De teloorgang van Campagnolo
Geplaatst: 14 sep 2015 11:58
Hier op 't forum ben ik wel eens (ten onrechte) weggezet als anti-Campa. Het tegendeel is namelijk waar, ik vind Campa namelijk gewoon een gaaf merk en ik heb er niks tegen. Des te triester vind ik het om te moeten constateren dat het merk stukje bij beetje z'n glorie verliest. Ik ben zelfs bang dat we over pak 'm beet 10-20 jaar helemaal niks meer van onze Italiaanse vrienden zullen horen.
Als ik kijk naar hoe Campa z'n business runt dan kan ik daar alleen maar vraagtekens bij zetten. Neem nu de schijfremmen. OK, ik ben er geen fan van maar als je zakelijk denkt dan moet je die dingen anno 2015 gewoon verkopen want 50% van de nieuwe fietsen wordt ermee uitgerust. In een oud interview uit 2013 (!!) zei de CEO van Campa al dat ze ontwikkeld zouden worden, maar voor alsnog is er niks op de markt.
Ook de elektrische boot hadden ze aanvankelijk gemist. Als ze dan na 2 jaar eindelijk met iets op te markt komen dan zit het vol met ontwerpfouten (extra oplaadgat, brakke lader die na 2 revisies nog altijd kapot gaat) tegen soms idiote prijzen.
Nee, in plaats daarvan heeft men weer een extra groep toegevoegd aan het gamma. Dat gamma was al overvol, ga de consument nu maar eens uitleggen wat het verschil is tussen Athena en Chorus. Met een groep of 4 zou je toch de hele markt moeten kunnen bedienen, terwijl je de kosten veel lager kunt houden. Niet onbelangrijk want die Italianen zijn veel minder efficiënt georganiseerd dan een megabedrijf als Shimano. Zelfde geldt voor de Fulcrum Racing Quattro, een product dat helemaal niks toevoegt aan de lijn (overigens uitstekende) wielen. In plaats daarvan was het m.i. beter geweest de uitstekende losse naven eens te updaten in termen van het aantal spaakgaten (20/24).
De laatste jaren zien we het ene na het andere kledingmerk uit de grond gestampt zien worden (Isadore, Torm, etc). Al die merken verdienen goed geld. En wat deed Campa? Die stopte met het verkopen van kleding. Vreemd, want het was fraai spul en op kleding zit veel marge. Nog een, wat mij betreft onbegrijpelijke keuze.
Ten vierde: hoe Campa met z'n leveranciers omgaat is ronduit belachelijk. Ik ken toevallig een paar mensen die FM, importeur of webshop runnen en die hebben er geen goed woord voor over. Er worden beloftes te maakt die niet waargemaakt worden, onderdelen zijn niet te krijgen of het duurt maanden. Zelf heb ik hier ook mee te maken gehad, Bora's waar ik 8 maanden op moest wachten en op de reservespaken wacht ik nog steeds. Ik ken zelfs één FM die om die reden besloten heeft helemaal geen Campa meer te verkopen.
Hoe probeert Campa geld te verdienen? Door bladboutjes van 65 euro per setje te verkopen en kettingponsen van 90 euro. Op die manier jaag je je klanten weg, zo simpel is dat.
Ook in het profpeloton is de aftakeling goed te zien. Nog slechts een handvol ploegen rijdt met Campa. Dat zal ongetwijfeld met Campa's dalende marketingbudgetten te maken hebben. Slim? Nee, want als de profs er niet op rijden dan verkoop je niet zoveel is nu wel duidelijk.
Samengevat, ik snap niets van de keuzes die ze maken en stukje bij beetje krijg ik het gevoel dat dit prachtige, ronduit mythische merk met dito historie naar de kloten geholpen wordt.
Als ik kijk naar hoe Campa z'n business runt dan kan ik daar alleen maar vraagtekens bij zetten. Neem nu de schijfremmen. OK, ik ben er geen fan van maar als je zakelijk denkt dan moet je die dingen anno 2015 gewoon verkopen want 50% van de nieuwe fietsen wordt ermee uitgerust. In een oud interview uit 2013 (!!) zei de CEO van Campa al dat ze ontwikkeld zouden worden, maar voor alsnog is er niks op de markt.
Ook de elektrische boot hadden ze aanvankelijk gemist. Als ze dan na 2 jaar eindelijk met iets op te markt komen dan zit het vol met ontwerpfouten (extra oplaadgat, brakke lader die na 2 revisies nog altijd kapot gaat) tegen soms idiote prijzen.
Nee, in plaats daarvan heeft men weer een extra groep toegevoegd aan het gamma. Dat gamma was al overvol, ga de consument nu maar eens uitleggen wat het verschil is tussen Athena en Chorus. Met een groep of 4 zou je toch de hele markt moeten kunnen bedienen, terwijl je de kosten veel lager kunt houden. Niet onbelangrijk want die Italianen zijn veel minder efficiënt georganiseerd dan een megabedrijf als Shimano. Zelfde geldt voor de Fulcrum Racing Quattro, een product dat helemaal niks toevoegt aan de lijn (overigens uitstekende) wielen. In plaats daarvan was het m.i. beter geweest de uitstekende losse naven eens te updaten in termen van het aantal spaakgaten (20/24).
De laatste jaren zien we het ene na het andere kledingmerk uit de grond gestampt zien worden (Isadore, Torm, etc). Al die merken verdienen goed geld. En wat deed Campa? Die stopte met het verkopen van kleding. Vreemd, want het was fraai spul en op kleding zit veel marge. Nog een, wat mij betreft onbegrijpelijke keuze.
Ten vierde: hoe Campa met z'n leveranciers omgaat is ronduit belachelijk. Ik ken toevallig een paar mensen die FM, importeur of webshop runnen en die hebben er geen goed woord voor over. Er worden beloftes te maakt die niet waargemaakt worden, onderdelen zijn niet te krijgen of het duurt maanden. Zelf heb ik hier ook mee te maken gehad, Bora's waar ik 8 maanden op moest wachten en op de reservespaken wacht ik nog steeds. Ik ken zelfs één FM die om die reden besloten heeft helemaal geen Campa meer te verkopen.
Hoe probeert Campa geld te verdienen? Door bladboutjes van 65 euro per setje te verkopen en kettingponsen van 90 euro. Op die manier jaag je je klanten weg, zo simpel is dat.
Ook in het profpeloton is de aftakeling goed te zien. Nog slechts een handvol ploegen rijdt met Campa. Dat zal ongetwijfeld met Campa's dalende marketingbudgetten te maken hebben. Slim? Nee, want als de profs er niet op rijden dan verkoop je niet zoveel is nu wel duidelijk.
Samengevat, ik snap niets van de keuzes die ze maken en stukje bij beetje krijg ik het gevoel dat dit prachtige, ronduit mythische merk met dito historie naar de kloten geholpen wordt.