Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Ervaringen afstellen fiets

ane
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 sep 2014 16:25

ane 04 mar 2016 09:14

Je kunt wel op een paar mm meten, maar dan moet je naast de maat ook aangeven hoe je meet. Dat wordt vaak vergeten. En als je dezelfde maat overzet op een nieuw fiets komt je zadel een paar milimeter te laag omdat je zadel nog niet ingezakt is of nog slechter als je zadel van een ander merk is en een andere zitpositie vereist.

Het topic gaat over ervaringen afstellen van fiets. Mijn ervaring is dat de onderarm tot de top van de langste vinger een mooie maat is voor de afstand hart stuur tot loodlijn trapas. Meet dat maar eens na en deel je ervaringen.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 04 mar 2016 09:27

Ervaring: Ik ben in het bezit van een goede dynamische fietsmeting, met video analyse, krachtmeting en alles erop en eraan. Daar is twee jaar geleden mijn fiets op afgesteld en ik heb hier op gevoel toch nog hier en daar een mm verandering in aangebracht. Nu afgelopen maand een nieuwe fiets gekocht die door de LBS is afgesteld aan de hand van een cyclefit meting. Tot mijn genoegen blijkt deze meting vrijwel exact overeen te komen met mijn huidige afstelling en dus ook op hier een daar een mm na met de dynamische meting. Opvallend dat een gratis aankoop meting exact overeenkomt met een dure meting bij een sportinstituut.

Over mijn ervaring met de afstand zadel stuur: in de beugel zitten moet de bovenkant van je stuur, naar beneden kijkend, exact gelijkvallen met de as van je voorwiel. Ofwel je mag dan de as van je voorwiel niet zien, niet voor en niet achter de bovenkant van je stuur. Al bij velen gecontroleerd en lijkt een betrouwbare vuistregel.
Ach, ik zeg ook maar wat

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 04 mar 2016 10:16

Zeker naar Cycletrend in Nuenen geweest? ;)

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 04 mar 2016 10:18

scottpch schreef:Zeker naar Cycletrend in Nuenen geweest? ;)
Klopt, maar was niet als reclame of zo bedoelt, viel me alleen erg mee dat die meting zo goed overeen kwam met de meer wetenschappelijke (en dure) meetmethode die ik eerder heb laten doen.
Ach, ik zeg ook maar wat

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 05 mar 2016 01:50

ophetkantje schreef:
Over mijn ervaring met de afstand zadel stuur: in de beugel zitten moet de bovenkant van je stuur, naar beneden kijkend, exact gelijkvallen met de as van je voorwiel. Ofwel je mag dan de as van je voorwiel niet zien, niet voor en niet achter de bovenkant van je stuur. Al bij velen gecontroleerd en lijkt een betrouwbare vuistregel.
Dat komt in de praktijk vaak zo uit omdat achter een stuur een flinke "dode hoek" zit naar beneden kijkend.
Is als vuistregel helemaal nergens goed voor tenzij het frame 3 maten te groot of te klein is...
maar daarvoor hoeft iemand niet eens op een fiets te gaan zitten.
De positie van de vooras heeft geen bal te maken met of een frame past.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 05 mar 2016 07:57

Die "duurdere meetmethode", was die toevallig bij Body2 Bike in Hamont Achel?

Gebruikersavatar
EdBo
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 mar 2016 21:12

Gebruikersavatar EdBo 21 mar 2016 21:56

Ik heb een tijdje geleden een bikefitting laten doen en ben daar erg tevreden over. Ik had wat rug en met name nek en schouderklachten. Conclusie was een smaller stuur (van 44 naar 40 cm) en de nek- en schouderklachten zijn geheel verdwenen. Ook staat mijn zadel wat hoger, zodat ik met een meer gestrekt been rijd en dus meer kracht op de pedalen kan overbrengen. Ook is het zadel iets verplaatst, zodat ik mee achterop mijn zadel ben komen te zitten, wat ook weer meer kracht op de pedalen oplevert.
Uit de verhalen die ik lees en hoor is bikefitting geen "exacte wetenschap" en hoor je nogal eens verschillende verhalen, van heel positief tot heel negatief (geldklopperij). Voor mijzelf heb ik de conclusie getrokken dat een bikefitting door een fysiotherapeut zinvoller is/kan zijn dan een bikefitting door een techneut die minder van het menselijk lichaam af weet, zeker als je een bikefitting doet vanwege klachten.
Ben wel eens benieuwd of er forumleden hier zijn die ook ooit een bikefitting hebben gedaan en wat hun ervaringen zijn.
Wellicht iets voor een apart topic anders?

Plaats reactie