Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Ervaringen afstellen fiets

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 19 nov 2015 12:07

Ik plaats het maar in dit forum, want ik weet niet waar anders, en uiteindelijk moet het toch oa. blessures voorkomen.
Ik was zomaar benieuwd naar ervaringen van forumgenoten betreft de afstelling van hun fiets.
Zelf ben ik nu nog een klein beetje aan het proberen met wat kleine wijzigingen. Het is niet echt dat ik niet lekker zat hoor, maar misschien kan het nog iets beter.
Ik lees veel op internet en daar komen nu net de vragen. Ben 1.89m lang en heb een BBL van 92cm. Volgens een formule gevonden op internet zou mijn zadelhoogte moeten uitkomen op 92cm * 0.885= 81,4cm. Als ik dit instel heb het idee dat ik te laag zit, en heb nu mijn zadelhoogte op 82,8cm staan. Fiets is een Bianchi Sempre Pro 61cm (58cm c-t, stack 601mm en reach 397mm). Ik rijd nu met 10mm spacer (was eerst 20mm, later 15mm).
Dit resulteert in een drop van 105mm gemeten vanaf bovenkant stuur op dunnere gedeelte vlak voor de eerste bocht horizontaal met waterpas naar zadelpen, en vanaf dat punt naar bovenkant zadel in verlengde van zadelpen.
Voor mijn gevoel heb ik met deze instelling een redelijke positie. De onderkant van mijn knie staat zo goed als loodrecht boven de pedaalas bij een horizontale crankstand.
Nu weet ik dat de Sempre pro een racegeometrie heeft, maar is de drop van 108mm nu redelijk voor een niet wedstrijdrijder of is dit heel diep voor iemand van mijn lengte?

Ik lees de laatste tijd veel draadjes waarin dit onderwerp ter sprake komt, dus het leek mij wel handig om dit soort ervaringen te bundelen als naslagwerk voor gegadigden.

Gebruikersavatar
roos69
Forum-lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 jan 2009 20:43

Gebruikersavatar roos69 19 nov 2015 12:20

Je moet natuurlijk ook kijken naar de cranklengte en het type pedaal + plaatje kan ook nog uitmaken.
Daarbij is je binnenbeenlengte, x .885 een algemene stelregel ter indicatie en het kan best zijn dat je daar in de praktijk (iets) van afwijkt.
Ook een eventuele setback van je zadel kan nog van invloed zijn, neem je die wel mee in je meting, of niet?
Kan ook weer iets schelen.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 19 nov 2015 12:32

Klinkt redelijk normaal. Ikzelf ben 1.86 en heb ongeveer 79,5 cm tussen hart BB en bovenkant zadel. Mijn drop is ongeveer 11cm. Per fiets scheelt het iets, aangezien ik het niet op de mm nauwkeurig heb afgesteld.
Doe vooral wat lekker aanvoelt en waarbij je geen pijntjes hebt. Misschien niet de meest optimale en efficiënte houding, maar dat maakt toch niet uit.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 19 nov 2015 12:33

Dat zijn idd zaken die ik niet heb meegenomen. Setback is van de standaard zadelpen, waarschijnlijk 15 of 25 mm. Zadelrail staat op middelste merkteken. Heb geen idee hoe dit anders te meten. Pedaalhoogte heb ik ook niet meegenomen, maar volgens mij is Time RXS wel een gemiddeld pedaal. Stelregels veroorzaken schijnbaar bij mij meer onduidelijkheden als verduidelijkingen. Zal ik vast niet de enige in zijn.
Ik stond afgelopen weekend nog naast Ronert Geesink zijn fiets. Die rijdt met de zelfde lengte en bbl op een 59cm frame zonder spacers en met 14 cm stuurpen. Dan valt mijn fiets nog alleszins mee qua afstelling.

Gebruikersavatar
roos69
Forum-lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 jan 2009 20:43

Gebruikersavatar roos69 19 nov 2015 12:51

Drop van mijn fiets is 12cm met een stuurpen van 12cm.
Zadelhoogte 875mm bij binnenbeenlengte van 99cm, zadelpen met 25mm setback (rekening mee gehouden met meten, dus iets naar achter meten en niet helemaal recht omhoog langs de zadelpen, zadel staat ook netjes in het midden), 175mm cranks en look keo pedalen.

Profs zitten vaak dieper dan de doorsnee 'fietstoerist'....en kijken vaak of ze het kleinst mogelijke frame passend kunnen krijgen. (niet op blind staren dus!).

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 19 nov 2015 14:44

Is er geen plaatje waar alle benamingen op staan? ben vrij nieuw en raak de kluts kwijt met alle namen. Hahaha

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 19 nov 2015 15:34

Zoiets alvast ;-)

Afbeelding
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 19 nov 2015 15:50

hahaha, bedankt. Is er ook nog iets met de termen, stack, reach, drop,......

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 19 nov 2015 16:16

In de goeie ouwe tijd van ver voor het internet, ging je op de fiets zitten met je hak op het pedaal en je been dan gestrekt. Dat was wel haast de juiste zadelhoogte. Hooguit een half centimetertje hoger of lager.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 19 nov 2015 19:42

Eddy Verdam schreef:hahaha, bedankt. Is er ook nog iets met de termen, stack, reach, drop,......
Neus hier eens rond:
http://www.m-gineering.nl/techdex.htm
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 20 nov 2015 06:54

Zit je goed op de fiets, heb je geen ongemakken of pijntjes?
Dan maakt het niet uit of je een drop van 10cm of 15cm hebt?
Zorg in ieder geval dat je niet te veel spaces onder je stuurpen hebt zitten, en dat is bij jou niet het geval.
Wil je zitten als een prof, ga dan eerst 6 uur per dag trainen, dan heb je binnen de kortste keren een nog diepere zit.
Je bent hobbyist, geen prof dus lekker fietsen en die drop de drop laten! ;)

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 20 nov 2015 11:30

Ik denk zelf dat ik wel goed zit. (Nog) geen pijntjes of ongemakken, en de meeste "regeltjes" kloppen bij benadering.
Hoek torso-arm is +/- 90 graden, zadelhoogte klopt redelijk (hak op pedaal met gestrekt been, goede hoek van knie tijdens fietsen (denk ik)), en het voelt over het geheel ook wel goed.
Wat er op het internet vaak niet bij staat, is of de betreffende regeltjes nu meer betrekking hebben op eensupersportieve of meer endurance houding, maar dat zal dan ook de reden zijn dat het bij benadering is.

Plaats reactie