Welke (bijzondere) dieren gespot tijdens je ritje
Wat zijn dat toch een prachtige runderen. Overigens wel opletten als ze kalfjes hebben!
-
- Forum-lid
Ik heb geen idee wat de PWN duinen zijn of waar die zich bevinden maar gezien die nette bestrating lijkt me dit niet echt een natuurlijke habitat voor de dieren op de foto’s.
Prachtige dieren trouwens hoor maar het komt bij wat over als geforceerde natuur.
Hoe dan ook: alles beter dan de megastallen in Brabant

Adversity is the Catalyst of Change
PWN = Provinciaal Waterbedrijf Noord-Holland en beheert het Noordhollands Duinreservaat.
Boven het Noordzeekanaal 5300 hectare. (en met onder het kanaal erbij komt het op 7500 hectare)
https://www.pwn.nl/noordhollands-duinreservaat
En er lopen fietspaden (en heel veel onverhard paden) doorheen.
Natuurlijke habitat tja wat is dat in Nederland ?
Iig redelijk groot gebied.
Boven het Noordzeekanaal 5300 hectare. (en met onder het kanaal erbij komt het op 7500 hectare)
https://www.pwn.nl/noordhollands-duinreservaat
En er lopen fietspaden (en heel veel onverhard paden) doorheen.
Natuurlijke habitat tja wat is dat in Nederland ?
Iig redelijk groot gebied.
Wat een bekrompen opmerking, zeg.Dubbeldekker schreef: ↑03 jun 2025 00:00 Ik heb geen idee wat de PWN duinen zijn of waar die zich bevinden maar gezien die nette bestrating lijkt me dit niet echt een natuurlijke habitat voor de dieren op de foto’s.

Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Toch wel extra leuk als je zoveel vogel soorten ook kunt herkennen. Ik vind het leuk om vogels te zien, maar een flink deel van dit lijstje zou voor mij hooguit één of andere meeuw zijn.jwkeij schreef: ↑02 jun 2025 12:35 3 weken Zuid Engeland op de fiets was ook qua flora en fauna de moeite, zeg!
Ik heb dieren gezien die ik én nog nooit gezien had én niet in Nederland voorkomen (of als zeldzame dwaalgast)
Vooral de aantallen roeken en roodborstjes maakten indruk.
De roodkopklauwier, ijsduiker en alpenkraai vond ik toch wel een hoogtepunt.
Roek
Roodkopklauwier
Rode wouw
Roodborstje
IJsvogeltje
Jan-van-Gent
Kuifaalscholver
Noordse Stormvogel
Zeekoet
Grote pijlstaartvogel
Noordse Pijlstaartvogel
IJduiker
Alpenkraai (Cornish Chough)
Alk
Risso Dolfijn
Vos
Das
Zeehond
Ree
Wilde paarden
Grijze eekhoorn
Vooral meeuwen en stormvogels zijn lastig 'in het wild'. Golven en grijze luchten belemmeren toch wat. Verder is het vooral eerst onderzoeken wat er uberhaupt zit en dan de kleine verschillen tussen de zeevogels uit je hoofd leren.
En toch zijn stormvogels écht anders dan meeuwen.
Andere vlucht, silhouet maar ook een totaal andere snavel. Met extra buisje op de snavel om zout af te scheiden.
En toch zijn stormvogels écht anders dan meeuwen.
Andere vlucht, silhouet maar ook een totaal andere snavel. Met extra buisje op de snavel om zout af te scheiden.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
- daniel1975
- Forum-lid HC
Ik zou de meeste soorten uit dat lijstje wel herkennen, maar die Storm- en pijlstaartvogels is abacadabra. Zelfde categorie als de KBV-jes 

Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
- Forum-lid HC
Dat valt inderdaad onder bijzondere dieren. Het veulen natuurlijk ongelooflijk leuk.
Maar ik dacht dat de runderen al weg waren. Die worden in het najaar vervangen door schapen zover ik weet, waarbij de runderen nu al weg zouden zijn.
Trekken die naar het Noorden?scottwilko schreef: ↑03 jun 2025 20:27
Maar ik dacht dat de runderen al weg waren. Die worden in het najaar vervangen door schapen zover ik weet, waarbij de runderen nu al weg zouden zijn.
Niet zijken maar reiden !
Volgens mij blijven de hooglanders gewoon bij PWN.scottwilko schreef: ↑03 jun 2025 20:27 Dat valt inderdaad onder bijzondere dieren. Het veulen natuurlijk ongelooflijk leuk.
Wel eens gelezen dat ze in andere (kleinere?) gebieden weg gaan.
-
- Forum-lid HC
Nog even opgezocht, maar dit ging inderdaad niet om de Hooglanders.
De Wagyu runderen in de Schoorlse duinen gaan plaats maken voor schapen.
De Wagyu runderen in de Schoorlse duinen gaan plaats maken voor schapen.