Ik ben rustig aan op zoek naar een nieuwe racer en heb mij voorgenomen deze
keer vanuit een ander vertrekpunt te starten. Mijn huidige fiets is op basis van voorkeur met een minimale meting gekocht.
Ik ben als leek dus in de wondere wereld van geometrie gedoken maar kom er niet echt uit.
Heb mijn maten netjes op competitivecyclist.com ingevoerd.
Inseam:82
Trunk:66
Forearm:35
Arm:70
Thigh:60
Lower Leg:55
Sternal Notch:150
Total Body Height:179
en kreeg het advies erbij waarmee ik op zoek ben gegaan
The Competitive Fit (cm)
Seat Tube Range c–c:53.1 - 53.6 cm
Seat Tube Range c–t:54.7 - 55.2 cm
Top Tube Length:56.2 - 56.6 cm
Stem Length:11.6 - 12.2 cm
BB–Saddle Position:73.4 - 75.4 cm
Saddle Handlebar:54.9 - 55.5 cm
Saddle Setback:4.4 - 4.8 cm
Nu komt het, ik begreep dat stack en reach de belangrijkste waardes zijn of een frame goed past. Ik heb alleen geen idee hoe ik op basis van bovenstaande gegevens de ideale waardes kan berekenen. Ik heb de maten van mijn huidige fiets, wilier la triestina 105 maat 54, opgezocht maar icm stack en reach (nogmaals geen idee hoe ik dit bereken) wordt ik daar ook niet heel veel wijzer van.
Kortom: HELP! welke fiets past?
Op de shortlist staan momenteel;
- specialized tarmac of allez
- giant tcr advanced (de propel is ook wel vet)
- canyon ultimate CF ..
- cannondale supersix evo of caad 12
Budget €1750-3250, daarbij hou ik er wel rekening mee dat om dit budget het misschien wijsheid is om de standaard wielen te upgraden met de koop
edit: rij geen wedstrijden o.i.d., dus als een endurance beter past is dat zeker het overwegen waard
disclaimer: als ik dit via een query had moeten doen, excusez
Nieuwe fiets, geometrie stack en reach aarghh
Ik heb ook ooit mijn maten ingeven bij competitivecyclist, ik zit zo maar even 5cm korter dan dat die site mij wou zetten ...
Het belangrijkste van al vertel je niet, hoe voel je je op die Wilier? Perfect, te lang, te diep, hoeveel spacers, welke stuurpen?
Voor 8 vd 10 toeristen is een endurance het beste, beter een hoger balhoofd als een spacertoren.
En zoals jij 54 meet met wat komt dat overeen in de tabel? Medium?
Het belangrijkste van al vertel je niet, hoe voel je je op die Wilier? Perfect, te lang, te diep, hoeveel spacers, welke stuurpen?
Voor 8 vd 10 toeristen is een endurance het beste, beter een hoger balhoofd als een spacertoren.
En zoals jij 54 meet met wat komt dat overeen in de tabel? Medium?
Dank voor de reacties!
@ernie c, als ik het goed begrijp passen deze fietsen sowieso en de fijnere afstellingen na een bikefit (voor een zo goed mogelijk resultaat)?
@nee_nee.. dat denk ik wel, ga van het weekend meten
Hoewel endurance modellen niet direct op de shortlist staan, viel mij de giant defy advanced positief op. Zit je op deze en/of gelijksoortige heel veel hoger of kan ik uiteindelijk ongeveer op gelijke waarde uitkomen? Ik neem aan dat je hierop evenveel "gas" kan geven als op een gewone racer?
Klinkt misschien allemaal wat impulsief en opportunistisch, speel graag met verschillende ideeën om voor mijzelf helder te krijgen wat ik wil en wat werkt
@ernie c, als ik het goed begrijp passen deze fietsen sowieso en de fijnere afstellingen na een bikefit (voor een zo goed mogelijk resultaat)?
@nee_nee.. dat denk ik wel, ga van het weekend meten
Hoewel endurance modellen niet direct op de shortlist staan, viel mij de giant defy advanced positief op. Zit je op deze en/of gelijksoortige heel veel hoger of kan ik uiteindelijk ongeveer op gelijke waarde uitkomen? Ik neem aan dat je hierop evenveel "gas" kan geven als op een gewone racer?
Klinkt misschien allemaal wat impulsief en opportunistisch, speel graag met verschillende ideeën om voor mijzelf helder te krijgen wat ik wil en wat werkt
Een beetje spelen met de spacers, stand van het zadel en misschien een ander stuurpennetje kopen doet vaak meer dan een dure bikefit, zeker als je al goed op je huidige fiets zit. Als je bij een fietsenmaker koopt krijg je die meting uiteraard gratis maar daar moet je je ook niet al teveel van voorstellen.
Op de Defy in maat M zonder spacers kom je 1cm hoger te zitten dan nu. Daar zul je niet veel langzamer van gaan maar je verliest wel de optie om dieper te gaan zitten. Bij de andere opties kun je d.m.v. spacers nog comfortabeler gaan zitten dan nu en ook nog naar beneden.
Op de Defy in maat M zonder spacers kom je 1cm hoger te zitten dan nu. Daar zul je niet veel langzamer van gaan maar je verliest wel de optie om dieper te gaan zitten. Bij de andere opties kun je d.m.v. spacers nog comfortabeler gaan zitten dan nu en ook nog naar beneden.
Campagnolo Ultra Dork
Nogmaals dank voor de adviezen
Het is uiteindelijk een giant propel advanced 2 '15 geworden in m/l.. Heb de de defy, tcr en propel getest in verschillende maten. De defy was mij wat te relaxed, de tcr zat goed en reed lekker maar de propel zat heerlijk en wil echt vooruit. Mooie deal zo met de fiets in de aanbieding.
Ben minimaal opgemeten maar ik wordt door de fm bij het afhalen goed op de fiets gezet.
Over de wielen twijfel ik nog, de kans dat ik ze uiteindelijk ga vervangen is groot. Fiets schreeuwt om hogere wielen, ik heb een vision t42 set maar dat is 10 speed en als ik het goed heb is dat kan de body niet vervangen/omgebouwd worden naar 11 speed. Eerst maar is fietsen, nou ja volgend weekend dan
Het is uiteindelijk een giant propel advanced 2 '15 geworden in m/l.. Heb de de defy, tcr en propel getest in verschillende maten. De defy was mij wat te relaxed, de tcr zat goed en reed lekker maar de propel zat heerlijk en wil echt vooruit. Mooie deal zo met de fiets in de aanbieding.
Ben minimaal opgemeten maar ik wordt door de fm bij het afhalen goed op de fiets gezet.
Over de wielen twijfel ik nog, de kans dat ik ze uiteindelijk ga vervangen is groot. Fiets schreeuwt om hogere wielen, ik heb een vision t42 set maar dat is 10 speed en als ik het goed heb is dat kan de body niet vervangen/omgebouwd worden naar 11 speed. Eerst maar is fietsen, nou ja volgend weekend dan
Waarom een M/L? Die is een stukje groter dan jouw Wilier en je zult sowieso meer rechtop te komen zitten. Niet dat ik zeg dat hij niet past maar je bereikt hiermee niet het doel dat je voor ogen had terwijl dat met een M met langere stuurpen wel het geval was.
Campagnolo Ultra Dork
Ik heb op 3 maten getest waarvan de L, wat ik gelijk aangaf, te groot was. Bij de M gaf de fm aan dat ik te gedrongen zat, dat zal dus met de stuurpen te maken, correct me if i'm wrong. De m/l zat het beste ook voor mijn gevoel, had niet het idee rechterop te zitten. Kan je het uitleggen? In mijn gedachte ga ik met die m/l juist langer en dieper, met de opmerking dat ik m'n vinger nog niet achter de theorie heb