Pagina 1 van 3

stuur scheef

Geplaatst: 29 jul 2010 22:16
door siebe
ik ben er achter gekomen dat mijn stuurpen iets te lang was, nu ben ik terug gegaan naar de fm en heeft ie een kortere stuurpen gemonteerd, aleen nu zit t stuur iets scheef kan ik dit zelf rechtzetten, en hoe? ik ben niet super handig.

Geplaatst: 29 jul 2010 22:18
door thomwittendorp
hoe bedoel je scheef, misschien dat een foto een en ander duidelijker maakt, waarschijnlijk is het heel simpel met een inbus op te lossen alleen is de vraag de boutjes bij het stuur of de stuurpen

Geplaatst: 29 jul 2010 22:19
door siebe
het stuur staat zeg maar scheef ten opzichte van het wiel dus als ik recht fiets wijst het stuur iets na links, kan zo snel even niet een foto maken.
hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Geplaatst: 29 jul 2010 22:34
door jay
2 inbus boutjes op de stuurpen los maken (waar deze aan je voorfork vast zit) recht zetten. en dan weer vast draaien

Geplaatst: 29 jul 2010 22:39
door siebe
en dat is alles ik dacht dat ik hiervoor een momentsleutel voor nodig zou hebben

Geplaatst: 29 jul 2010 22:41
door chassepatate
met een beetje gevoel is dat niet nodig....

Geplaatst: 29 jul 2010 22:42
door Le Grimpeur
Jay schreef:2 inbus boutjes op de stuurpen los maken (waar deze aan je voorfork vast zit) recht zetten. en dan weer vast draaien

Denk aan het "aanhaalmoment". Als je geen momentsleutel hebt, onthoud dan de positie van je inbussleutel bij het begin van het losdraaien van de boutjes en die bij het stoppen met losdraaien en tel eventueel het aantal omwentelingen dat je maakt (tussentijds de sleutel dus niet losnemen, m.a.w. in de boutjes laten zitten). En houdt deze posities aan bij het weer vastdraaien! Het rechtzetten van het stuur moet je ook voorzichtig doen, anders loop je de kans dat je de afstelling van het balhoofdlager verandert!

Geplaatst: 30 jul 2010 00:12
door chassepatate
Tja zo kun je ook een heel topic schrijven over 2 inbusboutjes los en vastdraaien...

Geplaatst: 30 jul 2010 00:38
door rezne
Want jij weet natuurlijk al je hele leven hoe alles op een fiets werkt. Daar is geen leerproces aan te pas geweest ......

Geplaatst: 30 jul 2010 00:58
door jeroenkuiper
wat ik niet snap...

je hebt de fiets naar de fietsenmaker gebracht... maar op de trekhaak dan ofzo? want anders merk je na een paar meter wel dat het stuur niet fris staat lijkt mij... en dan is rechtsomkeer makkelijker als hier vragen

Geplaatst: 30 jul 2010 01:01
door perik
Le Grimpeur schreef:Denk aan het "aanhaalmoment". Als je geen momentsleutel hebt, onthoud dan de positie van je inbussleutel bij het begin van het losdraaien van de boutjes en die bij het stoppen met losdraaien en tel eventueel het aantal omwentelingen dat je maakt (tussentijds de sleutel dus niet losnemen, m.a.w. in de boutjes laten zitten). En houdt deze posities aan bij het weer vastdraaien! Het rechtzetten van het stuur moet je ook voorzichtig doen, anders loop je de kans dat je de afstelling van het balhoofdlager verandert!


Als je voorvork een alu buis heeft luistert het allemaal echt niet zo nauw. Gewoon vast is vast. De afstelling van het balhoofdlager is geborgd door de topcap, je kunt je stuurpen gewoon draaien zonder daar iets mee te hoeven doen.

Geplaatst: 30 jul 2010 09:41
door superrose
maar dan niet te vast