Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Ervaringen afstellen fiets

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 mar 2016 14:29

Die 'regel' is echt volledig onbetrouwbaar. Ik kom net bij het uiteinde van mijn topcap, nu zit ik wel wat dieper en gestrekter dan de gemiddelde, maar ook met een 2 cm kortere stuurpen kom ik niet verder dan de topcap...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 03 mar 2016 15:07

Het is een onzinregel, want een zadel kan 27 cm zijn maar ook ruim 30 cm.
Dat scheelt maar liefst 3 cm, die vaak in de punt zit.

De tweede regel is ook niet goed, want sturen verschillen in reach (afstand horizontale buis tot shifter).

De beste regel is dat je je ellebogen licht kunt buigen, wanneer je zadel optimaal staat.
Afbeelding

ane
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 sep 2014 16:25

ane 03 mar 2016 15:34

En toch klopt de regel wel aardig tot op een paar cm. Door verschillen in de lengtes van bovenbuizen en zadels krijg je natuurlijk een afwijking. Dat zou met een andere stuurpen nog wel te verhelpen zijn.

Als je de afstand tussen de loodlijn naar je bracket tot aan het hart van het stuur meet kom je altijd dicht in de buurt van een goede positie.

Feitelijk is dat ongeveer dezelfde meting omdat je het deel wat je mist, de halve stuurpen, vervangt door de set-back.

ane
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 sep 2014 16:25

ane 03 mar 2016 15:48

amclassic-fan schreef:Die 'regel' is echt volledig onbetrouwbaar. Ik kom net bij het uiteinde van mijn topcap, nu zit ik wel wat dieper en gestrekter dan de gemiddelde, maar ook met een 2 cm kortere stuurpen kom ik niet verder dan de topcap...

Fiets jij met een "meer dan normale" hoeveelheid set-back (5-8 centimeter afhankelijk van je lengte)?

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 03 mar 2016 16:45

ane schreef:En toch klopt de regel wel aardig tot op een paar cm. .
Dit is nogal een ruim genomen stelregel dan.
Op die manier past een L framemaat ook wel bij benadering als je eigenlijk een XL nodig hebt, of juist een M.
Als je in marges van cm's gaat praten klopt in feite elke stelregel.

ane
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 sep 2014 16:25

ane 03 mar 2016 18:23

Geen enkele stelregel gaat kloppen omdat je met de vorm van zadel, de afmetingen van het stuur en persoonlijke voorkeur zo een spreiding van meer dan 5 centimeter hebt. Ik probeer alleen maar aan te geven dat voor zover er regels zijn te bedenken dit best wel een goede is, je moet toch ergens beginnen.

Frames worden aangegeven in de hoogte, wat op zich vreemd is. Juist in de hoogte heb je veel meer en veel eenvoudigere stelmogelijkheden (een zadelpen van ruim 30 centimeter). Veel beter kijk je naar de lengte vanuit het bracket naar voren (wat Cervelo goed aangeeft). Je kunt niemand zomaar een advies geven voor de maat van het frame, al helemaal niet op binnenbeenlengte.

Mijn ervaring is dat als je uitgaat van de onderarm met gestrekte vingers als maat voor de loodlijn naar het bracket tot aan het hart van het stuur en daar vervolgens een frame bij zoekt zonder te kijken naar de opgegeven "maat" van het frame je heel goed uitkomt. In ieder geval aanzienlijk beter dan beenlengte. Beenlengte is goed voor de zadelhoogte (die weer afhankelijk is van je schoenmaat, positie op het zadel, de set-back, cranklengte, pedalen en persoonlijke voorkeur .
Laatst gewijzigd door ane op 03 mar 2016 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 03 mar 2016 18:32

Een goede regel, maar je hebt er niks aan?!
Kijk naar millimeters, geen centimeters.
Anders heb je de verkeerde maat gekocht.
Heel veel merken geven tegenwoordig trouwens stack en reach aan, en daarmee zijn dematen direct vergelijkbaar.
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 mar 2016 19:17

ane schreef:
amclassic-fan schreef:Die 'regel' is echt volledig onbetrouwbaar. Ik kom net bij het uiteinde van mijn topcap, nu zit ik wel wat dieper en gestrekter dan de gemiddelde, maar ook met een 2 cm kortere stuurpen kom ik niet verder dan de topcap...

Fiets jij met een "meer dan normale" hoeveelheid set-back (5-8 centimeter afhankelijk van je lengte)?
Ik weet het exacte getal niet, maar het valt wel ergens tussen de 5 en 8 cm. Gewone set-back zadelpen en zadel ruim binnen de marges gemonteerd (Selle Italia SLR).
Met mijn korte armen en zeker niet overdreven grote handen gaat de regel echt niet op.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

senior
Forum-lid
Berichten: 2211
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 03 mar 2016 21:02

amclassic-fan schreef:
ane schreef:
amclassic-fan schreef:Die 'regel' is echt volledig onbetrouwbaar. Ik kom net bij het uiteinde van mijn topcap, nu zit ik wel wat dieper en gestrekter dan de gemiddelde, maar ook met een 2 cm kortere stuurpen kom ik niet verder dan de topcap...

Fiets jij met een "meer dan normale" hoeveelheid set-back (5-8 centimeter afhankelijk van je lengte)?
Ik weet het exacte getal niet, maar het valt wel ergens tussen de 5 en 8 cm. Gewone set-back zadelpen en zadel ruim binnen de marges gemonteerd (Selle Italia SLR).
Met mijn korte armen en zeker niet overdreven grote handen gaat de regel echt niet op.
Mijn armen zijn al jaren tekort: ik ben nog nooit verder gekomen dan de borgbout, resp. de topcap van mijn stuurpen (en ik heb niet het idee dat ik te gestrekt zit)

ane
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 sep 2014 16:25

ane 03 mar 2016 21:14

loos schreef:Een goede regel, maar je hebt er niks aan?!
Kijk naar millimeters, geen centimeters.
Anders heb je de verkeerde maat gekocht.
Heel veel merken geven tegenwoordig trouwens stack en reach aan, en daarmee zijn dematen direct vergelijkbaar.

Waarom zou je naar milimeters kijken als je niet eens in centimeters kunt meten? Hoe meet je zadelhoogte op de milimeter? Uitgangspunt is het hart van het bracket, maar waar eindig je met meten?

ane
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 sep 2014 16:25

ane 03 mar 2016 21:25

senior schreef:
amclassic-fan schreef:
amclassic-fan schreef:Die 'regel' is echt volledig onbetrouwbaar. Ik kom net bij het uiteinde van mijn topcap, nu zit ik wel wat dieper en gestrekter dan de gemiddelde, maar ook met een 2 cm kortere stuurpen kom ik niet verder dan de topcap...
Ik weet het exacte getal niet, maar het valt wel ergens tussen de 5 en 8 cm. Gewone set-back zadelpen en zadel ruim binnen de marges gemonteerd (Selle Italia SLR).
Met mijn korte armen en zeker niet overdreven grote handen gaat de regel echt niet op.
Mijn armen zijn al jaren tekort: ik ben nog nooit verder gekomen dan de borgbout, resp. de topcap van mijn stuurpen (en ik heb niet het idee dat ik te gestrekt zit)

Toch zit je waarschijnlijk relatief gestrekt omdat er een groter dan gemiddeld verschil zit tussen je armlengte en de afstand tot je stuur.

Meten met je onderarm niet nauwkeurig. Meet je onderarm eens met je elleboog tegen een verticaal punt tot je langste vinger en vergelijk dit met de afstand hart stuur tot loodlijn trapas. Mijn ervaring is dat daar een behoorlijke overeenkomst in zit.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 mar 2016 08:43

ane schreef:
loos schreef:Een goede regel, maar je hebt er niks aan?!
Kijk naar millimeters, geen centimeters.
Anders heb je de verkeerde maat gekocht.
Heel veel merken geven tegenwoordig trouwens stack en reach aan, en daarmee zijn dematen direct vergelijkbaar.

Waarom zou je naar milimeters kijken als je niet eens in centimeters kunt meten? Hoe meet je zadelhoogte op de milimeter? Uitgangspunt is het hart van het bracket, maar waar eindig je met meten?
Ik zou ook niet naar mm's kijken, als ik niet op cm's kon meten. Maar als je niet op cm's kunt meten, waar meet je dan op? op decimeters? Dan heb je een stack van 5 of 6dm en een reach van 4dm? Ja dan zal elke stelregel ook wel binnen de marges vallen van + of - 5cm.

Nu is de vraag misschien wel, waarom het jou niet lukt om op cm's (of mm's) nauwkeurig te meten? Als je twijfels hebt over het te meten punt. pak het midden van je zadel. Bovenkant. Daar zit je met je kont en je massa op. Dan verdisconteer je gelijk ook verschillen in zadelpuntlengtes. Stack en Reach zijn harde maten, altijd duidelijk. Meten kan je bijv doen bij een muur, zet een krijtstreep bij hart bracket, rol je fiets terug en zet krijtstreep bij hart stuurpen. --> stack. Zonder te rollen, pak je horizontale afstand en je hebt je reach van je frame. Afstand zadel achter bracket is persoonlijk, maar pak midden zadel (of bijv verlengde van zadelpen).,. in ieder geval altijd het punt waar je met je massa zit. en meet van daar naar hart bracket voor de afstand achter je bracket. Bij je stuur pak je stuurpenlengte, en reach van het stuur zelf. Volgens mij heb je dan alle componenten te pakken en is dat allemaal op de mm af te meten.

Naar mijn mening kan je dan van je ene fiets naar je volgende fiets op 5mm nauwkeurig (of beter) afstellen en zit je dan zeker binnen de marges.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie