Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Welke (bijzondere) dieren gespot tijdens je ritje

geertjeb
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 24 mar 2011 00:35

geertjeb 27 okt 2015 16:47

Zorro schreef:Purperreiger vaak gezien in de polder tussen A1 en Weesp.

Slechtvalk vaak hier om het gebouw als las ik dat op 15 augustus 2015 er twee dood gevonden zijn op het WTC gebouw Almere. Zeker weten dat ik later nog enkele keren een slechtvalk hier heb zien vliegen en bijna zeker dat ik weet waar dat dode koppeltje eventueel een nest gehad heeft.
Die slechtvalk zou ik graag willen zien. Ga mn ogen openhouden als ik bij Almere fiets :D

snorkel
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 01 aug 2011 12:43

snorkel 28 okt 2015 08:40

Zit veel op de fiets rond de schemering voor woon-werk verkeer en er is dan vaak genoeg te spotten qua fauna. Het meest bijzonder (lees het minst vaak gespot): Een keer een flits van een ijsvogel en een keer een marterachtige (ik denk een bunzing) die de berm in dook.

Meest indrukwekkend vind ik nog altijd wel reeën die 10 meter voor je besluiten de weg over te steken. Ben nog altijd bang dat zo'n ding me een keer schept.

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 28 okt 2015 21:01

Vanochtend in een rustig ritje van een uur: 2 valken (geen idee wat voor soort) die steeds een stukje bij me weg vlogen als ik te dicht bij kwam, 2 ooievaars, een buizerd op een paar meter afstand en een reiger langs de kant van de weg. Op zich geen bijzondere beesten, maar ze zaten allemaal zo dicht bij.

Een aantal weken terug op de Veluwe een overstekende zwijnenfamilie (was blij dat papa en mama zwijn netjes doorliepen, wat zijn die beesten groot).
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 28 okt 2015 21:46

Gistermiddag om vijf uur in Meerssen (Zuid-Limburg) staken vijf meter voor me twee wilde zwijnen doodgemoederd de weg over me geen blik waardig gunnend.

Gebruikersavatar
canyon81
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 05 sep 2009 20:43

Gebruikersavatar canyon81 29 okt 2015 07:22

Ik fietste afgelopen zaterdag in de buurt van Scherpenzeel, op een landweggetje. Op een gegeven moment hoor ik vlak achter me een soort harde fluit. Ik denk: wie laat nu op zo’n manier weten dat hij in wil halen? Ik kijk opzij en zie heel langzaam een grote roofvogel, formaatje buizerd, wegzeilen, die vloog zo’n anderhalve meter naast me. Thuis gekomen maar eens gaan zoeken wat dat nu geweest was. Het leek op een buizerd, maar die ‘fluiten’ niet. Uiteindelijk uitgekomen bij de wespendief. Kleur klopte, formaat klopte en het geluid klopte. Mooie ervaring!
Eenvoud kenmerkt het ware.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 29 okt 2015 08:39

Hey Canyon81,

Wespendieven trekken einde augustus tot max. half oktober weg uit Europa richting Afrika. De eerstejaarsvogels (dit jaar geboren) blijven het eerstvolgende jaar ook gewoon in Afrika, en keren pas het tweede jaar terug naar Europa als ze klaar zijn om te broeden.

Einde-oktober is zeer laat voor Wespendief, de laatste datum waarop er eentje gezien is de laatste 10 jaar is 17 oktober (in Nederland). Met andere woorden: heel onwaarschijnlijk en wellicht toch een buizerd, die zijn nogal variabel in tekening.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

kawouter
Forum-lid
Berichten: 842
Lid geworden op: 22 jun 2010 10:53
Locatie: Arnhem

kawouter 29 okt 2015 09:05

Gistermiddag op de heide tussen Radio Kootwijk en Hoenderloo volgens mij een buizerd gespot die mooi een stukje met me meevloog. Gelukkig geen zwijnen deze keer, dat vind ik toch altijd link.

Tijdens het hardlopen ben ik hier overigens ook wel eens een vos tegengekomen.
Laatst gewijzigd door kawouter op 29 okt 2015 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.

nucleus
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 mar 2010 18:47

nucleus 29 okt 2015 09:39

Afgelopen zondag zoefde ik de bocht om een fietspad op... op anderhalve meter keken de ogen van een buizerd me strak aan. Beestje gaf geen kik en bleef mooi zitten. In de Kennemerduinenwas het vervolgens met de voeten aan de grond voor een groepje Schotse Hooglanders dat rustig grazend over het fietspad banjerde. Niet veel later volgde de Konikspaarden die daar ook vrij rondlopen.

Verder vele andere roofvogels op mijn pad gehad of die een stukje meevlogen, reeën die net voor het passeren de weg besloten over te steken of een klein stukje meehupsen, vosjes, fazanten, eekhoorntjes. In de bergen trof ik rond de avond ook weleens een aantal marmotten.

Gebruikersavatar
canyon81
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 05 sep 2009 20:43

Gebruikersavatar canyon81 29 okt 2015 09:57

de zwarten schreef:Hey Canyon81,

Wespendieven trekken einde augustus tot max. half oktober weg uit Europa richting Afrika. De eerstejaarsvogels (dit jaar geboren) blijven het eerstvolgende jaar ook gewoon in Afrika, en keren pas het tweede jaar terug naar Europa als ze klaar zijn om te broeden.

Einde-oktober is zeer laat voor Wespendief, de laatste datum waarop er eentje gezien is de laatste 10 jaar is 17 oktober (in Nederland). Met andere woorden: heel onwaarschijnlijk en wellicht toch een buizerd, die zijn nogal variabel in tekening.
Ik was eerst ervan overtuigd dat het een buizerd was, maar die vogels fluiten niet. Hun roep lijkt meer op mauwen. Na het beluisteren van een opname van het geluid van de buizerd en de wespendief was ik overtuigd. Maar ik ben geen beëdigd vogelspotter of ornitholoog, dus ik geloof je graag wanneer je zegt dat het waarschijnlijk geen wespendief was .
Eenvoud kenmerkt het ware.

dario
Forum-lid
Berichten: 3819
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 29 okt 2015 10:05

Met de mtb heb je natuurlijk iets meer kans om interessante beestjes te ontmoeten dan op de wegfiets... Van de zeldzame keren dat ik een bosritje maak (het laatste was alweer een tijd geleden inmiddels) noteer ik: reeën, ooit (eenmaal, jaren geleden) een damhert, en af en toe een zwarte specht. Met de koersfiets zag ik ook wel al een buizerd van nabij (vermoed ik althans - wat is de grootste beige-kleurige valk-achtige die je bij ons vindt?)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 30 okt 2015 00:04

Ik heb een roodborstje gespot, of telt dat niet mee? Te klein. :o

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 30 okt 2015 00:38

ottorongo schreef:Ik heb een roodborstje gespot, of telt dat niet mee? Te klein. :o
Zeker niet! Elk dier is mooi om te zien toch?
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Plaats reactie