Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

stuur scheef

siebe
Forum-lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 25 feb 2010 22:11

siebe 29 jul 2010 22:16

ik ben er achter gekomen dat mijn stuurpen iets te lang was, nu ben ik terug gegaan naar de fm en heeft ie een kortere stuurpen gemonteerd, aleen nu zit t stuur iets scheef kan ik dit zelf rechtzetten, en hoe? ik ben niet super handig.
als t geen pijn doet train je niet hard genoeg!!

thomwittendorp
Forum-lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28

thomwittendorp 29 jul 2010 22:18

hoe bedoel je scheef, misschien dat een foto een en ander duidelijker maakt, waarschijnlijk is het heel simpel met een inbus op te lossen alleen is de vraag de boutjes bij het stuur of de stuurpen
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

siebe
Forum-lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 25 feb 2010 22:11

siebe 29 jul 2010 22:19

het stuur staat zeg maar scheef ten opzichte van het wiel dus als ik recht fiets wijst het stuur iets na links, kan zo snel even niet een foto maken.
hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
als t geen pijn doet train je niet hard genoeg!!

Gebruikersavatar
jay
Forum-lid
Berichten: 529
Lid geworden op: 16 okt 2008 10:27

Gebruikersavatar jay 29 jul 2010 22:34

2 inbus boutjes op de stuurpen los maken (waar deze aan je voorfork vast zit) recht zetten. en dan weer vast draaien
On the road S-Works Powered
Off the road (Niet meer)
Http://pina-power.pinkbike.com

siebe
Forum-lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 25 feb 2010 22:11

siebe 29 jul 2010 22:39

en dat is alles ik dacht dat ik hiervoor een momentsleutel voor nodig zou hebben
als t geen pijn doet train je niet hard genoeg!!

Gebruikersavatar
chassepatate
Forum-lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 14 okt 2009 21:55

Gebruikersavatar chassepatate 29 jul 2010 22:41

met een beetje gevoel is dat niet nodig....

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 29 jul 2010 22:42

Jay schreef:2 inbus boutjes op de stuurpen los maken (waar deze aan je voorfork vast zit) recht zetten. en dan weer vast draaien

Denk aan het "aanhaalmoment". Als je geen momentsleutel hebt, onthoud dan de positie van je inbussleutel bij het begin van het losdraaien van de boutjes en die bij het stoppen met losdraaien en tel eventueel het aantal omwentelingen dat je maakt (tussentijds de sleutel dus niet losnemen, m.a.w. in de boutjes laten zitten). En houdt deze posities aan bij het weer vastdraaien! Het rechtzetten van het stuur moet je ook voorzichtig doen, anders loop je de kans dat je de afstelling van het balhoofdlager verandert!
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
chassepatate
Forum-lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 14 okt 2009 21:55

Gebruikersavatar chassepatate 30 jul 2010 00:12

Tja zo kun je ook een heel topic schrijven over 2 inbusboutjes los en vastdraaien...

rezne
Forum-lid
Berichten: 1907
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:27

rezne 30 jul 2010 00:38

Want jij weet natuurlijk al je hele leven hoe alles op een fiets werkt. Daar is geen leerproces aan te pas geweest ......
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

Gebruikersavatar
jeroenkuiper
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
Locatie: wolvega

Gebruikersavatar jeroenkuiper 30 jul 2010 00:58

wat ik niet snap...

je hebt de fiets naar de fietsenmaker gebracht... maar op de trekhaak dan ofzo? want anders merk je na een paar meter wel dat het stuur niet fris staat lijkt mij... en dan is rechtsomkeer makkelijker als hier vragen
Afbeelding

perik
Forum-lid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 30 jul 2010 01:01

Le Grimpeur schreef:Denk aan het "aanhaalmoment". Als je geen momentsleutel hebt, onthoud dan de positie van je inbussleutel bij het begin van het losdraaien van de boutjes en die bij het stoppen met losdraaien en tel eventueel het aantal omwentelingen dat je maakt (tussentijds de sleutel dus niet losnemen, m.a.w. in de boutjes laten zitten). En houdt deze posities aan bij het weer vastdraaien! Het rechtzetten van het stuur moet je ook voorzichtig doen, anders loop je de kans dat je de afstelling van het balhoofdlager verandert!


Als je voorvork een alu buis heeft luistert het allemaal echt niet zo nauw. Gewoon vast is vast. De afstelling van het balhoofdlager is geborgd door de topcap, je kunt je stuurpen gewoon draaien zonder daar iets mee te hoeven doen.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 30 jul 2010 09:41

maar dan niet te vast
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Plaats reactie