Welke (bijzondere) dieren gespot tijdens je ritje
Vandaag gespot op het fietspad de Oostvaardersdijk tussen Almere en Lelystad:
- twee dode buizerds
- drie dode rotganzen
Vorige week was ik getuige dat een auto die mij in haalde op de dreef in Almere zonder gas terug te nemen twee (tortel)duiven dood reed . . . . verschrikkelijk om al die veren in het rond te zien vliegen.
- twee dode buizerds
- drie dode rotganzen
Vorige week was ik getuige dat een auto die mij in haalde op de dreef in Almere zonder gas terug te nemen twee (tortel)duiven dood reed . . . . verschrikkelijk om al die veren in het rond te zien vliegen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Al twee keer een zwarte ringslang (natrix natrix) en een reekalf dat door moeder aan de rand van een strada bianca was gelegd. Ze moest even eten halen ofzo. (In Friuli, niet ver van het graf van Pim en het dorp waar Joop tot wereldkampioen gekroond werd).
hun fietsen.
Nee voor mij ook de eerste keer dat ik zo'n grote groep zag. Afgelopen week een enkeling bij de Zevenhuizerplas en bij de Dove Put (Haastrecht) wel eens 3-4 bij elkaar.
Ik weet niet hoe honkvast ze zijn maar wie het fietspad neemt van Numansdorp langs de Oosterse Bekade Gorzen kan ze bewonderen.
Vanmorgen een zingende Blauwborst in het graan, vlak voor Midwolda
-
- Forum-lid
Vale gier?! Waar bevindt jij je? Spanje, Afrika, zuid Amerika of Antwerpen zoo? 

Adversity is the Catalyst of Change
ItxassouDubbeldekker schreef: ↑17 jun 2025 23:17 Vale gier?! Waar bevindt jij je? Spanje, Afrika, zuid Amerika of Antwerpen zoo?![]()
Een grote groep vale gieren was laatst overigens in Nederland te zien.
Niet zijken maar reiden !
-
- Forum-lid
Grappig, die groep gieren is daar uitgezet vanuit België (Marleen Huyghe van ZOO Antwerpen) via een project om ze weer terug in de natuur te brengen.
Met de boeren daar is afgesproken dat ze hun kadavers van gestorven vee op het land laten liggen zodat de gieren zo veel mogelijk hun natuurlijke habitat terug krijgen zonder ze bij te hoeven voeren.
Het zijn tenslotte opruimers die beesten.
(Ik twijfel nu trouwens of dat om de vale gier of de Monniksgier ging)
Met de boeren daar is afgesproken dat ze hun kadavers van gestorven vee op het land laten liggen zodat de gieren zo veel mogelijk hun natuurlijke habitat terug krijgen zonder ze bij te hoeven voeren.
Het zijn tenslotte opruimers die beesten.
(Ik twijfel nu trouwens of dat om de vale gier of de Monniksgier ging)
- daniel1975
- Forum-lid HC
Vorig jaar lag er een doodgevallen schaap of groot lam ergens langs de weg naar de Bonette (rond de 2100m gok ik). Waren toen wel 20 gieren bij elkaar oid. Prachtig gezicht.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
- Forum-lid
Ja indrukwekkend. Ze hebben een speciaal verteringssysteem waardoor ze weerstand hebben tegen de bacteriën in rottende kadavers. (Sorry aan de mensen die aan het lunchen zijn)
En het schijnt dat ze zelf bepaalde botten ook oppeuzelen.
Helaas is het gebruik van producten als Ibuprofen (NSAID’s) bij vee tegenwoordig veelvoorkomend en daar kunnen de gieren absoluut niet tegen. Het bedreigt hún voortbestaan in het wild.
En het schijnt dat ze zelf bepaalde botten ook oppeuzelen.
Helaas is het gebruik van producten als Ibuprofen (NSAID’s) bij vee tegenwoordig veelvoorkomend en daar kunnen de gieren absoluut niet tegen. Het bedreigt hún voortbestaan in het wild.
Deze foto is vorige week gemaakt in Den Haag (niet door mij) bij de nieuwe driemanspolder. Zou om een groep van ca. 10 gieren gaan
En idd Gieren peuzelen botten op.....maar zijn vaak wel afhankelijk van andere dieren (zoals Hyena's) die de botten eerst in kleinere stukjes breken/bijten.

pic code registration
En idd Gieren peuzelen botten op.....maar zijn vaak wel afhankelijk van andere dieren (zoals Hyena's) die de botten eerst in kleinere stukjes breken/bijten.

pic code registration