Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Krachtraining. Nuttig?

onnot
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:49
Locatie: Beverwijk

onnot 03 nov 2015 18:47

Krachttraining heeft volgens dit onderzoek wel degelijk zin, sluit eigenlijk aan op wat Alan al schrijft.

kaaskop123
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 dec 2015 16:49

kaaskop123 06 dec 2015 17:21

rubencornelisse schreef:
Ik heb het volgens mij al wel eens eerder gezegd, maar specifiek in de sportschool krachttrainingen gaan doen voor je benen, los van een fiets, is in mijn ogen totaal niet nodig als recreant en zonde van je geld of je moet een sprinter zijn ofzo. Dan kan ik nog voorstellen dat je echt die spiermassa nodig hebt.
Mee oneens, mij helpt het zeker. Ik ben krachttraining gaan doen omdat ik last kreeg van mijn onderrug. Met squaten en deadliften heb ik mijn rug sterker gemaakt en heb ik bijna geen last meer. Daarnaast doe ik power cleans, en ben het best leuk gaan vinden om deze oefening technisch goed uit te voeren. Door een combinatie van deze oefening heb ik veel explosiviteit gekregen, veel meer dan voorheen en heb ik er vooral op de MTB veel profijt van.

Wat in andere berichten ook wordt genoemd zijn de core oefeningen, allemaal hartstikke goed voor de recreant, juist omdat je je lichaam dan niet te eenzijdig traint als dat je alleen zou fietsen.
inderdaad, had ik ook. Je hoeft geen hulk te zijn op de fiets, maar spieren in andere regios dan de benen zijn wel nodig

kaaskop123
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 dec 2015 16:49

kaaskop123 20 dec 2015 16:06

staat nu dus ook op de voorpagina: http://www.fiets.nl/2015/12/11/getraind ... ing-nodig/

dus train ze maar! kijk maar op websites zoals http://www.buikspieren-oefeningen.nl/bu ... oor-thuis/
voor oefeningen en tips, etc.

rene_gazelle
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 19 aug 2013 18:04

rene_gazelle 07 jan 2016 21:35

Hier ook positieve ervaringen met krachttraining. Vooral de ondersteunende spiergroepen; buik, rug, heupen. Dit zorgt voor een betere stabiliteit en dus effectiever fietsen!
Nu, wegens een blessure, ook weer aan de krachttraining om de stabiliteit in/ rond mijn knieën te vergroten.

De manier van trainen is uiteraard afhankelijk van je doel, dat lijkt me duidelijk. Wil je sprinten of klimmen? Sneller of vooral langer kunnen fietsen? Dat maakt nog al een verschil nl.

ThijsvdnBerg
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 11 feb 2014 13:19

ThijsvdnBerg 21 jan 2016 15:30

Ik doe 1x in de week een Lower Body Power Day (Uit het PHAT trainingsrincipe).
Je gaat er absoluut niet harder van fietsen, maar ik heb altijd veel klachten gehad (rug, knie, etc.) en heb sindsdien nergens meer last van.

Training bestaat uit:
Squats
Leg press
Leg extension
Deadlifts
Calf raises
Aangevuld met wat stabiliteitsoefeningen voor de knie.

Joeyy
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 nov 2015 20:14

Joeyy 21 jan 2016 17:28

Ook maar even reageren, ik doe momenteel twee keer in de week krachttraining, i.c.m vier keer in de week core-stability en de fietstrainingen.

Training 1;
Back squats met BB
Deadlift/cycling deadlift, bijna alles uit benen halen
Lunges met BB
Explosief traplopen (tree overslaan) met dumbell
Power clean and jerk

Training 2;
Front squat BB
Leg press
Leg curl & extension (superset)
Pistol squat (oefenen vooral ;))
En meestal bench press en clean variatie

Overigens, @thijsvdnberg, waarom zou je er niet harder van fietsen? Meer kracht in (vooral) je benen, maar ook zeker in je core, bevordert wel degelijk het fietsen denk ik.

ThijsvdnBerg
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 11 feb 2014 13:19

ThijsvdnBerg 23 jan 2016 19:30

Joeyy schreef:Ook maar even reageren, ik doe momenteel twee keer in de week krachttraining, i.c.m vier keer in de week core-stability en de fietstrainingen.

Training 1;
Back squats met BB
Deadlift/cycling deadlift, bijna alles uit benen halen
Lunges met BB
Explosief traplopen (tree overslaan) met dumbell
Power clean and jerk

Training 2;
Front squat BB
Leg press
Leg curl & extension (superset)
Pistol squat (oefenen vooral ;))
En meestal bench press en clean variatie

Overigens, @thijsvdnberg, waarom zou je er niet harder van fietsen? Meer kracht in (vooral) je benen, maar ook zeker in je core, bevordert wel degelijk het fietsen denk ik.
Helemaal eens, bedoelde meer op mijn bescheiden niveau.

Plaats reactie