken en wegen zou ik naar een wielset willen kijken met 50 of 60 mm hoogte en gelijk ook iets breder dan standaard om naar 25m banden te gaan .

Mijn huidige set is van Easton .. de circuit met 28mm hoogte en 19 mm breedte. de naven van Easton vind ik erg mooi de wielset ziet er ook nog heel netjes uit en ik zou met wat werk ze nog in een 80% staat kunnen krijgen . (uiterlijk)

stel dat ik toch de set vervang dan zou dit puur en alleen om de looks zijn..het maakt de fiets zo enorm veel mooier . dat is ook puur de rede van aanschaf .. ik fiets niet genoeg om hele dure wielen te verdienen , het is puur voor het uiterlijk.. nu hoor ik steeds meer dat in de bergen het wel een beetke opletten is met carbon vanwege de remmen. hoe zwaar weegt dit , en kan ik wellicht beter naar een hoge Alu set kijken ?

Iemand in het zelfde vaarwater die daar al ervaring mee heeft ?

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 23 nov 2015 16:41


Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1121
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 23 nov 2015 16:52

Ik weet niet wat voor frame je hebt maar in de meeste frames passen geen 25mm banden. Je kunt 25 mm banden wel op alle velgen monteren alleen zullen ze bij brede velgen iets breder uitvallen eenmaal gemonteerd.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 23 nov 2015 17:31

Dat is wel heel stellig. Juist bij bredere velgen passen 25 mm banden vaak wel in je frame. De band valt dan minder "hoog" uit, en past dan wel onder je remhoef (kritieke punt) door. Bij aerodynamische frames wel goed oppassen, die zijn vaak zo geconstrueerd dat het achterwiel maximaal dicht tegen de staande buis staat. Dan zou een breder bandje inderdaad wel eens niet kunnen passen, ook niet bij brede velgen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

jeroentune
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 jul 2015 14:33

jeroentune 23 nov 2015 19:26

Bedankt voor de antwoorden .. er zijn natuurlijk ook carbon wielen met een alu rem rand .. wat zijn jullie ervaringen daarmee >?

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 23 nov 2015 20:18

Of vol-carbon wielen nemen, en je huidige Easton setje bewaren voor die ene keer dat je gaat klimmen..... (en weer dalen ;) )

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 23 nov 2015 21:06

Carbon in de bergen is een verhoogd risico. Ik sluit me aan bij het advies van Hanz Be. Mooi setje carbon van farsports of heli liu nemen (betaalbaar en circa 1500 gram) en voor die ene keer in de bergen je lage alu wielen steken.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 23 nov 2015 21:47

Als je niet bang bent en goed kan remmen (dus niet slepend) tijdens het dalen dan is er niets aan de hand.
Aluminium met carbon heb ik wel eens foto's voorbij zien komen dat het los van elkaar zat,dus waarschijnlijk lang slepend geremd.
Maar zoals al is aangegeven,aluminium voor in de bergen en je carbon set voor Nederland.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15963
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 23 nov 2015 22:18

jeroentune schreef:...............
stel dat ik toch de set vervang dan zou dit puur en alleen om de looks zijn..het maakt de fiets zo enorm veel mooier . d............
dat in de bergen het wel een beetke opletten is met carbon vanwege de remmen. hoe zwaar weegt dit ...............;
Deze vraagstelling komt wel om de paar dagen terug. :(

Bijna iedereen die met carbon wielen rijdt doet dit voor de looks, al zullen ze het niet allemaal toegeven :)

In de bergen zit er aan full carbon wielen wel wat nadelen. Remafstand bij regen en heetlopen bij net iets te veel remmen om de voornaamste te noemen.

Full carbon wielen in de bergen kan maar niet altijd.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 23 nov 2015 23:41

Advies: doen, maar houd je oude wielen voor in de winter (carbon is dan paarlen voor de zwijnen werpen), en voor in de bergen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 24 nov 2015 00:04

Lcsmet schreef: In de bergen zit er aan full carbon wielen wel wat nadelen. Remafstand bij regen en heetlopen bij net iets te veel remmen om de voornaamste te noemen.
Velgen van 50mm hoog betekenen bij afdalingen dat je fiets zeer zijwindgevoelig wordt en die wind blaast met de daalsnelheid. Een echte afrader dus.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 24 nov 2015 07:13

Daal jij zijwaarts af dan? Dit jaar voor het eerst met 42 mm FC velgen gefietst in het hooggebergte, en geen van de genoemde nadelen ondervonden.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie