Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Di2: Achterderailleur probleem

Ritsuke
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Ritsuke 08 nov 2015 22:21

Goedenavond,

Ik heb dus eindelijk mijn Di2 set kunnen monteren maar zit met een probleem. De achterderailleur doet niks wanneer ik aan de hendel een schakelbeweging maak. Ik heb reeds volgende punten gecontroleerd:

- Crash mode reset: Hij loopt alles af dus daar zit het probleem niet
- Hendel: Als ik deze wat langer inhoudt brandt het lichtje groen (batterij indicator) dus de hendel werkt ook.

Met bovenstaande denk ik dus dat alles goed aangesloten is anders zou hij nooit de signalen kunnen doorgeven. Alle kleurcodes komen overeen bij de aansluitingen dus het is ook geen verkeerde aansluiting.

Ik zit vast. Zoeken op internet helpt mij ook niet verder. Wie o wie kan helpen?

PS. De achterderailleur staat vast op de positie van het grootste tandwiel achteraan moest dat iets ter zake doen.

Dura Ace 7900 10-speed Di2
Laatst gewijzigd door Ritsuke op 09 nov 2015 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.

arzeg0
Forum-lid

arzeg0 08 nov 2015 23:34

FM098 van Dengfu
FM056A van Dengfu MTB
Pinarello Dogma 65.1 Think2 DA DI2

Ritsuke
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Ritsuke 09 nov 2015 09:38

arzeg0 schreef:Misschien kun je hier iets mee.
http://www.cyclechat.net/threads/ultegr ... ft.154145/
Deze had ik reeds gezien. Wel eigenaardig dat de shifter defect zou zijn als hij de andere commando's wel kan registeren (batterijniveau)?

arzeg0
Forum-lid

arzeg0 09 nov 2015 10:45

Als ik het goed heb bestaat DI2 7900 systeem uit een kabel met 2 signaal draden en 2 voedingsdraden. Ik weet niet hoe de communicatie precies loopt, maar het kan zijn dat één van de twee signaal draden niet goed reageert. Kabels proberen te wisselen?
Er zit denk ik niets anders op dan naar de FM te gaan en het daar laten checken. Wellicht komen zij verder.
FM098 van Dengfu
FM056A van Dengfu MTB
Pinarello Dogma 65.1 Think2 DA DI2

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 nov 2015 11:12

Ik las in eerste instantie over 7900 heen. De 7900 groep werkt op de volgende manier:
- Shifters zijn niets meer dan drukknopjes die verbonden zijn met de junction box.
- Vanuit de junction box gaat een draad met 5 kernen naar beide derailleurs.
- Er 1 draadkern naar de achter-derailleur en 1 draadkern naar de voor-derailleur, een derde signaal draad gaat naar beide derailleurs.
- De derailleurs gaan schakelen als er een blokgolf of een puls op de signaaldraad die enkel naar de derailleur gaat gezet wordt. De draad die naar beide derailleurs gaat wordt gebruikt voor het trimmen van de voor-derailleur.

Als ik diep in mijn herinneringen graaf dan denk ik dat de 3e draad ook voor het re-engage signaal gebruikt wordt, maar daar ben ik niet 100% zeker van, het is al een paar jaar geleden dat ik het systeem ontleed heb.
Er is niet genoeg informatie om een specifieke lokatie aan te wijzen waar het probleem 'm in zit. Het zou een connector kunnen zijn die er niet goed in zit, maar ook een draadbreuk. Maar helaas voor jouw kan ik zeker niet uitsluiten dat de achter-derailleur kapot is. In theorie zou de junction box ook de oorzaak kunnen zijn, maar die kans schat ik zeer laag in.

De enige manier om erachter te komen wat de oorzaak is is de tester van Shimano of iemand anders die ook een DI2 7970 groep heeft charteren. Dan kan je de achter-derailleur van die persoon aan jouw fiets hangen en ben je er zo achter waar 't probleem in zit.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Ritsuke
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Ritsuke 09 nov 2015 12:38

Ik ga deze avond nog eens alles goed controleren. Uiteindelijk heeft hij geschakeld net na de installatie (hij is namelijk naar het grootste tandwiel gegaan) maar dan was het gedaan.

Ritsuke
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Ritsuke 09 nov 2015 21:51

We zitten een stap verder. Deze avond alles eens opnieuw verbonden en logisch zitten nadenken. Ik heb de crash test nog eens laten gebeuren maar deze nu afgebroken wanneer de derailleur op het kleinste tandwiel stond. Daarna heb ik proberen schakelen naar een groter tandwiel en dat ging perfect. Wanneer ik wou hoger schakelen (naar een kleiner tandwiel) ging het weer niet meer. Ik veronderstel dus dat er aan de shifter iets mis is.

Ik heb een Shimano center gevonden in de buurt maar nog geen antwoord gehad op mijn contact vraag. Hopelijk wordt alles binnenkort duidelijk zonder al te grote kosten!

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 nov 2015 21:58

Je kan de shifter makkelijk uit testen middels het batterij lampje in de junction box. Als dat met beide knoppen werkt dan is er niets mis met de shifter, er zit namelijk geen enkele intelligentie in de shifter.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Ritsuke
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Ritsuke 09 nov 2015 23:50

Ah, dat werkt dus schifter is ok. Ik vrees dat we dus met kabel of derailleur zitten. Het eigenaardige is dan wel dat deze de crash test gewoon door gaat dus de beweging op en neer kan hij wel.

Ritsuke
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Ritsuke 12 nov 2015 15:23

Gisteren nog wat liggen analyseren en vandaag deze uiteindelijk binnen gebracht bij het Shimano center in de buurt. Ik heb mijn finale gok toch op de shifter geplaatst. Benieuwd!

Ritsuke
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Ritsuke 14 nov 2015 18:18

Voor iedereen die dit topic nog volgde: Het bleek de achterderailleur te zijn. Een nieuwe derailleur *slik* en het probleem was opgelost!

woerdman
Forum-lid

woerdman 18 nov 2015 21:55

Wat is een "slik"?

Ik heb een keer gehad dat ik de stelboutjes voor de buitenste posities iets te strak had gezet. Dan gaat de derailleur ook in crash mode.

Net grote problemen gehad met di2 ultegra, bleek uiteindelijk de batterijhouder (onder achtervrok) te zijn. Is een bekend probleem vertelde shimano me

Plaats reactie