Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

trainer + indoortrainer

Gebruikersavatar
hoedinie
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 sep 2014 21:04

Gebruikersavatar hoedinie 24 nov 2015 13:47

Ga ik zeker proberen. In de Elite training app zit dit ook als je een power workkout doet. Was wel erg prettig dat ik in eerste instantie niet doorhad hoe het werkte. Later ging het al beter en de volgende keer op zoek naar de beste versnelling om het geluid wat te dempen.

Gebruikersavatar
midstar
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:40
Locatie: Heerhugowaard
Contact

Gebruikersavatar midstar 24 nov 2015 19:38

Hier mijn bevindingen van mijn trainer die ik nu 10 dagen heb.
Inmiddels ook flink wat km,s gemaakt.

Zo!, de eerste training met de Elite Realtour B+ zit er op.

Allereerst het uitpakken en installeren van het apparaat,
Ik doe het niet dagelijks dus hier en daar is het even een uitzoekerij, waarbij de manual ook niet heel erg duidelijk is.
Althans voor mij dan niet 
Uiteraard spreekt het achteraf allemaal voor zichzelf 

De travelblock (voorwielsteun) is niet meegeleverd in de doos, en die wordt dus nagestuurd, en daarbij was de meegeleverde sofware cd corrupt???, dus maar de nieuwste van de Elite site geplukt.
Dat was of zijn 2 kleine minpuntjes, maar niets onoverkomelijks.

Bij het opstarten van de Ant+ USB stick tezamen met de software, dient bij gebruik van Garmin Express (start automatisch op bij Win8) deze laatste uitgeschakeld te worden, anders ontstaat er een conflict. Dit zowel bij Zwift als Elite zijn eigen software programma, dan kan de Ant+ stick op de een of andere manier niet gevonden worden.

Hoe rijd het!

Na mijn eerste rit ben ik verbaasd hoe het allemaal reageert, werkt, en wat je er allemaal mee kan.
Komende van een Tacx Bluemotion, moet ik zeggen dat dit velen malen beter is.
De Tacx was welliswaar geen Smarttrainer, maar de Elite is veel stiller en soepeler. Meer als in het eggie zeg maar 
Geen wielslip met een standaard band, en het wordt ook niet overmatig warm.
Slijtage is tot nu toe nihil, minder dan op de weg.
Het geluid wat deze trainer produceert is heel wat anders dan Tacx, je kan hier op knallen zonder dat het hele huis mee luistert.
De Elite sofware is leuk, maar niet meer dan dat, Zwift daarintegen is supercool! ,mijn eerste indruk is, waauw!
De Realtour B+ werkt en reageert perfect samen met Zwift, hellingspercentage tot 7% werkt prima, maar dan zit ik al op mijn lichtste verzet, hier kan ik wel mee door.

Trainerroad, en Bkool sofware heb ik nog niet geprobeerd, maar met Zwift kom ik denk ik de winter goed door.

Cadence fluctueerd toch wel aardig, maar uitgaande van de laagste gegeven waardes klopt het wel.
Het vermogen wordt volgens mij ietwat overdreven tussen de 5 en 10%, maar als je het bij een apparaat houd zal je ook je vooruitgang zien.

vitamineb
Forum-lid
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 apr 2014 14:15

vitamineb 24 nov 2015 22:15

Waarop baseer je die afwijking in vermogen?

Gebruikersavatar
midstar
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:40
Locatie: Heerhugowaard
Contact

Gebruikersavatar midstar 25 nov 2015 06:15

Mijn ftp geeft bij de test 315 aan.
Zo hoog schat ik mijzelf niet in.
Als ik mij vergelijk met andere fietsers is dat denk ik meer richting de 285.

Gebruikersavatar
hoedinie
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 sep 2014 21:04

Gebruikersavatar hoedinie 26 nov 2015 21:29

Ik heb vanavond de FTP test met Zwift gedaan en kwam uit op 396. Hoe kom ik erachter of dit realistisch is?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 26 nov 2015 21:35

Heb je en prof licentie? Dan is deze waarde redelijk realistisch. Of weeg je honderd kilo, met weinig vet? In alle andere gevallen: bizar hoog!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
midstar
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:40
Locatie: Heerhugowaard
Contact

Gebruikersavatar midstar 26 nov 2015 21:37

hoedinie schreef:Ik heb vanavond de FTP test met Zwift gedaan en kwam uit op 396. Hoe kom ik erachter of dit realistisch is?
Mijn gemiddelde is op de weg rond de 33 a 34 in de polder (solo) met gemiddeld wat wind.
Zwift rekent mijn ftp 315, wat mij al aan de hoge kant lijkt.
Ik neem aan dat je dan flink gemiddeld wat harder rijd dan ik doe, en jouw ftp dus ook hoger is dan die van mij.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 26 nov 2015 21:50

hoedinie schreef:Ik heb vanavond de FTP test met Zwift gedaan en kwam uit op 396. Hoe kom ik erachter of dit realistisch is?
Inspanningstest doen bij een SMA. 396 voor hoeveel minuten? Niet onmogelijk maar dan behoor je tot de top 2%.
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
hoedinie
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 sep 2014 21:04

Gebruikersavatar hoedinie 26 nov 2015 21:52

Nee, ik ben geen prof, en rij gemiddeld zeker geen 34, al weet ik niet wat ik 20 minuten buiten zou halen.
Ik weeg 120kg met teveel vet :) en daar heb je indoor een stuk minder last van :)

Ik lees dat de enige juiste manier een vermogenssensor is maar dat is best een dure optie die ik liever niet wil. Zijn er echt geen andere methodes om uit te vinden wat mijn FTP is?

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 26 nov 2015 21:52

hoedinie schreef:Ik heb vanavond de FTP test met Zwift gedaan en kwam uit op 396. Hoe kom ik erachter of dit realistisch is?
Meedoen aan een aantal amateur koersen en als je niet als eerste over de meet komt klopt deze waarde niet. Ik ken je verder niet, maar FTP 396 is erg hoog.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
hoedinie
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 sep 2014 21:04

Gebruikersavatar hoedinie 26 nov 2015 22:07

Als ik strava zo vergelijk dan zou mijn FTP ergens tussen de 175-225W moeten liggen denk ik. Of kloppen die waardes ook niet?
https://www.strava.com/activities/415458220 bijvoorbeeld

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 26 nov 2015 22:32

Maak je niet druk om je ftp. Ga lekker fietsen en gestructureerd trainen.
What makes the boat go faster?

Plaats reactie