Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Welke (bijzondere) dieren gespot tijdens je ritje

Gebruikersavatar
PietH
Forum-lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jun 2018 10:18
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar PietH 28 jun 2019 09:00

Wauw, RVV en senior, heel gave ontmoetingen!

Mijn meest bijzondere ervaring tot nu toe was een kraai die het nodig vond mijn helm aan te vallen. Ik kwam er toen ook achter dat die beesten aardig snel kunnen vliegen. Hij kon me makkelijk volgen toen ik tegen de 40km/u weg sprintte :mrgreen:
Gelukkig maakte hij uiteindelijk na wat geroep en gezwaai met armen mijnerzijds rechtsomkeert.
🚴🏻Strava

Gebruikersavatar
fred1965
Forum-lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 18 mei 2011 21:55

Gebruikersavatar fred1965 28 jun 2019 09:19

Begin deze maand zag ik s`morgens vroeg bij Hellum een Wasbeerhond, Lijkt wel wat op een Wasbeer maar dan zonder die kenmerkende witte tekening,Ik had deze nog nooit eerder gezien, hij kwam uit een stuk bouwland en wilde de weg oversteken toen ik er aan kwam, Het ging te snel voor een foto, eerlijk gezegd herkende ik hem niet meteen maar thuis kwam ik erachter wat het was geweest.

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1704
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 28 jun 2019 09:39

Vanochtend tijdens mijn extra lusje woon-werk traject; een eikenprocessierups.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 28 jun 2019 10:02

RVV schreef: 27 jun 2019 20:05 Vanavond werk-woon ritje door de Onlanden (natuurgebied onder Groningen) liepen een aantal vossen. Eentje was wel erg nieuwsgierig naar mij. Ik stopte. De vos kwam voorzichtig naar mij toe. Snuffelde wat aan mijn been. En bleef rustig staan. Liep wat van links naar rechts maar was absoluut niet bang. Ik maakte een paar foto’s (collage) en ging weer verder. Best bijzonder vond ik.
Vossen die niet schuw zijn verdenk ik altijd van hondsdolheid. Kunnen heel rustig overkomen en uit het niets toch bijten oid..

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 28 jun 2019 10:54

Ik weet niet of het in dit topic mag, want het was niet vandaag en het was niet op de fiets en zelfs niet in Nederland (had ook gekund in topic 'Andere sporten gedaan ...').
Wat ik zag vind ik zo bijzonder dat ik het graag wil delen.

Het was aan het begin van deze maand. We waren op vakantie in Toscane. Ik had geen fiets mee (weet niet of ik de bulten daar wel op kom :-(). Daarom had ik besloten om om de dag te gaan hardlopen op het strand. Dat leek me wel wat. Tjonge wat viel dat tegen. Ik was gewend dat je langs de waterlijn prima kunt lopen maar dat is hier niet het geval. Het zand is vrij grof met als gevolg dat je er bij elke stap een centimeter of twee in wegzakt. Heel zwaar, erg vermoeiend.

Enfin, toen ik daar genoeg van had, besloot ik de duinen over te steken en via een achterliggende wijk terug te lopen naar de camping. Zo gezegd zo gedaan. Op/achter de duin was een stil en vrij donker bos. Op enig moment zag ik een bruggetje. Ik stak dat over in de verwachting dat ik ergens verderop wel rechtsaf kon slaan om om in de woonwijk te geraken.
Net als ik het bruggetje oversteek schieten er twee konijnen mijn pad over. Da's nog niks bijzonders. Iets later vliegt er een fazant voorbij, ook niks bijzonders. Weer wat verder vloog er een blauwe reiger voorbij. Nog steeds niet bijzonder want die zien we hier in Nederland ook erg veel. Weer iets verder ... twee zilverreigers; het verhaal begint saai te worden.

Na een paar bochten kom ik op een lang recht pad. Nog steeds geen weggetje naar rechts gezien, Dus besluit ik om dat pad af te lopen. Na ongeveer eenderde van dat pad zie ik in mijn ooghoeken twee koppen van zwijnen boven het gras uitkomen. Hoooo dacht ik, het ziet er naar uit dat die straks gaan oversteken. Laat ik even wachten. En ja hoor ... daar sjouwden ze het pad over, op nog geen 20 meter afstand. Net toen ik verder wilde lopen zag ik plotseling uit de struiken een paar zwijnenbiggen komen. Een paar ... dat bleken er acht te zijn. Wow, was ik blij dat ik niet verder was gelopen. Nou dan loop ik nu meer verder. Foute actie want na die kleintjes kwamen er weer twee grote zwijnen en daar achter weer een stuk of zeven/acht jongen. Pfff ... het zweet brak me uit want ik was er nog maar tussen de 10 en 15 meter vandaan. Heb er zeker vijf minuten stokstijf gestaan tot ik echt het gevoel had dat er niet nog meer zwijnen uit de bosjes zouden komen. Kijk, zoveel zwijnen, dat vind ik dus best bijzonder.
toscane.png
Het verhaal is nog niet helemaal af. Ik liep door in de verwachting dat ik dan, desnoods aan het einde van de weg, op een Strada Provinciale terecht zou komen. Dat is ook wel zo, maar daarvoor ligt een spoorlijn op een hoog talud. Nu zag ik dat er een tunneltje was. Daar naartoe gelopen bleek dat die tunnel was afgesloten met een hek dat alleen met een magneetsleutel kan worden geopend. Dus ook geen optie om daar langs te komen. Verderop zag ik werklui. Hen vroeg ik een korte weg naar het dorp (Marina di Castagneto Carducci). Zij vertelden dat de kortste weg dezelfde weg is als die ik had gelopen. Balen. Ik was al een uur onderweg. De terugweg zou niet veel sneller gaan. Dat terwijl mijn intentie was om, gezien de temperatuur, niet verder dan een kilometer of vier/vijf te lopen.

Op de terugweg bleek dat halverwege het lange pad een bordje staat met verboden toegang en expliciet erbij dat het ook geldt voor voetgangers/wandelaars. Met al de beesten die ik had gezien en de hoge jagershutten onderweg begon ik 'em toch wel een beetje te knijpen. Letterlijk een doelwit want gekleed in een spierwit shirt viel ik wel goed op :-)
Enfin het laatste stukje nog één bijzonderheid, voor het bruggetje schoot net voor mijn voeten nog een slang de struiken in.
Toen ik na ruim twee uur en 12 kilometer lopen weer 'thuis' was, waren de rapen gaar want, en ik geef toe dat dat vreselijk stom was, ik had geen ID of telefoon of ook maar iets bij me. Spullen die ik op de fiets trouwens wel altijd bij me heb. Als die zwijnen mij niet aardig hadden gevonden of als ik op die slang was getrapt (weet niet of het een gifslang was) ... Het zou waarschijnlijk lang hebben geduurd voor ik was gevonden.

Edit: typfouten gecorrigeerd
Laatst gewijzigd door De Tukker op 28 jun 2019 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 28 jun 2019 14:21

Wat een imponerend verhaal Maak je maar één keer mee in jeleven.

Jojootje
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 aug 2018 12:25

Jojootje 09 jul 2019 23:21

Vorige week, vlakbij Slenaken, een das gezien. Hij (of zij natuurlijk) probeerde tegen de steilte van de holle weg op te klimmen, misschien terug de burcht in. Het was midden op de dag, dus volgens mij een behoorlijk ongebruikelijk tijdstip voor een das. Wellicht naarstig op zoek naar drinkwater bij de droogte van de laatste tijd. Die maakt dat wel meer nachtdieren, zoals egels, overdag vaker te zien zijn.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12470
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 jul 2019 22:26

Dit jaar.

Slang of Adder, op de MTB route Leersum en op een fietspad door Drente.
Vossen in de duinen en van hvh tot Katwijk.
herten ook duinen Katwijk
Salamander ook duinen Katwijk
Witte reiger in de polder, die zie ik minder dan vossen.

@ de tukker, ze hadden je niet teruggevonden, die vreten je helemaal op en als je in een te kleine boom klimt graven ze hem uit. In het buitenland heb ik op de mtb altijd pepperspray bij maar dat helpt niet tegen een hele familie.
Zwijnen die zijn echt heel link. Ik mtb nog al eens bij La Roche. Let daar altijd op er is een plek waar regelmatig een familie staat van 30/40 stuks met jonge.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 15 jul 2019 22:33

wasbeer2006 schreef: 15 jul 2019 22:26 ...
@ de tukker, ze hadden je niet teruggevonden, die vreten je helemaal op en als je in een te kleine boom klimt graven ze hem uit. In het buitenland heb ik op de mtb altijd pepperspray bij maar dat helpt niet tegen een hele familie.
Zwijnen die zijn echt heel link. Ik mtb nog al eens bij La Roche. Let daar altijd op er is een plek waar regelmatig een familie staat van 30/40 stuks met jonge.
Ik stond er op dat moment letterlijk wel maar figuurlijk niet bij stil maar achteraf lopen me nog de rillingen over mijn rug als ik er aan denk wat er had kunnen gebeuren :(
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 21 jul 2019 11:15

Ik liet vanochtend blijkbaar drie dames fazanten goed schrikken. Die vlogen pal naast me op uit de berm. Bijna 1tje uit de lucht gekopt.

Gebruikersavatar
fred404
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 25 jul 2010 11:07
Locatie: Oldenzaal

Gebruikersavatar fred404 21 jul 2019 18:38

Een geelgerande watertor. Rond de 5 cm. In een rit om nog een paar tegeltjes te scoren voor veloviewer max square, een lusje door de Engbertsdijkvenen (N-Twente) op de gps getekend. In een poeltje in de zandweg deze tor gespot. Gelukkig kon ik een polarisatiefilter op de lens schroeven en het beestje zo in het water fotograferen. Best een mooi insect, lijkt een beetje op een meikever, maar dan met zwemdiploma A.

Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37369
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 jul 2019 19:06

Kunnen lelijk bijten ;-) Althans, in mijn jeugdherinnering.
Als polderjongetje had ik ze vroeger vaak in mijn fuikjes, net als bijv stekelbaarsjes.
Less is bore

Plaats reactie